علی رغم اینکه دولت سقف مشخصی را برای افزایش میزان اجاره بها در تهران و کلانشهر ها مشخص کرده، اما مستاجران می گویند این طرح ضمانت اجرایی ندارد.

به گزارش خسروشاه نیوز، گله و گلایه از آشفته بازار رهن و اجاره و یافتن مسکنی با حداقل امکانات و البته تا حد ممکن با پایین‌ترین مبلغ رهن و اجاره، این روزها نقل محافل خانوادگی بسیاری از تبریزی‌هاست، خانواده‌هایی که در گذشته‌ای شاید نه چندان دور رویای خانه دار شدن و خرید مسکن را در سر می پروراندند.

دولت امسال برای بازار اجاره تهران سقف ۲۵ درصدی را تعیین کرده و برای سایر شهر‌ها هم ۲۰ درصد در نظر گرفته که به گفته بسیاری از مستاجران ضمانت اجرایی قوی برای کنترل این سقف اجاره وجود ندارد.

یکی از مشاوران املاک تبریز علت اصلی افزایش بهای اجاره در نقاط مختلف شهر را افزایش قیمت ملک نسبت به سال گذشته می داند و می گوید: در نقاط مختلف شهر قیمت آپارتمان نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته که آن هم تابع نرخ تورم سالانه است و بیشتر موجران این دو اصل را ملاک افزایش نرخ اجاره بها قرار می دهند.

وی می افزاید: موجران با این منطق که قیمت همه چیز دو برابر شده، اقدام به اخذ اجاره بها می کنند.

او معتقد است: عدم توازن خرید منزل برای خانواده‌ها نیز یکی از علت‌های موثر در افزایش اجاره بهاست و همین امر سبب کمبود واحدهای اجاره‌ای برای قشر متوسط جامعه و کمبود واحد در مقابل تقاضا سبب افزایش اجاره بها می‌گردد.

یک شهروند تبریزی هم می‌گوید: اگر به سراغ تک تک مشاورین املاک در تبریز بروید، با قیمت‌های مختلفی روبرو می‌شوید که هیچ‌کدام تابع از یک قانون نیست و به همین دلیل نیز باید نظارتی بر نحوه تعیین اجاره بها یا قیمت املاک بصورتی منطقی صورت بگیرد.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر با چنین تورم و حقوق‌های ناچیز، مستأجران از پرداخت مبالغ هنگفت اجاره بها ناتوان مانده‌اند و این یعنی بی سرپناهی واقعی مستأجران!