عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه دریاچه اورمیه را به دریاچه فصلی تبدیل کرده ایم، گفت: حجم آب دریاچه باید ۱۴ میلیارد مترمکعب را ببیند و نباید با استناد به ۲ میلیارد مترمکعب آب جشن تولد دریاچه را گرفت.

به گزارش عصرتبریز به نقل از آذرانجمن، در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ شاهد بهبودی حال دریاچه اورمیه بوده ایم که افزایش آب دریاچه مسافران زیادی را برای شادی و جشن از جای جای آذربایجان و کشور به خود جذب کرد و رسانه ها تصاویر بی‌نظیری را از این مهمانی به ثبت رسانند. اما آیا این شادی دائمی خواهد بود؟

جشن تولد زودهنگام برای نگین آذربایجان!

«بهروز ساری صراف»، عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز،در این خصوص عنوان کرد: حال دریاچه ارومیه از نظر برخی مسئولین و مدیر سازمان ها درحال حاضر رو به بهبودیست و حال خوشی را تجربه می‌کند، اما از نظر هیدرولوژیک نمیتوان چنین سخنی زد و اصلا نمی‌شود با استناد بر بارش های اخیر و زمستان پشت سر گذاشته شده گفت که دریاچه درحال بهتر شدن است زیرا که هنوز گرمای تابستانی و تبخیر شدید آب دریاچه را مشاهده نکرده ایم.

وی با بیان اینکه خیلی زود است که بگوییم دریاچه احیا شده، گفت: دریاچه ارومیه یک دریاچه دائمی با حدود متوسط ۳۰ میلیارد مترمکعب آب بود که اگر تبخیری هم صورت می‌گرفت در مجموع ۲ الی ۳ میلیارد آب را کم می‌کرد که به حیات و عظمت دریاچه هیچ خللی وارد نمی آورد ،ولی درحال حاضر براساس اظهار نظر مدیران ،حجم آب به ۲ میلیارد مترمکعب هم نرسیده و خیلی زود است که بگوییم خبرهای خوش از دریاچه رسیده!

وی با بیان اینکه دریاچه اورمیه را به دریاچه فصلی تبدیل کرده ایم، افزود: اینکه دریاچه ارومیه دریاچه‌ی دائمی بود و باید دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیک خودش به ارتفاع ۱۲۷۴/۶۰ برسد و حجم آب دریاچه باید ۱۴ میلیارد مترمکعب را ببیند و نباید با استناد به ۲ میلیارد مترمکعب آب جشن تولد دریاچه را گرفت.

دریاچه و کویر فصلی اورمیه

ساری صراف در خصوص حق آبه دریاچه ارومیه بیان کرد: تنها ۴۰ درصد حق آب دریاچه ارومیه داده شده و هنوز هم تصور میشود که با این درصد باید دست بوس مسئولان سازماناب و وزارت نیرو باشیم؛ اما باید آگاه باشیم که حق آبه مورد نیاز دریاچه ارومیه را هنوز نداده اند.

وی تشریح کرد: در فصل زمستان که گاها سدها سرریز می‌کند، برای اینکه مشکلات نگهداری آب در سدها را نداشته باشیم یا اینکه شکستی بر روی سد ها نخورد به اجبار آب را تخلیه می‌کنند و این برنامه نیست! چرا زمانی که دریاچه در فصل تابستان برای آب له له میزند رهاسازی صورت نمیگیرد و فصل زمستان این عمل اجرایی می‌شود؟ این وضعیت برای دریاچه ارومیه قابل قبول نیست.

وی توضیح داد: احیای دریاچه زمانی صورت می‌گیرد که تغییرات فصول, تغییراتی در سطح دریاچه ایجاد نکند و سطح ارتفاعی و حجم آب دریاچه باید به حالت ثبات برسد و ما منتظر رسیدن فصل بهار و زمستان و بارش های آن نباشیم ، دریاچه در حال حاضر به حجم ۱۴ میلیارد متر مکعب آب خود که خروجی اکوسیستم را نیز شاداب کند(یعنی همان تراز اکولوژیک )نرسیده است مطمئنا و ما در ماه های پیش رو با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

حق نادیده گرفته‌شده‌ی دریاچه ارومیه

وی خاطرنشان می کند: حدود ۱۰ سال پیش استادی از دانشکده برق دانشگاه تبریز ، طرحی پیشنهادی در خصوص کاهش تبخیر آب دریاچه ارائه کرد که با تایید یکی از نمایندگان مجلس به معاونت سازمان وزارت نیرو ارجاع گردید اما معاونت محترم از بصرفه نبودن طرح صحبت کرد و طرح منتفی شد، ۲ سال قبل،شبیه همان طرح در دریای ژاپن با بکارگیری طرح سلول‌های فتوولکاییک مورد استفاده قرار گرفت و دولت ژاپن ضمن کاهش تبخیر از آن برق نیز تولید نمود .

وی با انتقاد از اقدام صورت گرفته دولت در خصوص انتقال آب از دریای خلیج فارس برای شیراز و اصفهان گفت: کشیدن آب از دریای خلیج فارس به شیراز و اصفهان در ارتفاع هزار و ۵۰۰ متری بصرفه است اما استفاده از روش های کاهش تبخیر در دریاچه ارومیه بصرفه نیست!؟ باید گفت که پتانسیل‌های زیادی در کشورمان برای کاهش تبخیر وجود دارد که باید برای اجرایی آن ها اراده خرج شود. امیدوارم که مسئولان شادی مردم را پایدار بخواهند و حق دریاچه ارومیه را نادیده نگیرند.