نشست خبری هفته ازدواج با حضور حبیب ستوده نژاد مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خسروشاه نیوز، حبیب ستوده ‌نژاد مدیرکل ورزش و جوانان استان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته ازدواج برگزار شد گفت: امروز همه ما به اهمیت مسئله ازدواج و فرزندآوری آگاه هستیم و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، در اداره کل ورزش و جوانان به موضوعات مربوط به جمعیت، ازدواج و فرزندآوری که موضوعی چند بخشی است توجه ویژه ای داریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به برنامه های صورت گرفته در حوزه ازدواج در سال ۱۴۰۰ گفت: ۵۴۸ مورد کارگاه آموزشی با موضوع ازدواج برگزار شده است که ۲۲۸۴۲ نفر در این کارگاه ها شرکت کرده‌اند. در هفته ازدواج سال گذشته ۱۲۸۷ مورد برنامه مناسبتی به منظور گرامیداشت هفته ازدواج برگزار شد.

وی افزود: طی سال گذشته ۲۱ مجوز تاسیس مرکز تخصصی ازدواج و تحکیم خانواده صادر شده است و ۴ مورد مجوز نیز در حال صدور است.

ستوده نژاد در تشریح اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه ازدواج و تعالی خانواده گفت: تشکیل دبیرخانه تخصصی ازدواج بر اساس اسناد بالادستی و رصد آخرین وضعیت ازدواج جوانان استان، تربیت ۱۶۰ مدرس ازدواج و خانواده در سطح استان در خصوص آموزش های قبل از ازدواج، حمایت از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه ازدواج، ارائه خدمات تخفیف دار خدمات عقد و عروسی از طریق دبیرخانه ازدواج و سمن های فعال حوزه ازدواج، تهیه بسته های فرهنگی و دانستنی های قبل از ازدواج و پخش در بین جوانان، تولیدات رسانه ‌ای در حوزه ازدواج و تشکیل خانواده از جمله فیلم کوتاه، موشن گرافی، اینفوگرافی و پادکست و انتشار آنها در رسانه های استانی و شهرستانی بخشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه ازدواج و خانواده است.

وی در خصوص وجود سمن های حوزه جوانان گفت: هیئت های ورزشی به عنوان بازوهای ورزشی ما هستن و سمن ها نیز به عنوان بازوهای جوانان ما محسوب می شوند. در این راستا تاکید کرده‌ام این سمن ها در تمام جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستانی و استانی سمن های جوانان نیز حضور داشته باشند و تاکید بیشتر من بحث فرهنگ سازی در حوزه جوانان است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت: در جلسه اخیری که با سمن های جوانان در محل خانه جوانان برگزار شد، مصوب شد که در خصوص فرهنگ سازی در حوزه جوانان با همکاری سمن ها فعالیت های مؤثری داشته باشیم.

ستود نژاد در خصوص اجباری شدن آموزشهای پیش از ازدواج تصریح کرد: پیشنهاد کرده ایم موضوع آموزش های پیش از اردواج به صورت قانون درآید. اخیر در جلسه ای که با حضور حجت السلام بنابی نماینده محترم بناب در تهران برگزار شد این طرح به وزارت ارائه شد که از طریق معاونت امور حقوقی، مجلس و استانهای وزارت پیگیری تصویب یک چنین قانونی از طریق مجلس هستیم. همچنین طرح مذکور به صورت پایلوت در چهار شهرستان آذربایجان شرقی توسط اداره کل ورزش و جوانان اجرایی شده است.

محمدی نماینده ثبت احوال و کارشناس مسئول جمعیت نیز که در نشست خبری حضور داشت آماری از میزان ولادت، فوت، ازدواج و طلاق در طول سال ۱۴۰۰ و سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ ارائه داد.

نماینده ثبت احوال در بخشی از گزارش خود به میزان موالید در استان در سال ۱۴۰۰ شاره کرد و گفت: آذربایان شرقی دارای رتبه ۲۲ کشوری با نرخ ۱۲٫۱ می باشد. همچنین شهرستان چاراویماق با نرخ ۱۸٫۲ دارای بیشترین موالید و شهرستان اسکو با نرخ ۷٫۱ دارای کمترین موالید در سال ۱۴۰۰ می باشد.

کارشناس مسئول ثبت احوال با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ نرخ باروری کل استان ۱/۴ بوده است، تاکید کرد: با این روند در سال ۱۴۲۵ با نرخ منفی رشد مواجه خواهیم شد.

وی به میزان ازدواج و طلاق نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان ملکان با نرخ ۱۲٫۴ دارای بیشترین ازدواج وشهرستان اسکو با نرخ ۴ کمترین ازدواج را به ثبت رسانده اند. در بحث طلاق نیز مجددا شهرستان ملکان با نرخ ۳٫۳ دارای بیشترین واقعه طلاق و شهرستان کلیبر با نرخ .۹ کمترین طلاق را داشته اند.

محمدیان نماینده شورای هماهنگی بانکهای استان نیز به میزان تسهیلات ارائه شده توسط بانک های در استان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد معرفی شدگان در سامانه بانک مرکزی برای اخذ وام ازدواج ۵۸۳۸۷ فقره بوده است که تعداد ۴۹۹۳۱ فقره از طریق ۲۴ بانک در استان پرداخت شده است. در خردادماه سال جاری نیز ۳۳۷۱۹ فقره ثبت نام برای این تسهیلات وجود داشت که ۱۰۳۷۵ فقره پرداخت شده است.

وی افزود: پرداخت وام ازدواج در اولویت پرداخت بانک ها قرار دارد و بانک ها طبق سهمیه ای که بانک مرکزی در اختیار آنها قرار داده استنسبه به پرداخت وام اقدام می کنند.

محمدیان تاکید کرد: پس از تشکیل پرونده بانک ها موطف هستند تا حداکثر یک ماه نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

گفتنی است ۱۰ تا ۱۶ تیرماه، هفته ازدواج نامگذاری شده است که برنامه های متنوعی برای گرامیداشت این هفته در سرتاسر استان برگزار خواهد شد.

هفته ازدواج

  • نویسنده : سعید خسروشاهی