نمایندگان جمهوریخواه کنگره: ما برای اعمال مجدد و تقویت هرگونه تحریم تروریسم، موشکی یا حقوق بشری که توسط چنین توافقی لغو، تعلیق یا تضعیف شده باشد – از جمله تحریم های تروریسم اعمال شده بر بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران – کار خواهیم کرد.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از عصر ایران، نزدیک به ۲۲۰ نفر از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا با امضای نامه ای خطاب به جو بایدن رییس جمهوری آمریکا ضمن تهدید به تلاش برای کارشکنی در روند احیای برجام، به او هشدار دادند بدون تایید کنگره آمریکا حق ارایه هیچ گونه ضمانتی به ایران ندارد و در غیر این صورت هرنوع توافقی با ایران در وین، از نظر آنها هیچ اعتباری ندارد.

این نمایندگان تهدید کردند هر گونه توافقی با ایران بر سر احیای برجام که بدون در نظر گرفتن برچیده شدن کامل غنی سازی هسته ای، مساله موشک های ایران، و “حمایت ایران از تروریسم” باشد، از نظر آنها فاقد ارزش حقوقی بوده و (با تغییر احتمالی قدرت در کاخ سفید) به سرنوشت برجام اول دچار خواهد شد.

آنها همچنین خواسته اند در هر گونه توافق جامع با ایران باید مساله پرداخت کامل غرامت ایران به قربانیان تروریسم در این کشور نیز اعمال شود.

این نمایندگان جمهوریخواه خطاب به بایدن نوشتند:

” در روزهای اخیر، اخبار منتشر شده از وین حاکی از آن است که رژیم ایران خواستار «ضمانت» است که تحریم‌های ایالات متحده تا زمانی که به شرایط توافق در مورد برنامه هسته‌ای غیرقانونی خود متعهد بماند، هرگز مجددا اعمال نخواهد شد. ما خود را ناگزیر می‌دانیم که به شما یادآوری کنیم که شما قدرت ارائه چنین «ضمانتی» را ندارید. در واقع، اگر بدون تایید رسمی کنگره با ایران توافق کنید، موقتی و غیرالزام‌آور خواهد بود و به سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواهد رسید.”

اگر همچنان به نادیده گرفتن کنگره ادامه دهید و در نتیجه اشتباهات دولت اوباما در مورد برجام را تکرار کنید، می توانیم موارد زیر را تضمین کنیم:

۱- ما با هرگونه توافقی که تحریم‌های ایالات متحده علیه رژیم ایران را لغو می‌کند، بدون اینکه قبلا راستی‌آزمایی کنیم که آنها به طور کامل تمام فعالیت‌های هسته‌ای اعلام ‌نشده گذشته و کنونی را به طور کامل از بین برده‌اند، زیرساخت‌ها و قابلیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری خود را به طور کامل از میان برداشته اند و به‌طور قابل راستی‌آزمایی به تمام تحقیقات و توسعه‌ها پایان داده‌اند، مخالف خواهیم بود.

ما با هر توافقی که موشک‌های با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای و موشک‌های (بالستیک) موجود ایران را به طور کامل از میان برندارد، به طور قابل راستی‌آزمایی تمام حمایت‌های مالی از تروریسم را متوقف نکند، همه گروگان‌های آمریکایی را آزاد نکند و احکام دادگاه فدرال ایالات متحده درباره پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی تروریسم تحت حمایت رژیم ایران را اجرا نکند، مخالفیم.

۲- ما هر توافقی را که در وین به دست آید و برای تصویب به سنای ایالات متحده ارائه نشود را به عنوان یک توافق غیرالزام آور تلقی خواهیم کرد.

۳- ما خواستار ارائه هرگونه توافقی به کنگره بر اساس “قانون بازنگری توافق هسته ای ایران” هستیم تا از دوره بازنگری ۳۰ روزه این قانون برای هشدار دادن به همکاران خود، دولت آمریکا و بخش خصوصی در مورد هرگونه خطر اشکالات چنین توافقی، استفاده کنیم.

۴- ما به طور مصمم برای اعمال مجدد و تقویت هرگونه تحریم تروریسم، موشکی یا حقوق بشری که توسط چنین توافقی لغو، تعلیق یا تضعیف شده است – از جمله تحریم های تروریسم اعمال شده بر بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران – کار خواهیم کرد.

 

۵- ما با هرگونه تلاش برای لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی مخالفت خواهیم کرد و برای گسترش تحریم های آمریکا علیه کلیه نهادهای دولتی، بانک ها، شرکت ها و افراد مرتبط با سپاه تلاش خواهیم کرد.

کنگره امریکا

۶- ما با استناد به مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای اعمال تحریم‌هایی که هرگونه فعالیت مرتبط با غنی‌سازی توسط ایران و هرگونه تحقیق و توسعه بر روی موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای را هدف قرار می دهد، کار خواهیم کرد.

۷- به عنوان بخشی از مسئولیت نظارت قانونی خود، درباره هر گونه ارتباط بین مذاکرات وین بر سر برنامه غیرقانونی هسته ای ایران – که در آن به روس ها به عنوان واسطه خود متکی هستیم زیرا ایرانی ها از مذاکره مستقیم با ما خودداری می کنند – و مذاکرات با روس ها در مورد احتمال تهاجم آنها به اوکراین را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر وابستگی شما به روس‌ها برای احیای برجام، موضع بازدارندگی ما را با روس‌ها در سایر مناطق جهان تضعیف می‌کند، مردم آمریکا شایسته آن هستند که بدانند.

در پایان این نامه به بایدن توصیه شده:” ما از شما می‌خواهیم مسیر خود را تغییر دهید، از شکست‌های اولین برجام درس بگیرید و با کنگره برای اعمال فشار حداکثری بر رژیم ایران همکاری کنید.”

نگارش این نامه پس از آن صورت گرفت که وزیر امور خارجه ایران اخیرا در مصاحبه ای خواستار ارایه “تضمین سیاسی” از سوی کنگره آمریکا برای اجرای برجام و عدم خروج دوباره آمریکا از آن شده بود.