جمعی از خبرنگاران با حضور در شهرداری منطقه ۳ تبریز از واحد محلول‌سازی معاونت خدمات شهری و تجهیزات و امکانات زمستانی شهرداری بازدید کردند.

به گزارش خسروشاه نیوز، تور رسانه‌ای سازمان بسیج رسانه آذربایجان‌ شرقی به منظور بازدید از ماشین‌آلات و امکانات زمستانی شهرداری تبریز و واحد محلول‌سازی معاونت خدمات شهری، با حضور احد صادقی، رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر، جواد صدیقی، معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز، شهرداری منطقه ۳ تبریز و جمعی از اصحاب رسانه تبریز برگزار شد.

شهردار منطقه ۳ تبریز در بین خبرنگاران گفت:  شهردار تبریز بر عبور از روش سنتی و کاهش استفاده از نمک در فصل زمستان و استفاده از تکنولوژی شرکت‌های دانش‌بنیان در مدیریت شهری تأکید دارد.

اکبر پورخردمند با بیان اینکه زمستان امسال به هیچ عنوان جامدپاشی نمک نخواهیم داشت، گفت: استفاده از نمک مضرات زیادی برای محیط زیست و تأسیسات شهری دارد و باید به سمت روش‌های نوین در این حوزه حرکت کنیم.

وی با اعلام اینکه خودروهای سنگین، سبک و کارگاه تولید محلول‌ برای فصل بارش امسال از آمادگی کامل برخوردار هستند، افزود: ۲۰ دستگاه تانکر، ۶ دستگاه برف‌روب، ۳ دستگاه گریدر در حوزه این منطقه در آمادگی کامل برای فصل زمستان قرار دارند.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز نیز در این بازدید از تولید و ذخیره سه میلیون تن محلول برای استفاده در معابر شهری در فصل زمستان خبر داد و گفت: شهردار تبریز از ابتدای حضور خود در رأس مدیریت شهری بر عدم استفاده از جامدپاشی نمک به هنگام بارش برف تأکید کرده و محلول‌پاشی را جایگزین مناسبی برای این کار معرفی کردند.

جواد صدیقی افزود: مطابق آمار در سال‌های گذشته ۵۰ هزارتن نمک جامد خریداری و در سطح شهر توزیع می‌شد که به ازای هر شهروند تبریزی ۲۵ کیلوگرم نمک‌پاشی انجام می‌گرفت.

وی با اشاره به آثار مخرب جامدپاشی نمک در سطح معابر اظهار کرد: نمک جامد موجب تخریب آسفالت، پوشیدگی بتن‌ها، نرده‌ها و میلگردها شده و با نفوذ در آب‌های زیرزمینی فضای سبز و منابع آبی شهر را نیز آلوده و غیرقابل استفاده می‌کند.

صدیقی اضافه کرد: با حذف جامدپاشی نمک در سطح شهر و پیشگیری از آسیب به فضای سبز شهری، ۶۰ درصد در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و در بخش‌های دیگر خدماتی و عمرانی به کار خواهیم گرفت.

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز با تأکید بر نقش اطلاع‌رسانی دقیق رسانه‌ها در بهبود کیفیت خدمات‌رسانی شهرداری خاطرنشان کرد: شهروندان به هنگام بارش برف از تردد در مسیرهای اصلی خودداری کرده و راه را برای ارائه خدمات نیروهای خدوم شهرداری باز گذاشته و در کنار آن به جای استفاده از خودروهای تک‌سرنشین از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: نمک‌پاشی یکی از موضوعاتی است که کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با آن درگیر بوده و موجب تخریب فضای سبز و زیرساخت‌های شهری می‌شود.

احد صادقی محیط زیست را یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر دانست و افزود: تلاش داریم در تمام حوزه‌های محیط زیستی دانش خود را بالا برده و از روش‌های سنتی پرهزینه به سمت راهکارهای پیشرفته و به‌روز برویم.

وی با اشاره به محلول‌پاشی در زمستان امسال هم گفت: ترکیب فعلی محلول، نمک و آهک است که موجب کاهش آسیب به محیط زیست و منابع زیرزمینی شهر می‌شود.