تصاویر علامه جعفری و شهدای مرزبان هم در آتش سوخت !؟

 

فارغ از دلایل و ریشه های اعتراضات اخیر کشور و نقش برخی جریانان های سیاسی، رسانه ای خارج نشین در هدایت آشوب ها و اغتشاشات یک ماه گذشته، اغتشاشات روزهای اخیر تبریز را بدون تردید، نه از جنس رفتارهای سیاسی، اجتماعی این شهر؛ بلکه باید در ردیف “وندالیسم” ارزیابی کرد.

اقدامات روزهای اخیر برخی به اصطلاح معترضان در تبریز که با حمله و آتش زدن بنرها و تصاویر برخی مشاهیر آذربایجانی، نظیر “علامه جعفری” و “شهدای مرزبان” در معابر و خیابان های این شهر نمایان شد، از جمله نشانه های هدف دار و هدایت شده بودن تحرکاتی است که به هیچ روی، نمی توان آن را با معیارها و مختصات یک اعتراض ساده اجتماعی، سیاسی و مطالبه گری معقول و منطقی ارزیابی و تحلیل کرد، اقداماتی که اتفاقا، مصداق بارز وندالیسم به شمار می رود.

آتش زدن و تخریب بنر علامه جعفری، یکی از محبوب ترین، مقبول ترین و البته غیرسیاسی ترین دانشمندان، فقها و فیلسوفان معاصر ایران و جهان، با خاستگاه تبریز و آذربایجان، نشان می دهد که آمران و عاملان این اقدام، برخلاف شعارها و مطالباتی که مطرح می کنند، وقعی به نمادهای هویتی و ارزشی این خطه ندارند و دست کم، اوباشان بانی این هتک حرمت، به دنبال اهداف و مطامع دیگر می باشند.

از سوی دیگر، آتش زدن بنر “شهداء مرزبان” توسط این عده افراد نیز، دقیقا در همین راستا قابل تحلیل است، اقدام و توهینی که طی آن، بنر منقش به تصاویر فرزندان غیور این مرز و بوم، که در حساس ترین و خطرناک ترین مناطق مرزی ایران و استان، حافظ امنیت، جان، مال و ناموس تک تک ما بودند و جان عزیزشان را در راه میهن و مردم و صیانت از کشور و منطقه، نثار امنیت و آسایش مردم کرده اند.

چنین اقدامات و تحرکات مشکوک و هدایت شده، نشان دهنده پی گیری اهداف و سیاست های آمران و طراحان اغتشاشات اخیر است، اهدافی که جنس به اصطلاح تحرکات اعتراضی آن، ملغمه ای از توهین، تخریب، اوباشیگری و برهم زدن چارچوب های عقلی و منطقی اعتراض های مدنی است.
به عنوان یک شهروند آذربایجانی چون می دانم اوباش شعور عذرخواهی ندارند از روح والامقام علامه جعفری و شهدای مرزبان پوزش طلبیده و برای به اصطلاح معترضان آرزوی عقل و شعور مسألت می نمایم .