روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه خود گفته است که آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند.

به گزارش خسروشاه نیوز، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که انتظار می‌رود دولت بایدن در این هفته آخرین پیشنهاد ایران برای از سرگیری توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را بررسی کند، هرچند هیچیک از طرفین هنوز به راه حل قطعی برای احیای این توافق نرسیده‌اند.

در این گزارش گفته شده که مقامات آمریکایی انتظار دارند تا روز چهارشنبه به نظرات ایران درباره پیش نویس پیشنهادی اروپا پاسخ دهند و پس از آن احتمالاً به دور دیگری از مذاکرات در وین برای نهایی کردن جزئیات توافق احتمالی نیاز خواهد بود.

به گفته واشنگتن پست، تحولات جدید نشان می‌دهد که توافق ممکن است نزدیک باشد.

در واشنگتن، دولت بایدن با مخالفت سیاسی قابل توجهی از سوی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان کنگره برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مواجه است. از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی در سخنانی اعلام کرده است که همچنان موضوعاتی در مذاکرات با ایران باقی مانده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

دو روز پیش، «ند پرایس» گفت: ما در حال بررسی جدی پاسخ ایران به مفاد توافق هسته‌ای هستیم. ما مدت هاست که گفته ایم آماده بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم؛ اما ایران این آمادگی را ابراز نکرده است! مذاکرات چند ماه به دلیل ایران معطل ماند! ما پس از پایان رایزنی و گفتگو با شرکای خود، جواب پاسخ ایران را خواهیم داد. ما در حال رایزنی‌های داخلی و خارجی درباره پاسخ ایران هستیم و در حد توان با سرعت عمل می‌کنیم. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای تعامل با پرونده هسته‌ای ایران است. ما به برنامه هسته‌ای ایران به عنوان چالشی برای امنیت ملی خود نگاه می‌کنیم و مذاکرات را از این صدد انجام می‌دهیم. ما در راستای ارائه پاسخ مناسب به پیشنهادات ایران در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام می‌کنیم.

روز گذشته نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در پیامی توئیتری در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ضدایرانی اعلام کرده بود: اگر آمریکا و ایران هر چه زودتر بر آخرین اختلافات خود با موفقیت فائق آیند، عالی خواهد بود. نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در این باره ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است تا توافقنامه احیای برجام بدون تأخیر بیشتر جمع‌بندی شود.