نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تقویت مناسبات ایران و ترکیه، به عنوان ۲ کشور مسلمان و همسایه گفت: برای این منظور تهران و آنکارا باید پیمان راهبردی بلندمدت منعقد کنند.

به گزارش خسروشاه نیوز، احمد علیرضابیگی در گفت وگوی خبری، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه اشتراکات متنوع و مختلفی در حوزه های گوناگون دارند، اظهار داشت: بر این اساس امکانات و ظرفیت های دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشد که نتیجه آن توسعه همه جانبه برای هر دو ۲ ملت مسلمان خواهد بود.

وی اظهار داشت: برطرف شدن موانع ایجاد منطقه مشترک اقتصادی و صنعتی میان ایران و ترکیه با انعقاد سند همکاری مناسب قابل تحقق است که این امر علاوه بر توسعه همکاری های تجاری، موجب رونق اقتصادی و نیز رفع مشکلات مربوط به بیکاری می شود.

علیرضابیگی، انعقاد سند همکاری بین ایران و ترکیه را بسیار پراهمیت خواند و ادامه داد: ترکیه یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و در شرایط تحریمی، به واسطه ارتباطات استراتژیک ۲ کشور، در مجامع بین المللی علیه کشورمان تاکنون رای نداده است که این امر از جهات مختلف قابل بررسی و توجه است.

وی با بیان اینکه انعقاد پیمان بلندمدت راهبردی میان ترکیه و ایران می تواند سبب ایجاد شرایط باثبات و پایدار دوجانبه شود، اضافه کرد: این مهم در حالی است که فقدان چنین پیمانی مشکلات متعددی ایجاد می کند؛ به عنوان مثال بیش از ۱۰ سال است که صحبت از ایجاد منطقه مشترک اقتصادی و صنعتی میان ۲ کشور در مرزهای شمال غربی کشورمان است که تاکنون به نتیجه ای منجر نشده است.

علیرضابیگی گفت: در این منطقه مشترک اقتصادی می توان امکانات و مزایای ۲ کشور مانند ارائه ظرفیت های نفت، گاز، انرژی، تکنولوژی و مبادلات مالی را به خوبی و بدون بروز مشکلات ارائه کرد که این ظرفیت ها برای دو طرف سودآور و پرمنفعت خواهد بود.

وی یادآور شد: دسترسی ایران به خلیج فارس و آب های آزاد می تواند مکمل ظرفیت های ژئوپلیتیک ترکیه در منطقه و نزدیکی به اروپا باشد و در مقابل این کشور نیز به بازارهای اروپا دسترسی دارد که می تواند امکان مشابه برای ایران ایجاد کند.