فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب کشور گفت: آسمان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و بخش‌های زیادی از زنجان و کردستان و حتی ۱۰۰ کیلومتر از ورای مرزها تحت پوشش شبکه پدافند هوایی شمال غرب کشور است.

به گزارش خسروشاه نیوز، امیر عباس عظیمی روز پنجشنبه، ۱۰ شهریور ماه، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دهم شهریور ماه سالروز تشکیل پدافند هوایی است که سابقه پدافند هوایی در جمهوری اسلامی ایران به صد سال پیش برمی‌گردد که در سال ۱۳۴۸ فرماندهی دفاع هوایی به فرماندهی پدافند هوایی در زیر مجموعه‌ی نیروی هوایی قرار گرفت و نیروی هوایی به طور مستقل تشکیل شد.

وی ادامه داد: کارکنان ولایی پدافند هوایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جوانان مومن و متحدی بودند و ارتباط تنگاتنگی با انقلابیون داشتند بگونه‌ای که اعلامیه‌های امام(ره) در برخی از آنها دست به دست می‌شد؛ ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ اولین برابر ابلاغیه صادر شده، ایستگاه رادار تبریز باید از ورود هواپیما امام(ره) جلوگیری می‌کرد و درصورت ورود نیز به فرودگاه کیش بنشیند اما کارکنان ولایی و ایستگاه رادار تبریز بدون توجه به ابلاغیه‌ها با افتخار اجازه ورود را داده و اولین خوش‌آمدگویی را اعلام می‌کنند.

وی افزود: پس از شروع جنگ تحمیلی شاهد بمباران مراکز مهم کشور بودیم و پدافند هوایی ماموریت یافت تا سامانه پدافندی خود را در پیرامون مراکز حیاتی کشور مستقر کرده و امنیت هوایی آنها را افزایش دهد.

امیر عظیمی خاطرنشان کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس و در سایه تلاش پدافند هوایی، نیروی هوایی ۴۸ هزار عملیات شناسایی، ۲۳ هزار عملیات خنثی سازی، دو میلیون برقراری امنیت پروازهای عبوری از ایران و ۳۱۴۵ اسکورت کشتی و برقراری امنیت آنها را انجام داده است.

وی گفت: در طول جنگ تحمیلی ۳۸۰ فروند انواع هواپیما جنگی رژیم بعثی به دست پدافندیان قهرمان ساقط شد و رژیم بعثی را نسبت به نوسازی ناوگان هوایی خود وادار کردند و در نهایت پیروزی مطلق در کنار سایر نیروهای مسلح نصیب جمهوری اسلامی ایران شد.

وی در ادامه بیان کرد: منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب ماموریت دارد تا از آسمان نیلگون منطقه شمال غرب کشور محافظت کند که پنج استان آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل بخشی از زنجان و کردستان را تحت پوشش خود دارد.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب یادآور شد: این منطقه با توجه به اینکه دروازه هوایی کشورهای اروپایی محسوب می‌شود و در همسایگی کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان قرار گرفته است، یکی از مناطق حساس و پرترافیک محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تعداد سامانه‌های راداری جمهوری اسلامی ایران نسبت به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش یافته است و اکنون صد درصد آسمان کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند و برد راداری ما بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر است همچنین امروز سامانه جنگ الکترونیک توسط جوانان طراحی و ساخت و به بهره‌برداری رسیده است که سامانه‌ای مستقل بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ فروند هدایت پروازی در منطقه پدافند هوایی شمال غرب انجام می‌شود که در تمام منطقه شمال غرب که این سامانه در آن مستقرند و به صورت شبکه ای به هم متصل‌اند، اهداف را شناساسی و کشف کرده و رفتار شناسایی و اخطارهای لازم را صادر می‌کنیم.

امیر عظیمی تاکید کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پهپادی نبود اما اکنون نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ی پهپادی و و تمامی حوزه‌ها مستقل شده است.