معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آخرین وضعیت شیوع کرونای جهش یافته در شهرهای آذربایجان شرقی را تشریح کرد.

به گزارش خسروشاه نیوز، عباسعلی درستی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: موارد مثبتی از ویروس کرونای انگلیسی در شهرهای اهر، بستان آباد، تبریز، مرند و شبستر دیده شده که تعداد تقریبی آن‌ها جز در شهرستان اهر که پنج الی شش مورد بوده، یک مورد است.

وی اضافه کرد: قطعا همه‌ی موارد دیده شده در هر نقطه از استان مهم بوده و کنترل و مهار بیماری و پیشگیری از انتقال ویروس از شهری به شهر دیگر لازم است؛ چرا که سرعت انتشار نوع جهش یافته بیشتر از کرونای معمولی بوده و باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از دو ماسک در مکان‌های پرخطر مانند بازارها به توصیه سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود که استفاده از یک ماسک جراحی و یک ماسک پارچه‌ای با هم و یا استفاده از یک ماسک N95 در مکان‌های پرخطر تا حد زیادی به پیشگیری از ابتلا به این ویروس کمک می‌کند.

درستی، شکل، کیت‌ها، روش‌های تشخیصی و شرح حال فرد را از تفاوت‌های کرونای جهش یافته با کرونای معمولی عنوان کرد و افزود: ارتباط فرد علامت‌دار با افرادی که از محل‌هایی که ژنوم انگلیسی در آن‌ها وجود داشته، مانند کسانی که از کشورهای خارجی آمده‌اند، گمانه‌ها را در برابر انگلیسی بودن ویروس، افزایش می‌دهد.

وی متذکر شد: مشخص شدن نتیجه آزمایش کرونای انگلیسی پنج الی شش ساعت زمان‌بر بوده و این آزمایشات همزمان با انجام در آزمایشگاه تبریز برای تایید به تهران نیز ارسال می‌شود؛ سیستم آزمایشگاهی کرونای انگلیسی مانند سیستم آزمایشگاهی کرونای معمولی بوده و در صورت وجود کیت این آزمایش در آزمایشگاه خودمان انجام می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا