این روزها بسیاری افراد با نشانه‌ها و عوارض بروز بیماری‌های تنفسی فصول سرد سال مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا روبرو شده‌اند و برخی نیز از ورود ویرس جدید به کشور دم می‌زنند.

بی حالی و همراه با صدای آزار دهنده سرفه و عطسه خانه را در برگرفته و پدر خانه و یکی از فرزندان نوجوان او با این علامت‌های مرسوم فصل سرد سال دست و پنجه نرم می‌کنند. کیسه پر از داروهای رنگ و وارنگ نیز در کنار رختخواب جا خوش کرده و مادر مدام ساعت استفاده از داروهای بیماران خانه را چک می‌کند تا از قلم نیفتد.

خلاصه ! این روزها با سرد شدن هوا شاهد ابتلای بسیاری افراد به بیماری‌های تنفسی و نشانه‌های بیماری‌های مختلف ویروسی از جمله آنفلوآنزا٬ کرونا و سرماخوردگی هستیم.

وضعیتی که این روزها در بسیاری مراکز درمانی و مطب‌ها روبرو هستیم افراد در صف نوبت ویزیت و نسخه به دستانی است که در داروخانه‌ها سرگرم دریافت داروهای خود هستند و منازلی که اگر وارد آنها شوید با صدای سرفه‌های آزار دهنده و عطسه و بی حالی و … افراد مختلف روبرو می‌شوید.

از طرف دیگر٬ با افول و کم رنگ شدن ویروس کرونا در کشور بسیاری مردم از استفاده از ماسک و انجام اصول بهداشتی و آداب مرسوم دید و بازدید و… خود داری می‌کنند و همین عامل نیز در بروز و ابتلای بیشتر افراد به واسطه تماس با بیماران مبتلا به بیمارهای ویروسی زیاد تر شده است.

مسعود مردانی٬ استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شیوع بیماری‌های تنفسی در کشور٬ بیان داشت:حدود ۴ سال کرونا در تماس با مردم بود و بسیاری بهداشت را خوب رعایت می‌کردند و ماسک زده و فاصله اجتماعی را رعایت کردند.

وی ادامه داد: به دنبال این حالت٬ عفونت ویروسی و تنفسی کم شد و بعد از کاهش کرونا ویروس‌های تنفسی دیگری که ظرف ۳ و ۴ سال موارد ابتلا به آنها خیلی کم بود اکنون به سطح طغیان وار تظاهر پیدا می‌کنند.

این استاد بیماری‌های عفونی ابراز داشت: از اواخر شهریور افزایش موارد جدید به کرونا مانند امیکرون را داشتیم اما بعد امیکرون روبه افول گذاشت و بعد آنفلوآنزا همه گیر شد؛چون علتش این بود که تعداد زیادی از مردم واکسن این بیماری را نزده‌اند و ما با اپیدمی آنفلوآنزا از مهر ماه روبرو هستیم.

مردانی متذکر شد:‌هم اکنون موارد ابتلا به آنفلوآنزا زیاد شده؛ به خصوص در افراد بالای ۶۰ سال٬ بیماران قلبی٬ ریوی٬ روماتیسمی٬ سرطانی و رادیوتراپی می‌شوند این ابتلا بیشتر است و این شرایط ادامه پیدا کرد.

ویروس‌های مختلف فعال شدند

وی تصریح کرد:‌بعد متوجه شدیم ویروس‌های دیگری هستند که ایجاد عفونت دستگاه‌های تنفسی می‌کنند؛ مانند آدنو ویروس و متنو ویروس و ویروس‌های دیگر که اینها همگی ویروس‌هایی بودند که قبلا نیز وجود داشتند اما اکنون به خاطر کم بودن موارد ابتلا به کرونا٬ نقش برجسته تری پیدا کردند.

این استاد عفونی خاطرنشان کرد:‌متاسفانه چون اکنون مردم ماسک نمی‌زنند و در مجامع مختلف حضور پیدا می‌کنند و حتی مثلا در مجالس ختم روبوسی و دست می‌دهند٬ همه این‌ها باعث انتقال بیماری می‌شود.

بیماران ماسک بزنند

مردانی بیان داشت:‌برای افراد دارای علامت یا اگر یکی از اعضای خانواده دچار علامت است زدن ماسک برای بقیه افراد و خود فرد ضروری است و اگر فردی علامتی داشت باید از رفتن به سرکار یا حضور در مجامع مختلف خودداری کند؛چون عمده عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی خود محدود شونده هستند و با استراحت و خوردن استامینوفن و قرص سرماخوردگی خوب می‌شوند.

ویروس جدیدی وارد کشور نشده است

وی اضافه کرد:البته بسیاری افراد که سرفه می‌کنند ممکن است آلرژیک باشند و ایجاد عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی٬ آلرژی آنها را تشدید کند اما اینکه ویروس جدیدی وارد کشور شده باشد اصلا این طور نیست.

تب ناگهانی و بدن درد شاه علامت آنفلوآنزاست

استاد بیماری‌های عفونی با اشاره به علائم آنفلوآنزا٬ اظهار داشت: این علائم شامل بروز تب ناگهانی به طوری که فردی که هیچ مشکلی نداشته ناگهان با تب شدید روبرو می‌شود و بدن درد داشته و تب فرد به ۳۹ تا ۴۰ درجه در ۲۴ ساعت اول می‌رسد و بعد افول می‌کند.

شاه علامت ویروس‌های سرماخوردگی آب ریزش بینی٬ عطسه و سرفه بوده اما حال عمومی بیمار خوب است٬ در حالی که در بیماری آنفلوآنزا حال بیمار به خصوص در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بد می‌شود

مردانی یادآور شد:‌بدن درد و سردرد از جمله علائم دیگر آنفلوآنزاست؛ضمن اینکه برخلاف سرماخوردگی که نشانه‌اش آبریزش بینی است این حالت در مبتلایان به آنفلوآنزا کمتر دیده می‌شود.

این افراد در معرض ابتلای بیشتر به آنفلوآنزا هستند

وی تاکید کرد:‌زنان باردار٬ بیماران قلبی٬ ریوی٬ سرطانی٬ افراد بالای ۶۰ سال٬ افرادی که شیمی درمانی و رادیو تراپی می‌کنند٬ بیشتر به آنفلوآنزا دچار می‌شوند؛ضمن اینکه برخلاف کرونا که مدت طولانی تری طول می‌کشد آنفلوآنزا ظرف ۴ تا ۵ روز خوب می‌شود.

آب ریزش بینی و عطسه شاه علامت سرماخوردگی است

استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شاه علامت ویروس‌های سرماخوردگی آب ریزش بینی٬ عطسه و سرفه بوده اما حال عمومی بیمار خوب است٬ گفت:در بیماری آنفلوآنزا حال بیمار به خصوص در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بد می‌شود.

مردانی با بیان اینکه ظهور و بروز ناگهانی تب در یک فرد سالم همراه با بدن درد و سردرد از نشانه‌های عمده آنفلوآنزاست٬ ادامه داد:‌افراد در معرض خطر مانند زنان باردار٬ افراد بالای ۶۵ سال و بیماران قلبی و ریوی واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.