تپه باستانی یانق تپه که متعلق به پنج هزار سال قبل است از آثار باستانی خسروشاه میباشد که در فاصله ۵ کیلومتری خسروشاه در جانب شرقی دهستان “تازه کند” به شکل تپه خاکی واقع شده است.

به گزارش خسروشاه نیوز، تپه باستانی یانق تپه که متعلق به پنج هزار سال قبل است از آثار باستانی خسروشاه میباشد. چنین مشاهده شده است که تمدن خفته در این مکان در اثر حریق و آتش سوزی دچار اضمحلال شده و دیگر به شکل سابق خود برنگشته است. تنها بخش بسیار کوچکی از کل تپه حفاری شده و حفاری در اکثر قسمت های این بخش نیز بسیار سطحی بوده است.این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در حفاری‌های سال ۱۳۳۹ شمسی، توسط هیئت باستان‌شناسی انگلیس، خانه‌های دایره‌ای شکل کشف شد که قدمت ۵۰۰۰ ساله دارد. اشیاء به‌دست‌آمده از این خانه‌ها در موزه آذربایجان تبریز نگهداری می‌شود.

در فاصله ۵ کیلومتری خسروشاه در جانب شرقی دهستان “تازه کند” تپه خاکی واقع شده است که یانق تپه نامیده می شود.ارتفاع این تپه از سطح اراضی اطراف چیزی در حدود ۱۸ مترو وسعتش در حدود ۸۷هزار متر مربع است که در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی مورد بازدید چارلز برنی قرار گرفت. در مرداد ماه سال ۱۳۳۹ هجری شمسی یک هیات ۴ نفره انگلیسی به سرپرستی چارلز برنی ,استاد دانشگاه منچستر انگلیس و همکاری همسرش خانم بیرمنگام و دستیارش لاوسون به مدت ۵ هفته دست به حفاری در قسمت شرقی تپه زدند.

حداکثر عمق این کاوش ها ۳.۵ متر وفقط شامل یک طبقه اسکان بود. در این حفاری ها چند پایه برج-خانه گلی و مقداری ظروف سفالی پیدا شد. بنا به نظر چارلز برنی این آثار مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد می باشند.چارلز برنی بر این عقیده بود که به دلیل چادرنشینی مردم آن زمان خانه ها به شکل دایره ای بوده و محل اجاقها که مخصوص پخت و پز و همچنین آخورهایی جهت حیوانات نیز در این قسمت مشاهده می شود.

قسمتی از آثار بدست آمده از یانق تپه عبارتند از : آسیاب دستی ، داس سنگی ، سفال هاون ، تیشه وتیغه سنگی ، یک تیغه خنجر مسی ، دو مهره از گل نپخته ، چهار چراغ گلی ، سیوهای و بادیه ها و خم های دهان گشاد بزرگ و کوچک دسته دار و بی دسته و سفال های زیاد دیگری که کشف گردید.

سفال های یافته شده به طور کلی دست ساخت و معمولاَ سیاه رنگ و صیقلی و به ابعاد،اشکال و تزیینات، مختلف و متفاوت هستند. نقش های هندسی بر بدنه ظروف عمومیت دارند. اما نمونه هایی از نقش های پرندگان و حیوانات شاخدار نیز دیده می شود.آثار حریق و آتش سوزی در این تمدن یافت شده مشهود است.

نحوه دسترسی به یانیق تپه

یانیق تپه که ” قره تپه ” نیز نامیده می شود در ۳۱ کیلومتری جنوب باختری تبریز و در ۶ کیلومتری شمال خسرو شاه در جنوب شرقی روستای ” تازه کند” واقع شده است.

  • نویسنده : سعید خسروشاهی