رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی تاکید کرد: متاسفانه آغاز سفرها تاثیر زیادی در افزایش شیوع کرونا داشته است، هر فردی که اخیرا به سمت استان‌های جنوبی کشور سفر کرده‌، احتمال این‌که کرونا دلتا را به آذربایجان شرقی وارد کند، بسیار زیاد است.

به گزارش خسروشاه نیوز و به نقل از ایسنا، سیمین خیاط زاده با بیان این‌که ویروس کرونای دلتا بیشتر گروه سنی پایین را درگیر می‌کند، گفت: شدت انتقال کرونا دلتا بیشتر از کرونای معمولی است و مردم قطعا باید بیشتر از گذشته استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

وی با بیان این‌که وجود کرونای دلتا هنوز در آذربایجان شرقی ثابت نشده است، افزود: نمونه‌هایی برای بررسی وجود کرونای دلتا ارسال کرده‌ایم ولی هنوز وجود آن در استان تایید نشده است اما نکته‌ی قابل توجه افزایش تعداد شهرستان‌های نارنجی در استان است.

وی با بیان این‌که وضعیت شهرستان‌هایی مانند عجبشیر قرمز شده است، افزود: متاسفانه اکنون افراد بسیار کمی از ماسک استفاده‌ می‌کنند و با توجه به گرم شدن هوا، اکثر مردم در بیرون از خانه به سر می‌برند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی افزود: وجود کرونای دلتا در تهران، کرج، قزوین، اراک، قم و استان‌های شمالی و جنوبی به تثبیت رسیده است، اکثرا افرادی که به این استان‌ها رفت و آمد دارند باید در صورت ورود به آذربایجان شرقی دوره‌ی قرنطینه را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: افراد مشکوک به کرونا دلتا در صورت مشاهده‌ی علائم باید به مراکز بهداشتی جهت انجام تست مراجعه کرده و بلافاصله اعلام کنند که از سفر به سایر استان‌ها برگشته اند.

وی با اشاره به علائم کرونا دلتا، گفت: قدرت انتشار کرونا دلتا نسبت به کرونای معمولی و سرعت پیشرفت بیماری در فرد بسیار زیاد است، شاید در کرونای معمولی فرد از هفته‌ی دوم دچار بدحالی شود ولی در کرونا دلتا، بدحالی بیمار از اولین روزها شروع می‌شود.

وی بیان کرد: علائم کرونا دلتا بعد از گذشت سه یا چهار روز در بدن فرد بیمار مشاهده شده و فرد در مدت زمان کوتاهی به سرعت بدحال می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این‌که سابقه‌ی ایمنی در بدن نسبت به کرونای دلتا وجود ندارد پس احتمال این‌ وجود دارد افرادی که قبلا کرونا گرفته‌اند نیز دوباره دچار این نوع کرونا شوند، همانطور که نمی‌توان گفت واکسن به طور کامل می‌تواند از بروز سویه‌های جدید کرونا جلوگیری می‌کند یا نه.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان این‌که در حال حاضر وضعیت تبریز نارنجی است، گفت: کرونا دلتا گروه سنی میانسال را که قشر فعال جامعه است را نیز درگیر می‌کند و بیشتر فوتی‌ها در این سنین اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: علائم کرونا دلتا مانند کرونای معمولی شامل گلودرد، کوفتگی، تب، درد در قفسه‌ی سینه، درد مفاصل، علائم گوارشی، استفراغ اسهال است و تغییر فاحشی در علائم با کرونای معمولی ندارد.