پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید گروهی از پادتن‌ها بتوانند از بستری شدن و مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پیشرفته جلوگیری کنند.

به گزارش خسروشاه نیوز، و به نقل از لایومینت، پژوهش جدید “دانشگاه جنوب فلوریدا” (USF) و “بیمارستان عمومی تامپا” (TGH) نشان می‌دهد که “پادتن‌های مونوکلونال” (MABs) می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند و میزان مراجعه به بخش‌ مراقبت‌های ویژه به خاطر ابتلا به کووید-۱۹ و بستری شدن را کاهش دهند. پژوهشگران باور دارند که اگر پادتن‌های مونوکلونال تحت دستورالعمل‌های “سازمان غذا و داروی آمریکا” (FDA) مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانند بار همه‌گیری بیماری را کاهش دهند.

درمان‌های مبتنی بر پادتن‌های مونوکلونال که تزریق آنها به صورت وریدی صورت می‌گیرد، به صورت ویژه برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس طراحی شده‌اند. سازمان غذا و داروی آمریکا، مجوز استفاده اضطراری از این پادتن‌ها را برای بیماران مبتلا به نوع خفیف تا متوسط کووید-۱۹ صادر کرده است. بیمارانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، بیشتر مستعد بستری شدن در بیمارستان، استفاده از ونتیلاتور و سایر عوارض بیماری از جمله مرگ و میر هستند.

“آسا اکسنر” (Asa Oxner)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اگرچه در حال حاضر تاکید زیادی بر تزریق واکسن وجود دارد اما هنوز هم روزانه افراد زیادی به کووید-۱۹ مبتلا می‌شود که تعداد قابل توجهی از آنها به عوارض جدی دچار هستند.

وی افزود: ما امیدواریم که نتایج این پژوهش، اهمیت هدفمند کردن درمان با پادتن‌های مونوکلونال را برای این جمعیت پرخطر مشخص کند و میزان استرس کادر درمان را طی دوره همه‌گیری کووید-۱۹ به حداقل برساند.

آزمایش‌های بالینی محدودی که پیشتر انجام شده‌اند، نشان داده‌اند که اگر پادتن‌های مونوکلونال بلافاصله پس از تشخیص بیماری ارائه شوند، بهترین نتیجه را به همراه خواهند داشت. این پژوهش جدید، یکی از نخستین پروژه‌هایی است که تاثیر بالینی پادتن‌های مونوکلونال را منحصرا در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پیشرفته مورد بررسی قرار می‌دهد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که بیماران درمان شده با پادتن‌های مونوکلونال، به صورت قابل توجهی کمتر از سایر بیماران در بیمارستان بستری می‌شوند و یا به بخش مراقبت‌های ویژه مراجعه می‌کنند.

هیچ مورد مرگ و میری در گروه تحت درمان با پادتن‌های مونوکلونال مشاهده نشد. بیماران این گروه، شش روز پس از آغاز نشانه‌ها تحت درمان قرار گرفتند و امکان بستری شدن آنها در مقایسه با بیماران گروه دیگر، به صورت قابل توجهی کاهش یافت.

در مقاله این پژوهش آمده است: تامل در یافته‌های پژوهش ما نشان می‌دهد که بهتر است امکان استفاده از پادتن‌های مونوکلونال را برای مقابله با کووید-۱۹ در نظر بگیریم.

این پژوهش، در مجله “Open Forum Infectious Diseases” به چاپ رسید.