مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: با پیگیری این مجموعه و دستورات ویژه معاونت امور عمرانی استانداری در زمان حاضر مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز متوقف شده است.

به گزارش خسروشاه نیوز، شهنام اشتری در جمع تعدادی از اعضای تشکل های مرمی و دوستداران محیط زیست تبریز، یکی از راهکارهای مهم و اصلی جلوگیری از انتشار گازهای متصاعد از نیروگاه تبریز را نصب فیلترهای مجهز اعلام و اظهار کرد: ما بارها به این موضوع و نصب فیلترینگ نیروگاه تاکید کرده و حتی پرونده قضایی نیز در این رابطه تشکیل داده و به طور جدی پیگیر مساله بوده ایم، چون ما در کنار مردم و همچون دوستداران محیط زیست یکی از مطالبه گران محیط زیست هستیم.

وی ادامه داد: بر همین مبنا در روزه های گذشته و به محض اینکه شاخص های آلایندگی هوا در کلانشهر تبریز از حد مجاز استاندارد عبور کرد، با پیگیری معاونت عمرانی استانداری نسبت به قطع یکی از واحدهای مازوت سوزی نیروگاه اقدام و بلافاصله سوخت آن به گاز تبدیل شد و در روزهای اخیر نیز با توجه به آب و هوای مناسب استان و افزایش دما با پیگیری های مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و با همکاری شرکت گاز هر ۲ واحد نیروگاه حرارتی تبریز گاز سوز شده است.

اشتری با تایید عدم ارائه اطلاعات دقیق توسط ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تبریز، یادآور شد: به دلیل نقص فنی در این دستگاه ها مشکلاتی بروز کرده است که جهت بازسازی و رفع نواقص آنها سعی داریم نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.

وی با اشاره به نقش نظارتی و حاکمیتی حفاظت محیط زیست در حوزه های محوله، اظهار کرد: ما با جدیت و به طور شبانه روزی عملکرد واحدهای تولیدی و صنعتی و نیز استفاده از گاز طبیعی به جای مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز را رصد می کنیم.

اشتری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه نظارتی و به استناد قانون هوای پاک متولی و پیگیر امور مرتبط است و ۲۳ دستگاه دیگر نیز در قبال اجرای قوانین هوای پاک تکلیف قانونی دارند.

وی منابع آلاینده کلان شهرها را منابع ساکن و یا متحرک عنوان کرد و گفت: طبق مطالعاتی که حدود ۱۲ سال قبل توسط کنسرسیوم دانشگاههای تهران، تبریز و شیراز و بقیه دانشگاههای جامع صورت گرفته است، بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تبریز متاثر از ترافیک و ۱۵ درصد متاثر از منابع ساکن است البته با فرض اینکه نیروگاه گازسوز باشد و در صورتی که مازوت سوزی کند، شاخص های PM۵/۲ و گوگرد افزایش خواهد یافت.

اشتری ادامه داد: هرچند امروز با ارتقای دانش فنی می توانیم در مقابله با آلایندگی های محیط زیستی مقابله کنیم، اما این گونه نیست که احتراق ناقص خودروها و سوخت های غیر استاندارد واحدهای صنعتی تنها عامل آلودگی هوا باشند، بلکه باید به رویکرد فرهنگی و اجتماعی هم توجه زیادی شود.

به گفته وی کاهش و صرفه جویی در مصرف سوخت گاز در مصارف عمومی می تواند بخش عمده ای از مسائل و دغدغه های محیط زیستی را حل کند.