تیم ملی فوتبال ایران با شکست ژاپن به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد.

به گزارش خسروشاه نیوز، در ادامه مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در یکی از حساس ترین بازی های این مرحله، از ساعت ۱۵ روز شنبه در ورزشگاه اجوکیشن سیتی الریان و با قضاوت ما نینگ از چین به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری ۲-۱ ایران خاتمه یافت.

شاگردان امیر قلعه نویی با پیروزی مقابل سوریه در یک هشتم نهایی پا به این مرحله گذاشته بودند و سامورایی‌ها هم با شکست دادن بحرین، به جمع ۸ تیم برتر جام راه یافته بودند.

ایران با این پیروزی، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌ها، به مصاف برنده دیدار تیم‌های قطر و ازبکستان خواهد رفت.

گزارش بازی

ترکیب ایران: علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، امید ابراهیمی، حسین کنعانی‌زادگان، سامان قدوس، سردار آزمون، محمد محبی و رامین رضاییان.

ترکیب ژاپن: ایتاکورا، موریتا، اندو، دو آن، اوئدا، مایاکوما، کوبو، ایتو، تونیاسو، سوزوکی و مائدا.

ابتدای بازی برای دو تیم محتاطانه دنبال شد اما ژاپن در حفظ توپ برتری داشت. اولین موقعیت خوب ایران روی شوت جهانبخش ایجاد شد که توپ او از بالای دروازه سوزوکی به بیرون رفت. ژاپن از دقیقه ۱۵ به بعد فشار روی دروازه ایران را زیاد کرد و دو کرنر هم به دست آورد اما کاری از پیش نبرد. ایران در نیمه اول این بازی، ترجیح داد بیشتر در زمین خود تجمع کند و اجازه کار به بازیکنان تکنیکی و سرعتی ژاپن ندهد. در شرایطی که ژاپن با بیش از ۷۰ درصد مالکیت توپ، بر بازی تسلط داشت، نفوذ موریتا هافبک میانی تیم ژاپن به قلب دفاع ایران و ضربه پای راست این بازیکن در دقیقه ۲۸، سامورایی ها را با یک گل پیش انداخت. بعد از به ثمر رسیدن گل، ایران که در شوک دریافت گل بود، همچنان در یک سوم دفاعی خود قرار داشت و چندان رو به جلو حرکت نمی‌کرد. از طرفی ژاپن کنترل خود بر بازی را حفظ کرد و توپ میدان را در اختیار داشت. بهترین فرصت ایران برای جبران گل خورده در دقیقه ۳۸ به دست آمد. جایی که سامان قدوس با استفاده از قدرت بدنی خود مداقع ژاپنی را سرنگون کرد و از پشت محوطه جریمه شوتی سنگین را روانه دروازه سوزوکی کرد اما این توپ با اختلافی اندک از کنار دروازه به بیرون رفت. ایران در لحظات پایانی نیمه اول تلاش کرد تا ژاپن را تحت فشار بگذارد و به گل تساوی برسد اما ارسال‌ها و ضربات سفیدپوشان راهی به دروازه آبی‌ها نداشت تا نیمه اول درنهایت با برتری ۱-۰ ژاپن خاتمه یابد.

نیمه دوم را ایران تهاجمی تر آغاز کرد و توانست چند مرتبه به محوطه جریمه ژاپن نفوذ کند. حاصل حملات ایران، موقعیتی بود که در شرایطی تک به تک و آفساید نصیب سردار آزمون شد که البته آزمون توسط سوزوکی برگشت داده شد. حملات ایران در نیمه دوم در دقیقه ۵۵ جواب داد و محمد محبی توانست با پاس سردار آزمون در جدال رو در رو با سوزوکی، دروازه ژاپن را باز کند تا بازی با تساوی ۱-۱ کشیده شود. پس از گل، نظم ژاپن کاملا بهم ریخت و ایران به بازی خوب خود ادامه داد و حتی توسط سردار آزمون به گل دوم هم رسید که با نظر کمک داور، این گل آفساید اعلام شد. ایران در نیمه دوم لحظه‌ای پا پس نکشید و همینطور به حملات خود ادامه داد. در دقیقه ۷۱، روی سانتری زیبا از سمت چپ سردار آزمون با ضربه سری دیدنی و محکم دروازه ژاپن را تهدید کرد. این ضربه سر با اختلافی اندک از کنار دروازه به بیرون رفت. در دقیقه ۸۶، سردار آزمون برخوردی مشکوک با دروازه‌بان ژاپن در محوطه جریمه این تیم داشت که داور علی رغم اعتراض بازیکنان ایران، اعتقادی به خطای پنالتی نداشت. ایران در دقیقه ۹۴ مزد شجاعت خودش را گرفت و توانست با پنالتی علیرضا جهانبخش بازی را به نفع خود رقم بزند. ایران درنهایت با گل دیرهنگام از روی نقطه پنالتی، توانست ۲-۱ مقابل ژاپن به برتری برسد و راهی نیمه نهایی شود.