اگر می‌خواهید خانه خود را از هر گونه میکروب و بیماری پاکسازی کنید، باید سطوح نرم مانند مبلمان و فرش را عمیقا پاکسازی کنید.

به گزارش خسروشاه نیوز، با وجود بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا سالم ماندن در پاییز و زمستان تقریبا غیرممکن است. همه چیز از خانه شروع می شود! رعایت نکات بهداشتی مانند ماسک زدن توسط افراد بیمار و مراجعه به پزشک در کنار یک خانه عاری از میکروب و بیماری، تا حد زیادی می تواند از بیمار شدن سایر افراد خانواده جلوگیری کند. علاوه بر این حضور بیشتر افراد در خانه و خشکی هوای داخل خانه در فصول سرد سال احتمال ابتلای سایر افراد خانواده به بیماری های ویروسی را بیشتر می کند. اما چه کنیم تا از بیمار شدن سایر افراد در خانه جلوگیری کنیم؟ در ادامه با آموزش شش نکته اصلی برای داشتن یک خانه عاری از میکروب و بیماری در پاییز و زمستان با ما همراه باشید.

۱- تمیز کردن سطوح نرم

اگر می خواهید خانه خود را از هر گونه میکروب و بیماری پاکسازی کنید، باید سطوح نرم مانند مبلمان و فرش را عمیقا پاکسازی کنید. اثاثیه نرم اغلب مخفیگاه خوبی برای میکروب ها هستند و شستشوی منظم اقلامی مانند فرش، مبلمان پرده، روکش کوسن و بالش برای جلوگیری از انتقال بیماری ها ضروری است.

۲- حفظ سطح رطوبت خانه

اغلب، ما به دنبال راه‌هایی برای کاهش رطوبت در خانه می گردیم، اما در فصل زمستان این مساله برعکس می شود. در این فصل به دلیل استفاده از لوازم گرمایشی هوای خانه خشک تر از حد معمول خواهد شد و از آنجایی که رطوبت می تواند به عنوان یک مانع طبیعی برای جلوگیری از بقا و انتقال میکروب ها عمل کند، می توان با افزود مقداری رطوبت به هوا اتاق از رشد میکروب ها و باکتری ها در این فضا جلوگیری کرد. زمانی که هوا حاوی مقدار مناسبی رطوبت باشد، فعال ماندن و مسری بودن بیماری ها در فضای زندگی به چالش کشیده خواهد شد.

۳- پاکسازی مناطق پر استفاده

از مناطق پراستفاده که بیش از سایر مناطق توسط افراد خانواده لمس می شوند، شروع کنید. مکان هایی مانند دستگیره در، کلیدهای چراغ، شیرآلات، دستگیره کمد و یخچال و لوازمی مانند تلفن و کنترل از راه دور را بخوبی ضدعفونی کنید. ما فراموش می کنیم بسیاری از مکان ها را تمیز کنیم، در حالی که می توانند جزو آلوده ترین مناطق خانه باشند.

۴- تهویه مناسب فضای اتاق

تهویه مناسب فضای اتاق در زمستان مساله ای ضروری برای حذف میکروب ها از هوا است و نداشتن تهویه مناسب می تواند موجب گسترش هر چه سریع تر بیماری ها و حتی دلیل اصلی ایجاد بوی بد در خانه شما باشد. ممکن است بسته نگه داشتن درب و پنجره ایده خوبی برای گرم نگه داشتن خانه به نظر برسد، اما با این کار خانه را به محل مناسبی برای رشد عوامل بیماری زا تبدیل خواهید کرد. حتی در روزهای سرد سال هم سعی کنید روزانه به مدت چند دقیقه پنجره ها را باز کنید. با این کار هوای کهنه داخل خانه با هوای تازه جایگزین شده و از پراکندگی میکروب ها و خطر عفونت های تنفسی جلوگیری می کند.

۵- شستشوی منظم دست‌ها

اگر می خواهید خانه ای عاری از میکروب داشته باشید، باید شستشوی منظم دست ها را در اولویت قرار دهید. شستشوی دست ها با صابون ضد باکتری یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها در زمستان است. حتما به مدت ۲۰ ثانیه دست هایتان را با آب و صابون بشویید و به کمک یک حوله تمیز خشک کنید.

۶- شستشوی منظم رختخواب

ملحفه ها مکان اصلی زندگی میکروب ها و باکتری ها هستند. بنابراین شستن مکرر آنها می تواند تا حد زیادی از انتقال بیماری ها جلوگیری کند. افراد معمولا در روزهای سرد سال زمان بیشتری را در رختخواب و روی مبلمان می گذرانند. از این رو شستشوی منظم ملحفه ها، روبالشی و پتوها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر فردی در خانه شما بیمار شده است، رختخواب او را به طور مرتب بشویید. با این کار از انتشار میکروب ها و مواد حساسیت زا جلوگیری خواهید کرد.