به طور کلی باید گفت در حال حاضر مکمل یا دمنوشی که بر روی ناحیه خاصی از بدن موثر باشد موجود نیست و تمام دمنوش های لاغری بر روی کاهش وزن کل بدن موثرند.

به گزارش خسروشاه نیوز، با توجه به شیوع چاقی و اضافه وزن، بسیاری از افراد به دنبال امتحان کردن راه‌های مختلف جهت کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل هستند.

از آنجا که رعایت رژیم غذایی ممکن است برای برخی سخت و زمان‌بر باشد، وقت کافی برای انجام ورزش و فعالیت بدنی نداشته باشند و یا هزینه کافی جهت انجام جراحی لاغری را نداشته باشند، بنابراین استفاده از دمنوش برای لاغری رواج بیشتری یافته است.
فریب تبلیغات را نخورید!

مطمئنا عبارت‌‎‌هایی مانند دمنوش برای لاغری شکم و پهلو در یک ماه! دمنوش برای لاغری در یک هفته! دمنوش برای لاغری سریع! برای اکثر افراد آشناست.

اما در واقع عبارت‌های ذکر شده بسیار رویایی و دور از واقعیت هستند حتی در صورت گرفتن چنین نتیجه‌‌ای با مصرف دمنوش، می‌توان به این نتیجه رسید که دمنوش استفاده شده حاوی ترکیباتی است که مصرف آن می‌تواند باعث ایجاد اثرات جبران ناپذیری بر روی سلامت فرد شود.

دمنوش برای لاغری شکم و پهلو

یکی از نگرانی‌های افرادی که قصد کاهش وزن دارند استفاده از روشی است که منجر به لاغری موضعی شود، از همین رو بسیاری به دنبال دمنوش برای لاغری شکم و پهلو، دمنوش برای لاغری بالا تنه، دمنوش برای لاغری صورت و… هستند.

اما آیا واقعا دمنوش‌های لاغری به صورت موضعی هم عمل می‌کنند؟

به طور کلی باید گفت در حال حاضر مکمل یا دمنوشی که بر روی ناحیه خاصی از بدن موثر باشد موجود نیست و تمام دمنوش های لاغری بر روی کاهش وزن کل بدن موثرند.

با توجه به این سوال پرتکرار که “کدام دمنوش برای لاغری خوب است” در صورت تمایل به استفاده از دمنوش برای لاغری، توصیه می شود از دمنوش‌های ایمن که دارای بسته بندی مناسب و تاریخ انقضای معتبر هستند، استفاده نمایید.

در زیر به ذکر چند نمونه از این فرآورده‌ها می‌پردازیم:

– چای سبز

یکی از شناخته شده‌ترین دمنوش‌های لاغری، چای سبز است. نتایج بررسی‌ها نشان داده‌اند که چای سبز با داشتن کاتچین‌ها می‌تواند به افزایش متابولیسم و چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

همین اثر در مورد ماچا که نوع بسیار غلیظ چای سبز پودری است نیز صدق می‌کند.

– چای سیاه

چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار است. پلی فنول‌ها و فلاون‌های موجود در چای سیاه با کاهش جذب کالری، افزایش متابولیسم و کاهش استرس اکسیداتیو می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

– چای سفید

چای سفید نوعی چای است که کمتر فرآوری شده و زمانی که گیاه چای هنوز جوان است برداشت می شود. چای سفید نسبت به انواع دیگر چای کمی شیرین‌تر است.

نتایج یک مطالعه نشان داده است که عصاره چای سفید می‌تواند با افزایش متابولیسم، افزایش تجزیه سلول‌های چربی و جلوگیری از تشکیل سلول‌های جدید چربی، چربی سوزی را در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب استفاده می‌کردند افزایش دهد. با این حال جهت تایید این ادعا در انسان‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری است.

– چای ترش

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، چای ترش علاوه بر کمک به تنظیم فشار خون، چربی خون و کمک به حفظ سلامت کبد و بهبود کبد چرب با تنظیم ژن های دخیل در هضم چربی، در کمک به کاهش وزن نیز موثر است.

– قهوه سبز

قهوه سبز حاوی کافئین، مواد پلی فنولیک و اسید کلروژنیک است. کافئین می تواند جذب چربی را کاهش دهد، در حالی که مواد شیمیایی پلی فنولیک و اسید کلروژنیک می توانند توانایی کبد را برای متابولیسم چربی های ذخیره شده افزایش دهند. کارشناسان بر این باورند که همه این موارد با هم در کمک به کاهش وزن موثرند.

– چای زنجبیل

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات، مصرف چای زنجبیل از طریق کاهش اشتها و افزایش متابولیسم می‌تواند در کمک به کاهش وزن موثر باشد.

هم چنین ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در زنجبیل، در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از اضافه وزن و چاقی موثر است.

بهترین زمان مصرف دمنوش برای لاغری

به طور کلی مصرف دمنوش برای لاغری نیاز به محدوده زمانی خاصی ندارد و هر زمان از روز می‌توان آن را استفاده کرد.

در ارتباط با برخی دمنوش‌ها مانند انواع چای و دمنوش‌های حاوی کافئین، به علت تداخل با جذب برخی ریز مغذی‌ها بهتر است حداقل با ۲ ساعت فاصله زمانی از وعده غذایی اصلی استفاده شود.

هم‌چنین بهتر است افراد ورزشکار جهت افزایش توان ورزشی و به تعویق انداختن خستگی، دمنوش حاوی کافئین را پیش از تمرین خود مصرف کنند.

ذکر این نکته نیز لازم است که افراد مبتلا به اضطراب به صورت خودسرانه اقدام به مصرف دمنوش های لاغری نکنند. برخی دمنوش‌ها مانند چای سبز، قهوه سبز و سایر دمنوش های حاوی کافئین ممکن است منجر به تشدید اضطراب، تحریک پذیری و تپش قلب در آن‌ها شود.

آیا مصرف دمنوش برای لاغری عوارض دارد؟

مانند هر ماده غذایی دیگری، در مصرف دمنوش برای لاغری نیز نباید افراط کرد. استفاده بیش از حد برخی دمنوش‌ها ممکن است منجر به ایجاد عوارضی مانند اسهال، یبوست، حالت تهوع و… شوند.

هم چنین افراد مبتلا به بیماری خاص و یا افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند بهتر است پیش از مصرف دمنوش برای لاغری با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایند.

به عنوان مثال فردی که فشار خون بالا دارد نباید دمنوش حاوی زنجبیل استفاده کند و یا استفاده از دمنوش های لاغری برای بانوان باردار و شیرده ممنوع است.

دمنوش لاغری خانگی سریع

از آنجا که بسیاری از مراکز نامعتبر و سودجو اقدام به فروش دمنوش برای لاغری کرده‌اند، بنابراین بسیاری از افراد تصمیم گرفته‌اند از دمنوش های لاغری به صورت خانگی استفاده کنند.

نکته مهمی که باید توجه کرد این است که استفاده طبیعی از گیاهان موجود در دمنوش‌ها به میزان ماده موثره موجود در آن‌ها بستگی دارد.

کمتر بودن میزان ماده موثره منجر به نتیجه دلخواه نخواهد شد و بیشتر بودن آن ممکن است منجر به ایجاد عوارض شود.

سخن آخر

همانطور که قبلا ذکر شد فریب تبلیغات را نخورید، استفاده از دمنوش‌ها به تنهایی تاثیر چندانی در کاهش وزن نخواهند داشت. چاقی و اضافه وزن یک شبه به وجود نیامده و نباید انتظار داشت طی یک زمان محدود به وزن ایده آل و تناسب اندام رسید. بنابراین چنانچه قصد کاهش وزن دارید در وهله اول توصیه می‌شود صبور باشید.

برای کاهش وزن اصولی و تدریجی توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی اصولی تحت نظر متخصص تغذیه پیروی کنید. استفاده از مکمل‌ها، دمنوش‌ها و فعالیت بدنی در کنار رژیم می‌تواند در رسیدن شما به نتیجه دلخواه موثر باشد.