به گزارش خسروشاه نیوز، بیش از یکسال از شیوع بیماری کرونا گذشته است و در این مدت کادر درمان در خط مقدم مبارزه کرونا قرار گرفته است. در این راستا برای اطلاع آخرین وضعیت کرونا در خسروشاه و محدودیت ها و دستورالعمل های جدید، خسروشاه نیوز گفت و گویی را با رئیس مرکز جامع سلامت و درمان بستر خسروشاه ترتیب داده است.
در ادامه متن گفتوگو با سعید اقدسی، رئیس مرکز جامع سلامت و درمان بستر خسروشاه می آید:
*در ابتدا لطفا در مورد مدرک تحصیلی خودتان توضیح دهید. برای برخی ها سوال است که یک مهندس چرا رئیس مرکز بهداشت شده است؟
بنده کارشناس ارشد مهندسی بهداشت هستم که از زیر مجوعه رشته های پیراپزشکی می باشد. مهندسین بهداشت و کارشناسان و کارشناسان ارشد بهداشت همگام با سایر همکاران عزیزمان در نظام سلامت و در سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی مشغول ارائه خدمات می باشند و هدف همه ارتقاء سطح سلامت جامعه می باشد.
*آخرین وضعیت خسروشاه در خصوص کرونا چگونه است؟
همانطور که می دانید پیک چهارم کرونا در برخی شهرها و استان های کشور شروع شده است. استان ما فعلا در وضعیت زرد بوده و وضعیت نسبتا بهتری دارد. اما این حالت در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مطمئنا پایدار نخواهد ماند. وضعیت بخش خسروشاه هم مانند تبریز زرد می باشد. در برخی مناطق روستایی مثل تازه کند و لاهیجان شاهد افزایش مبتلایان بودیم که علت آن برگزاری مراسمات و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بود.
رعایت پروتکل های بهداشتی در شهر خسروشاه بالای ۸۰ درصد می باشد که امیدواریم بهتر از این هم باشد و این امر کمک شایانی به کنترل شیوع بیماری می کند.
*آمار مبتلایان به کرونا در شهر و بخش خسروشاه چگونه است؟ آیا مواردی از بستری در بیمارستان و یا قرنطینه خانگی وجود دارد؟
در بخش خسروشاه و در روستاها و شهر خسروشاه موارد مثبت و حتی مواردی که بستری شده اند وجود دارد.
موارد مثبت در قرنطینه خانگی هستند که روزانه توسط همکاران ما وضعیت آنها پیگیری می شود. اعلام دقیق و عددی آمار فقط از سوی وزارت بهداشت و ریاست دانشگاه علوم پزکشی صورت می گیرد.
*آیا پای کرونای انگلیسی به خسروشاه هم باز شده است؟
با وجود گزارش گزارش کرونای انگلیسی از استان ها و شهرهای همجوار فعلا مورد مثبت کرونای انگلیسی در بخش خسروشاه گزارش نشده است. اما اگر مسافرت ها زیاد شود بعید نیست در منطقه ما هم مشاهده شود.
*با توجه به اینکه روزهای پایان سال نزدیک می شویم، آیا محدودیت ها در حوزه های مختلف مخصوصا اصناف و بازار همچون سال گذشته اعمال خواهد شد؟
باید به این نکته توجه کنیم که کشور ما هنوز درگیر بیماری کرونا می باشد. لذا دستورالعمل های مربوط به وضعیت های مختلف زرد، نارنجی و قرمز پابرجا یوده و اجرایی خواهند شد. مطمئنا منطقه ما هم در یکی از حالت های اشاره شده قرار گیرد بسته به آن حالت دستورالعمل ها و محدودیت ها اجرا خواهند شد.
در مورد اعمال محدودیت های جدید برای روزهای پایان سال فعلا چیزی اعلام نشده است و دستورالعمل ها و محدودیت های قبلب مانند پارسال پا بر جا می باشد. در صورت تصمیم گیری های جدید توسط ستاد ملی و یا استانی کرونا به اطلاع همشهریان حتما خواهیم رساند.
*یکی از مواردی که در خسروشاه به چشم می آید و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی پایین است بازارهای هفتگی است. آیا احتمال تعطیلی بازار هفتگی در روزهای پایان سال و همچنین بازار چهارشنبه آخر سال وجود دارد؟
بله احتمال تعطیلی وجود دارد. بازارهای هفتگی در کشور و در تمام سطح استان مخصوصا که در فضای باز می باشند فعلا فعال هستند. اگر تجمعات زیاد باشد و دستورالعمل های تعطیلی و یا محدودیت در این خصوص ابلاغ شود، ما نیز آنها را اجرایی خواهیم کرد و این احتمال وجود دارد که محدودیت های بیشتری اعمال شود. اما فعلا هیچگونه تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.
*آیا با افرادی که در حوزه های اداری یا اصناف و … که پروتکل ها را رعایت نمی کنند برخوردی انجام می گیرد؟
ما تا جایی که قانون به ما اجازه می دهد و در حد وظایف خودمان می توانیم وارد شویم و خارج از قانون اختیاری نداریم. در چهارچوب دستورالعمل ها برخوردهای لازم با اصناف انجام می گیرد. بازدیدهای میدانی انجام می دهیم و اگر خلافی مشاهده شود به آنها فرصت اصلاح داده می شود. اما اگر دراین مدت محدود نسبت به اصلاح امور اقدام ننمایند، به مراجع قضایی معرفی می شوند.
در این خصوص از نیروی انتظامی، بسیج، شوراها و دهیاری ها کمک می گیریم و اولین مرحله دادن تذکر و روشنگری در این راستا است.
*یکی از صنوفی که بیشترین شکایت ها در مورد آن وجود دارد نانوایی هاست. در این خصوص چه اقدماتی انجام داده اید؟
در این خصوص مواردی از نانوایی ها را بدلیل عدم رعایت پروتکل ها تعطیل کرده ایم. اما این کار باعث به زحمت افتادن شهروندان می شود. نانوایی ها هم مانند بقیه اصناف مورد بازرسی و نظارت قرار می گیرند و اگر به تذکرات عمل نکنند با آنها برخورد های لازم انجام می گیرد و به مراجع قانونی معرفی می شوند.
*مردم گزارشات خود از تخلفات کرونایی را از چه طریقی می توانند منتقل نمایند؟
اگر گزارشات تخلفات در خحصوص اصناف می باشد می توانند از طریق شماره کشوری ۱۹۰ اعلام نمایند. این شماره مستقیما به وزار بهداشت متصل است و در صورت دریافت گزارشات پیگیری های لازم انجام می گیرد.
*چرا با اجرای مراسماتی همچون عروسی که محل تجمع بوده و احتمال آلودگی وجود دارد برخورد نمی شود؟
موارد بسیاری بوده است که متولیان برنامه پس از مشورت و ارائه راهنمایی های لازم از طرف همکاران مرکز بهداشت، شورا و دهیاران برنامه ها و مراسمات خود را لغو کرده اند.
البته این امر باید چند روز قبل از برگزاری مراسمات پیگیری شود.
توصیه ما این است که با کرونا باید زندگی کنیم. و این امر محقق نمی شود مگر با رعایت پروتکل های بهداشتی.
اجازه دهید وارد سوالات مردمی شویم.
*یکی از مخاطبان پرسیده است که جواب pcr ها چرا ۵ روز طول می کشد؟ ممکن است در این ۵ روز آلودگی بیشتر شود!
ابتدا در این خصوص باید بگویم ما جزو اولین مراکزی در سطح شهرستان تبریز بودیم که تست pcr را در خسروشاه راه اندازی کردیم. بطوریکه در بعضی مراکز تبریز این تست هنوز وجود نداشت اما در خسروشاه راه اندازی شده بود.
تا امروز بیش از ۲۰۰۰ هزار تست pcr در بخش خسروشاه انجام شده است. نمونه های گرفته شده برای اعلام نتیجه به تبریز ارسال می شوند و آزمایشات خاصی روی آنها انجام می گیرد که مثبت یا منفی بودن آنها اعلام شود. این پروسه به طور طبیعی ۲ الی ۳ روز طول می کشد. و اگر تعداد نمونه ها بیشتر باشد ۴ الی ۵ روز زمان بر خواهد بود که این مورد به ندرت اتفاق می افتد.
یک نکته هم به اطلاع شهروندان برسانم که امروز هیچ محدودیتی در تست گیری pcr نداریم. و هر مراجعه کننده ای که دارای علائم بوده و یا از اطرافیان بیمار می باشد، می تواند در مرکز بهداشت خسروشاه تست pcr بدهد.
به افرادی که برای انجام تست مراجعه می کنند آموزش های لازم ارائه می شود که حتما تا حصوص نتیجه به قرنطینه بروند و در واقع خودشان را کرونا مثبت فرض کنند مگر اینکه خلافش ثایت شود. حتی برای دریافت نتیجه هم نیاز به مراجعه حضوری نیست.
*آیا نسخه دیجیتال در خسروشاه راه اندازی شده است؟ چه مشکلاتی در این راستا وجود دارد؟
در مورد نسخه دیجیتال یا همان نسخ الکترونیکی باید بگویم که پزشکان شهری ما در این سامانه ثبت نام کرده اند. یک سری اشکالات مربوط به خود سامانه است که باید در مدت کوتاهی از طرف سازمان ها و نهادها مربوطه و دست اندرکاران انشاالله حل شود تا مردم دچار سردرگمی بیشتر نشوند.
*بعضی انتقادات در مورد عملکرد کلینیک ها و درمانگاه های شهر وجود دارد. آیا بر عملکرد آنها نظارت می کنید؟
شهروندان اگر انتقادی داشته باشند می توانند کتبا به ما گزارش کنند تا پیگیری شود و در صورت عدم حل مشکل مراتب را به معاونت درمان دانشگاه ارجاع می دهیم. فعلا شکایت یا انتقادی به این صورت نداشته ایم.
*چرا در خسروشاه آزمایشگاه تست مورفین رانندگان انجام نمی شود؟
مجوز آزمایشگاه تست مورفین برای هر شهرستان فقط یک مورد و تحت نظارت نیروی انتظامی صادر می شود. ما نیز دراین خصوص از قبل اقداماتی انجام داده بودیم و زیرساخت های لازم برای راه اندازی آن را مهیا کرده بودیم. اما با این حال و علی رغم پیگری های مکرر مجوزی برای تاسیس آزمایشگاه تست مورفین در خسروشاه صادر نشد.
*برخی شهروندان انتقاداتی در مورد نحوه ارائه خدمات در مرکز بهداشت خسروشاه دارند. در این خصوص توضیح دهید.
در این خصوص باید به چند نکته اشاره کنم.
از زمان آغاز شیوه بیماری کرونا، همزمان با ارائه خدمات ویژه به بیماران کرونایی و اطرافیان آنها، و نیز کنترل شیوع بیماری، تمامی خدمات بهداشتی درمانی مرکز سلامت کما فی السابق بر تمام گروه های هدف ارائه می شود و این در حالی است که نیروها و کادر ما هیچگونه افزایشی نداشته است. لذا تمامی خدمات بهداشتی و درمانی اعم از ویزیت بیماران، بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط، بهداشت دهان و دندان، مادران، آزمایشگاهی و… به صور کامل بر تمامی گروه های هدف با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت حضوری و غیر حضوری ارائه می شود. در کنار این ها نیز خدمات کرونایی مانند پیگیری م مراقبت و حتی مراجعه به درب منزل بیمار کرونایی جهت ویزیت در منزل انجام می شود.
برای سرعت بخشیدن به پیگیری بیماران و اطرافیان آنها با استفاده از شماره ۴۰۳۰ همکاران ما علاوه بر تلفن های مرکز، از گوشی های موبایل خودشان هم استفاده می کنند که این امر در برخی مواقع باعث بوجود آمدن سوء تفاهم برای برخی مراجعان شده است مه فکر می کنند همکاران ما مشغول صحبت با تلفن در ساعات کار هستند.
در ارائه خدمات به همشهریان عزیز اولویت با مراجعین محترم می باشد لذا توصیه شده است که همکاران حتما در اسرع وقت و به نوبت خدمات لازم را به مراجعین محترم ارائه نمایند تا در محیط مرکز بهداشت زیاد معطل نشوند.
بنده نیز اگر در جلسه ای یا ماموریتی نباشم اکثرا د ر محل کار خودم هستم و شهروندان می توانند چنانچه انتقاد پا پیشنهادی داشته باشند به دفتر بنده مراجعه نمایند نیازی هم به گرفت وقت و تشریفات نیست و حتی منشی دفتر هم ندارم!
یک نکته مهم که باید به آن اشاره کنم این است که ما در وزارت بهداشت یک سامانه رضایت سنجی داریم که از شهروندانی که در مورد خدمات گرفته شده از طریق پیامک نظر سنجی می کند. لازم است بگویم در این نظر سنجی توانسته ایم رضایت ۹۶ درصدی کسب نمائیم. اما خواهشی که از مراجعین محترم دارم این است که در نظر سنجی حتما واقعیت را منعکس نمایند و اگر خدمتی را دریافت نکرده باشند حتما همان گزینه را انتخاب نمایند. چرا که این موارد توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد رصد و برپایش بوده و تمامی نقص ها و ایرادت مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه این نظرسنجی های هر ماه به ما ابلاغ می شود و هر جا که قصوری وجود داشته باشد تذکرات لازم داده می شود.
شماره تلفن ۳۲۴۴۲۱۲۶ شماره مستقیم بنده است و شهروندان می توانند ارتباط برقرار نمایند.
بنده وظیفه دارم سلامت منطقه که درآن حضور و مسئولیت دارم را حفظ نمایم . در این خصوص نیز با کسی معامله نخواهم کرد و زیر بار درخواست ها غیر قانونی نمی روم.
اگر احیانا قصور یا کمبودی نیز وجود دارد از شهروندان گرامی عذرخواهی می کنیم.
*در مورد تخصص های موجود در مرکز سلامت توضیح دهید.
یکی از درخواست های مهم مردمی، حضور متخصصان در خسروشاه بود که با پیگری ها و تعاملاتی که با دانشگاه علوم پزشکی و انجام دادیم و همچنین با تلاش های خیرین گرامی، ۵ تخصص مامایی، اطفال، داخلی، جراحی عمومی و زنان در مرکز سلامت خسروشاه حضور یافته و به ویزیت بیماران می پردازند.
قولی که به شهروندان داده ام و اقدماتی هم در خصوص راه اندازی بخش رادیولوژی و سونوگرفی انجام داده ایم و تجهیزات آنها نیز تامین گردیده است. امیدواریم در آینده نزدیک این بخش ها نیز خدمات به شهوندان گرامی ارائه خدمات نمایند.
همچنین پیگیر راه اندازی اوژانس ۱۱۵ شهری هستیم و نامه نگاری های لازم انجام یافته است. ساختمان مربوط به آن نیز آماده بوده و توسط مسئولین علوم پزشکی مورد بازدید قرار گرفته است که امیدواریم در آینده نزدیک اخبار خوبی در این خصوص داشته باشیم.
*در پایان اگر سخنی دارید بفرمائید.
در خسروشاه خوشبختانه همکاری و تعامل خوبی بین نهادها و ادارات وجود دارد. بر خود لازم می دانم از امام جمعه محترم، بخشدار، شهردار، دادگاه، مجموعه نیروی انتظامی، بسیج ،سپاه و شوراهای شهر و روستا و دهیاران قدردانی و تشکر نمایم که در هر جا ما احساس نیاز کرده ایم همکاری های لازم را با ما انجام داده اند.
از شهروندان گرامی و تمامی افرادی که به با رعایت پروتکل های بهداشتی یاری گر ما در امر بهداشت و درمان بوده و در واقع سفیران سلامت ما هستند تقدیر و تشکر می نمایم.
- نویسنده : سعید خسروشاهی