حاج جلیل خسروشاهی فرزند حاج غفار خسروشاهی متولد خسروشاه یکی از بخش‌های تبریز، گمنام‌ترین خیر مدرسه ساز ایران و جهان است.

به گزارش خسروشاه نیوز، بخش خسروشاه در ۱۵ کیلومتری تبریز واقع شده است که به نوبه خود شخصیت‌های بسیار ارجمندی چون خاندان های علم و فقاهت خسروشاهی‌ها و خاندان ارجمند انگجی‌ها را در آغوش گرم خود پرورانده است.

ما با گذر از این شهر مشاهیر پرور تنها به مختصر معرفی یکی از این شخصیت‌های بسیار مهم و ارجمند آذربایجانی خسروشاهی می‌پردازیم که در ساحه‌ اقتصادی ایران بهمراه برادر ارجمندش علی خسروشاهی نقش بسزایی داشته‌اند که روند اقتصاد نوین ایران را در این کشور و حتی خاورمیانه بنیان نهاده‌اند و تجارت به سبک سنتی و کلاسیک با ظهور این خاندان خسروشاهی جای خود را به تجارت سبک نوین داده است.

حاج جلیل خسروشاهی، بنیان‌گذار فرهنگ مدرسه‌سازی در ایران و همچنین بنیان‌گذار سازمان فنی حرفه‌ای در ایران و همینطور بنیان‌گذار اقتصاد به سبک نوین در ایران و خاورمیانه است.

 

گزیده ای از فعالیت فرهنگی:
۱- تاسیس انتشارات فنی ایران
۲- ساخت ۴۵۲ مدرسه در سطح کشور تا سال ۸۸ در استان‌های تهران، همدان، فارس، کردستان، اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، شامل هنرستان، مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از یک کلاسه تا ۱۲ کلاسه

هم‌اکنون گروه خیرین مدرسه ساز جلیل خسروشاهی مرکز فعالیت خود را شهر تبریز قرار داده‌اند. این تنها گوشه‌هایی از اقدامات این بزرگمرد آذربایجانی است که در این مقاله آورده شد.

قابل ذکر است، نسل چهارم از این خانواده خیر «دارا خسروشاهی» می‌باشد که مدیرعامل شرکت معروف تاکسی اینترنتی بین‌المللی «اوبر» می‌باشد.