استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به نقش آذربایجان در رویدادهای مهم تاریخ کشورمان، گفت: ایران مدرن مدیون آذربایجان است.

به گزارش خسروشاه نیوز، محمدرضا پورمحمدی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران، با تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: دهه فجر فرصت مناسبی است تا دستاوردهای انقلاب اسلامی بازگو و یادآوری شود.

وی ادامه داد: با بیان اقدامات و دستاوردهای انقلاب، می‌توانیم بخشی از دسیسه‌های دشمنان نظام را که به دنبال سیاه‌نمایی هستند و نقاط منفی را پررنگ می‌کنند، نقش بر آب کنیم و بگوییم که نظام با وجود تمام مشکلات و موانعی که استکبار جهانی تلاش کرده به وجود آورد، با قدرت و غرور و با موفقیت‌های بسیار خوبی به جلو رفته است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ترسیم شور و هیجان و اراده‌ای که در روزهای پیروزی انقلاب وجود داشته، سخت است، گفت: این انقلاب از همان آغاز قیام، مردمی و حرکت جمعی بود و مربوط به یک قشر خاص همچون دانشگاه، روحانیت و اصناف و کسبه نبود، بلکه همه باهم با عشق و علاقه به امام و خط امام و ایمان قوی که به راه امام داشتند، باعث پیروزی انقلاب شدند.

وی با اشاره به اینکه قیام ۲۹ بهمن تبریز در سال ۱۳۵۶ نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: تبریز، اسطوره تاریخ است و در انقلاب نیز پیشتاز بوده، به طوری که مقام معظم رهبری گفتند آذربایجان سر ایران است.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: ایران مدرن مدیون آذربایجان است، انقلاب مشروطه از تبریز آغاز شده و تبریز همیشه خاستگاه تحولات فکری و فرهنگی و اتفاقات مهم در کشور بوده است.

وی افزود: تبریز و آذربایجان همیشه پیرو امام خمینی و مقام معظم رهبری بوده‌اند و هر زمان که جان ایران به سردی گراییده، آذربایجان سپر بلا شده است.

پورمحمدی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در ۴۲ سال گذشته، گفت: وقتی که از ماهیت و آرمان‌های انقلاب صحبت می‌شود همه اذعان می‌کنند که برخلاف سایر انقلاب‌های دنیا، انقلاب ایران، انقلابی ارزشی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: عمده‌ترین اقداماتی که در ۴۲ سال گذشته در کشور انجام شده، در حوزه توسعه انسانی و فرهنگی در جامعه بوده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: قبل از انقلاب فقط ۵۰ درصد مردم باسواد بودند که امروز این رقم به ۹۸ درصد رسیده؛ پیش از انقلاب فقط ۱۰ درصد مردم از خدمات بهداشت و درمان برخوردار بودند در حالی که اکنون ۹۵ درصد مردم از خدمات بهداشت و درمان بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه انسان محور توسعه است، ادامه داد: افزایش سطح آموزش و بهداشت در کشور منجر به این شده است که امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۵ سال افزایش یابد.

پورمحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت‌ها، افزود: پیش از انقلاب ۱۰ درصد مردم به آب شرب دسترسی داشتند که اکنون ۱۰۰ درصد دسترسی به آب شرب در کشور ایجاد شده، ضمن اینکه دسترسی به برق نیز از ۱۰ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته و ۵۰ درصد مساکن روستایی مقاوم‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۶۹۵ طرح و پروژه در دهه فجر امسال در استان به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ طرح در مناطق روستایی، یک هزار و ۹۰ طرح در مناطق شهری و ۵۶ طرح پروژه ملی است.