حاج مقصود ارفعی خسروشاهی مداح و شاعر اهل بیت عصمت و طهارت معتقد است، جوانان قبل از ورود به عالم مداحی باید شرایطی را رعایت کنند. وی آینده مداحی خسروشاه را با وضعیت فعلی و جهت گیری های موجود خوب نمی داند!

به بهانه نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت حجت (عج) پای صحبت های شاعر شهیر و مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شهرمان نشستیم. متن گفت و گوی حاج مقصود ارفعی خسروشاهی را در زیر بخوانید.

 از زندگی مداحی خود بگویید. چطور شد مداح شدید؟

در سال ۱۳۳۶ متولد شدم. اولین مشوق من برای ورود به مداحی مرحوم پدر بزرگوارم بود که دستم را گرفت و تشویقم نمود. با تائیدات خداوند متعال و توجهات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و تشویق جمعی از حسینیون مخلص و محترم از ۹ سالگی پا در عالم مداحی گذاشتم. ناگفته نماند که خودم در این راه مقدس سعی و تلاش زیادی کرده ام. اشعاری هم که گفته ام در قالب دو کتاب به چاپ رسیده است. مجموعه اشعار شبنم ولا در سال ۱۳۸۵ و مجموعه دوم تحت عنوان جلوه محبت در سال ۱۳۹۰ به رشته تحریر درآمده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

تاریخچه هیئت عباسیه به چه وقتی بر میگردد؟

هیئت عباسیه خسروشاه، بیش از ۸۰ سال قدمت دارد.البته بعدها که پرچم زدند رسمیت یافت. تاریخ شروع رسمی و مبدا هیئت به سال ۱۳۳۲ بر میگردد. و الا قدمت هیئت عباسیه بیش از ۸ دهه است.

تفریح شما چیست در اوقات فراغت چیست؟ اصولا تفریح یک مداح اهل بیت (ع) وقتی هیئت ندارد چیست؟

عمده وقت من در مطالعه و رسیدگی به خانواده سپری می شود. در کنار این ها زمانی هم برای حضور در باغ و رسیدگی به آن اختصاص می دهم .اصولا هر مداحی می تواند اوغات فراغتش را برای تفریحات سالم پر کند. اما در حالت کلی در این مورد هر فردی سلیقه ای عمل می کند.
وظیفه هر مسلمان این است که برای هر روزش و حتی برای هر ساعتش برنامه داشته باشد . اگر انسان بخواهد برای ۲۴ ساعت شبانه روزش برنامه داشته باشد، در روایات ائمه معصومین طرح و راهکار آمده است.

به نظر شما مداحان باید از کار مداحی اهل بیت (ع) ارتزاق کنند یا خیر؟ این خوب است یا بد یا مباح؟ آفت دارد یا ندارد؟

مداحی شغلی نیست، عشق است! مداحی وارد شدن به دایره بسیار وسیع و شروع انگیز محبت است. و محبت بنا به فرموده امام باقر (ع) همان دین است. دین هم همان محبت است.” الدین هوالحب و الحب هو الدین” . در حیطه مقدس و بسیار زیبای معرفت و محبت، مسائل دیگر جایی ندارد!

عجیب ترین، خنده دارترین و ناراحت کننده ترین درخواست مردم یا مراجعان به حاج مقصود ارفعی چه بوده است؟

اینکه سلیقه ای عمل کنم و رضایت و خشنودی مردم را در نظر بگیرم، در قاموس محبت و بندگی مردود است!

تجربیات معلمی در عالم مداحی چقدر به شما کمک کرد؟

معلمی و مداحی، هر دو هم خانواده و هم جنس هستند. با هم سنخیت معنادار دارند. هر دو عشق هستند و هنر.
معلمی و مداحی هر دو کار فرهنگی و هنری اند. محصول کار هر دو حیات طیبه خواهد بود. در این راستا معلمین و مداحانی که ملزومات کارشان را دارند موفق هستند. معلمی برای من در مداحی کمک های بسیاری کرده است و من به معلمی و مداحی خود افتخار میکنم.
آخرین باری که از نفس تان ترسیدید؟ از خود خودتان ترسیدید کی بوده است؟

وقتی که متوجه شدم که کار بسیار مقدس و بزرگ مداحی را عهده دار شده ام، باید خودم را جمع و جور کنم.
آقای ارفعی ماندگارهای شما (مداحی) کدام ها بودند؟

مرثیه را بیش ازه مه چیز دوست دارم. از همان اوایل زندگی و دوران کودکی عشق و علاقه بسیار زیادی به مرثیه خوانی داشتم. اشعاری را که شنیده بودم با خودم نجوا میکردم و میخواندم.
نظرتان در مورد میدان دادن به مداحان نوجوان و جوانان چیست؟

میدان دادن به جوانان خیلی خوب و امری ضروروی است.
اما جوانان عزیز هم برای ورود به عالم مداحی باید مسائلی را در نظر بگیرند.شرط ورود جوانان به دنیای مداحی کسب ملزومات از محضر بزرگان، اساتید، پیشکسوتان، اهل معنا و تقواست. آشنایی با اصول مداحی برای جوانان امری است حیاتی و تاثیر گذار.

در شهرمان چقدر به نوجوانان و جوانان میدان داده شده است؟

در شهر ما خوشبختانه بستر لازم فراهم است. اما جاذبه، مشوق، مربی و کار کردن میخواهد. همه این کارها مستلزم هزینه است. به همین خاطر کمتر کسی داوطلب است که در کارهای فرهنگی هزینه کند و دست جوانان عزیز را بگیرد .و در این راستا به مقصد اصلی هدایت کنند.

آینده مداحی شهر را چطور می بینید؟

با این حرکت و جهت گیری هایی که داریم زیاد خوب نمیبینم! امیدوارم بهتر از این باشد. چون با شرارت و جولان نفس و شیطان جاده صدق و اخلاص ترک برداشته است.

از خاطرات خوب دنیلای مداحی بگویید.

در این موضوع خاطرات زیادی دارم. در این مجال مختصر فرصت پرداخت به آنها نیست. بسیاری از خاطرات هم نباید بازگو شوند!

حرف آخر؟

حرف بنده به عنوان گرد خاک پای همه خادمین قرآن و اهل بیت (ع) و مادحین بزرگوار، این است که باید یک تعریف جامعی از مداحی داشته باشیم و نباید با دید سنتی به مداحی نگار کرد. مداحی یک کار بسیار مقدس و بسیار مهم و کلیدی است. مداح اهل بین عصمت و طهارت میخواهد ائمه معصومینت (ع) را برای جامعه، جوانان و مردم معرفی کند.
یک مداح میخواهد انتقال معارف قرآن، دین و سیره ائمه معصومین (ع) را داشته باشد. بنابراین ضمن آشنایی با اصول مداحی باید مطالعه کند. از قرآن و تاریخ زندگی ائمه معصومین (ع)، روایات، تاریخ و احادیث مطالعه کافی داشته باشد.
علاوه بر اصول مداحی در ابتدا هر مداحی این ۵ اصل مهم را داشته باشد: طهارت، تقوا، علم، اخلاص و اخلاق، شان و رتبه مداحی به قدری رفیع، مقدس، شفا ف و بلند است که با کوچگترین خطا و ندانم کاری نتیجه معکوس خواهد داد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : سعید خسروشاهی