به گزارش خسروشاه نیوز، با اینکه وعده عرضه بنزین سوپر وارداتی نخستینبار در تابستان مطرح شد، اما تحقق آن بارها به تعویق افتاد. روند قانونی این طرح از آبان ۱۴۰۳ آغاز شد؛ زمانی که هیئت وزیران و سپس قانون بودجه ۱۴۰۴ مجوز واردات و توزیع بنزین سوپر را به وزارت نفت و بخش خصوصی اعطا کردند. کاربرگهای اجرایی این طرح نیز از تیر امسال در درگاه ملی مجوزها بارگذاری شد و طبق اعلام رسمی در آن زمان پنج مجوز قطعی برای واردات و چند مجوز دیگر برای توزیع صادر شده بود.
در همین دوره، وزیر نفت در اظهاراتی اعلام کرده بود که تا پایان شهریورماه بنزین سوپر وارداتی وارد جایگاهها خواهد شد و مشکلات مربوط به تخصیص ارز نیز برطرف شده است. با این حال، مهر هم سپری شد و آبان هم به نیمه رسید و بررسیهای میدانی در تهران و شهرهای بزرگ نشان داد که خبری از این فرآورده نیست و تابلوهای بنزین سوپر همچنان خاموش ماندهاند.
اما روز سه شنبه ورق برگشت؛ عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، اعلام کرد: برای ۱۸ شرکت واردکننده و ۶ شرکت توزیعکننده مجوز صادر کردهایم. نقش ما فقط صدور مجوز است و این بخش خصوصی است که باید واردات را انجام دهد و فرآورده را به بازار برساند.
او در ادامه خبر مهمتری را اعلام کرد: اولین محموله بنزین سوپر وارداتی روی تابلو بورس انرژی قرار میگیرد و قیمتگذاری آن بر اساس بهای تمامشده و هزینههای بخش خصوصی خواهد بود.
به گفته وی قیمت گذاری بنزین سوپر منطبق بر بهای تمام شده و هزینه هایی که برای بخش خصوصی دارد که طی چند روز آینده اعلام خواهد شد و رقم توزیع نیز متناسب با نیاز بازار خواهد بود.
این اقدام، نخستین نشانه رسمی از آغاز بهرهبرداری عملی این طرح است؛ نشانهای که میتواند مسیر عرضه بنزین سوپر را از سطح وعدههای اداری به مرحله اجرا نزدیک کند.
در این باره رضا نواز در گفتوگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه این فرآیند هیچ تغییری در روند توزیع سوختهای موجود ایجاد نخواهد کرد، اظهار کرد: در بخش بنزین معمولی و یورو۴ قیمت، سهمیهها و شیوه سوختگیری همچنان مطابق روال سابق و از طریق کارت سوخت شخصی ادامه مییابد.
وی درباره زمانبندی و دامنه عرضه نیز توضیح داد: پیشبینی ما این است که عرضه بنزین سوپر وارداتی ابتدا از تهران و سپس از کلانشهرها آغاز شود. فهرست جایگاههایی که امکان عرضه دارند، به صورت شفاف اعلام خواهد شد تا مردم بدانند کجا میتوانند این فرآورده را تهیه کنند.
او همچنین گفت: در گام نخست، این محصول سهم بسیار کمی از توزیع روزانه را تشکیل میدهد و در صورت موفقیت مراحل اولیه، مسیر توسعه عرضه ادامه خواهد یافت.
نواز افزود: آنچه ما اطلاع داریم، این است که شرکتهای واردکننده و توزیعکننده، اولویت اول خود را عرضه صحیح و بدون مشکل این فرآورده قرار دادهاند و سودآوری را فعلاً در اولویت دوم گذاشتهاند تا مردم بتوانند با کمترین چالش، از بنزین سوپر وارداتی استفاده کنند.
حالا که نخستین محموله وارد بورس شده، نگاهها به زمان عرضه واقعی در جایگاهها دوخته شده است. پرسش اصلی این است که فاصله میان معامله در بورس و توزیع در پمپبنزینها چقدر خواهد بود؟ اگر روند واردات طبق برنامه پیش برود، شاید انتظار چندماهه رانندگان خودروهای نیازمند سوخت با اکتان بالا بالاخره به پایان برسد.
