وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ای جامع برای آموزش و شناخت هوش مصنوعی و استفاده از آن در تولید محتوا در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.

به گزارش خسروشاه نیوز، علیرضا کاظمی در اختتامیه برنامه «میم مثل معلم» که در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد، ضمن ادای احترام برای تلاش‌های معلمان برای اعتلای نظام آموزشی کشور، گفت: زمانی آموزش و پرورش از کوچک انگاری رنج می‌برد و همه آرزو داشتند وزارت آموزش و پرورش در صدر بنشیند و اولویت دولت‌ها باشد و امروز این اتفاق بی نظیر و استثنایی افتاده است و در دولت وفاق ملی، شاهد تحقق این آرزو هستیم و آموزش و پرورش کانون توجه دولت قرار گرفته و به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است.

وی افزود: با مرور تاریخ کشورهای توسعه یافته در می‌یابیم که توجه به آموزش و پرورش، شروع توسعه یافتگی است و هیچ کشوری بدون سرمایه گذاری در این حوزه حیاتی، موفق نبوده است.

کاظمی ادامه داد: تمام شرایط خوب سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور در گرو متغییر آموزش و پرورش است و «معلم» نقطه آغاز تحول آن است. معلم رکن رکین و اساسی و بدون جایگزین در توسعه یک کشور به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: میزان رشد و توسعه یک کشور، در گرو میزان توجه و قدردانی از مقام و منزلت معلم در جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: زمانی آموزش و پرورش از کوچک انگاری رنج می‌برد و همه آرزو داشتند وزارت آموزش و پرورش در صدر بنشیند و اولویت دولت‌ها باشد و امروز این اتفاق بی نظیر و استثنایی افتاده است و در دولت وفاق ملی، شاهد تحقق این آرزو هستیم و آموزش و پرورش به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه پس از ۴۵ سال، اقدامات ارزنده و توجه ویژه ای از سوی رئیس جمهور به نظام تعلیم و تربیت شده است، افزود: دکتر پزشکیان، راهبرد اساسی در این خصوص دارد و برنامه‌های ویژه ای برای ارتقای آموزش و پرورش در دست اجراست. دکتر پزشکیان با وجود همه مشکلات، این حوزه را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. این نگاه، یک فرصت بی نظیر برای نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: «توسعه عدالت»،کانون راهبردی نظام جمهوری اسلامی است؛ چرا که زیر ساخت عدالت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و…، «عدالت آموزشی» است و کشور ما امروز در این نقطه مهم قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش به گفتمان غالب دولت تبدیل شده است، ادامه داد: دکتر پزشکیان تاکنون ۲۱ جلسه ویژه آموزش و پرورش در ۶ ماه اخیر برگزار کرده و تمام ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور پای کارآموزش و پرورش آورده است و این موضوع در تاریخ این کشور بی نظیر است.

دو مسیر پیشرفت نظام آموزشی با دو رویکرد مجزا

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش دو مسیر «سخت افزاری» و «نرم افزاری» با رویکرد «محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی» و «کیفیت بخشی به آموزش» در حرکت هستیم، افزود: این اقدام، نقطه کانونی تحول آموزش و پرورش است. ما در پی ارتقای سطح کیفی نظام تعلیم و تربیت هستیم و برای این ارتقا، هیچ تکیه گاهی جز «معلم» نداریم.

کاظمی با تأکید بر ضرورت توانمندسازی معلمان، تصریح کرد: باید معلمان خلاق و توانمند، سفیران آموزش کشور شوند و به عنوان الگو های نظام تعلیم و تربیت به جامعه معرفی شوند تا از هنر ذاتی آنها سایر معلمان نیز بهره مند شوند.

وی افزود: آموزش و پرورش از خلاقیت‌ها و اقدامات نوآورانه معلمان در تدریس، حمایت همه جانبه خواهد کرد و در این مسیر کوتاهی نخواهد کرد.

عضو کابینه دولت وفاق ملی، گفت: ما در پی ایجاد تعلیم و تربیت تمام ساحتی هستیم تا معلم در کنار انتقال داده‌های علمی و آموزشی، تمام آموزه‌های تربیتی و مهارت‌های زندگی برای برخورداری از یک زندگی خوب را به دانش‌آموزان منتقل کند.

وزیر آموزش و پرورش به ضرورت استفاده از هوش‌مصنوعی در آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: در اغلب کشورهای دنیا ابتدا سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم را آماده کرده‌اند و سپس به آموزش معلمان پرداخته‌اند؛ اما معتقدم اگر آموزش معلمان در اولویت قرار گیرد، می‌توان به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار نیز دست یافت.

وی ادامه داد: برنامه‌ای جامع برای آموزش و شناخت هوش مصنوعی و استفاده از آن در تولید محتوا در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد و هدف نهایی ما ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت با کمک تمام افراد مرتبط و متخصص است.