فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی گفت: اغلب اتباع غیر قانونی مستقر در استان اهل افغانستان هستند که امسال حدود ۸۴۰ نفر دستگیر و به کشور های خودشان طرد شده‌اند.

به گزارش خسروشاه نیوز، سردار علی محمدی روز دوشنبه، ۲۱ اسفندماه در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد نیروی انتظامی استان، شعار امسال را آرامش و امنیت در بهار قرآن و طبیعت عنوان کرد و افزود: در حوزه سرقت با توجه به عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با تلاش شبانه‌روزی همکاران در مهار و کنترل سرقت موفقیت‌هایی کسب کرده‌ایم و در راستای کشفیات سرقت شاد رشد ۲ درصدی هستیم که این امر نشان دهنده عملکرد خوب در پیشگیری از سرقت است.

وی ضمن اشاره به اینکه آذربایجان شرقی جزو استان های با نزاع بیشتر است به دستگیری ۸ هزار سارق در سال جاری تاکید کرد و افزود: با مدیریت و تلاش های عوامل انتظامی آمار کل جرایم نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییرات قابل توجهی نداشته است ولی آمار نزاع های دسته جمعی استان در کشور افزایش یافته که از همشهریان محترم تقاضا داریم که مسائل و مشکلات را با مدیریت حل کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بحث سرقت مردم به توصیه‌های نیروی انتظامی در مورد مصون و ایمن سازی خانه باغ ها و خودروها از جمله نصب دوربین و استقرار نگهبان گوش فرا نمی‌دهند.

سردار محمدی به آگاهی و هوشیاری مردم در خرید و فروش مجازی تاکید کرد و گفت: اصحاب رسانه باید در راستای آگاه‌سازی و هوشیارکردن مردم نسب به کلاهبرداری های فضای مجازی و معاملات بدون آگاهی که در اپلیکیشن دیوار صورت می‌گیرد نقش فعالی داشته باشند.

وی از دستگیری یک هزارو۶۶۶ نفر در حوزه فضای مجازی توسط پلیس فتا خبر داد و افزود: در حوزه پلیس فتا شاهد افزایش قابل توجه موارد هستیم که متاسفانه مردم به فضای مجازی اطمینان می‌کنند و از شهروندان تقاضا داریم از بازکردن لینک‌های آلوده پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در حوزه متلاشی کردن باند های مواد مخدر شاهد افزایش ۲۵ درصدی هستیم و آمار کشفیات نزدیک به سال قبل بوده و همچنین در زمینه تشکیل پرونده قضایی چهار درصد افزایش داشته‌ایم، در این راستا خانواده ها باید مراقب فرزندان خود در مقابل این سوداگران مرگ در پوشش های مختلف که درصدد آسیب زدن به آن‌ها هستند، باشند.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی از رتبه ۲۸ استان در شیوع اعتیاد در کشور خبر داد و گفت: شیوع اعتیاد در استان کمتر از میانگین کشوری است که البته این رقم نیز برای آذربایجانشرقی زیاد تلقی می‌شود و باید با کمک سایر ارگان های دولتی معتادان متجاهر را ساماندهی کرده و آمار را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: امسال یک هزار و ۱۳۵ پرونده تخلف اقتصادی در استان به ارزش چهار هزار و ۲۰۶ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال تشکیل شده و یک هزار و ۲۳۹ نفر را دستگیر کرده‌ایم و همچنین در بحث خودروهای شوتی که در حمل قاچاق به کار گرفته می‌شوند تعداد ۸۹۸ خودرو را توقیف و یک هزارو۵۸۹ خودرو نامتعارف نیز ضبط کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: تعداد ۲۱۹ پرونده به ارزش ۵۵۰ میلیارد ریال در سال جاری توسط پلیس گمرک تشکیل شده است.

محمدی به آمار و ارقام حوزه فوریت های پلیسی ۱۱۰ نیز اشاره کرد و افزود: تعداد کل تماس های برقرار شده نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته و به تعداد ۲میلیون‌و۳۰۰ هزار تماس رسیده، تماس های عملیاتی ۷درصد افزایش به ۹۹۱ هزار و ۳۰۸ تماس رسیده و در اخذ اطلاعات و راهنمایی یک میلیون ‌و ۱۸۵هزار۸۶۹ تماس گرفته شده ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی از افزایش تلفات تصادفات جاده‌ای ابراز گلایه‌مندی کرد و افزود: مهم‌ترین و عمده دلیل بروز سوانح جاده‌ای رفتارهای خارج از قانون راننده است که بیشترین موارد شمال انحراف به‌چب، سبقت و واژگونی در تصادفات می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه ترافیکی باید شهرداری و راهداری به کمک نیروی انتظامی بیایند و همکاری و هم‌افزایی داشته باشند و در این راستا ما در تعداد دستگاه‌های کنترلی نسبت به کلانشهر های دیگر در رتبه های خیلی پایین تری قرار داریم.

محمدی مقابله با اراذل و اوباش را از اولویت‌های اصلی نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: ما در مقابله با اراذل و اوباش نسبت به سال گذشته از رشد آمار قابل توجهی برخوردار هستیم و به این افراد که با قمه‌کشی و عربده کشی امنیت و آرامش را به هم می‌ریزند قاطعانه و به سختی برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ۴۰۹ نفر از اراذل و اوباش را دستگیر کرده و تعداد قابل توجهی از این افراد را احضار کردیم و همچنین در حوزه اماکن ۱۸ هزارو۱۸۰ عدد نظارت کرده که یک هزار و ۹۲۲ پروانه را ابطال و ۴۰ هزارو۳۱۴ پروانه صادر کرده‌ایم.

فرمانده کل انتظامی آذربایجان‌شرقی به قدردانی مردم قدرشناس و متدین در سامانه ۱۹۷ از نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: مردم همچنین در این سامانه انتقادات و پیشنهادات خود را به ما ارائه می‌کنند.

وی توصیه هایی به همشهریان در خصوص چهارشنبه آخر سال ارایه کرد و گفت: پلیس با شادی و خوشحالی مردم، خوشحال و با ناراحتی مردم، ناراحت است و مردم باید در راستای پیشگیری و جلوگیری از بروز حوادث، با این افراد همراهی نداشته باشند و نیروی انتظامی قاطعانه و محکم با هنجارشکنان مقابله خواهد کرد.

وی از افزایش ۱۱۶ درصدی برخورد با اتباع غیرقانونی در استان خبر داد و گفت: اغلب اتباع غیر قانونی مستقر در استان اهل افغانستان هستند که امسال حدود ۸۴۰ نفر دستگیر و به کشور های خودشان طرد شده‌اند.