به گزارش خسروشاه نیوز، رضامراد صحرایی در حاشیه حضور خود در نهاد ریاست جمهوری که به منظور پاسخگویی به سوالات مردمی صورت گرفت، در جمع خبرنگاران، درباره تعطیلی مدارس برخی شهرها به دلیل آلودگی هوا، گفت: از سال قبل اعلام کردیم مدرسه و آموزش تعطیل نمیشود و مدارس باید باز باشند. همکاران ما و مدیریت مدرسه باید در مدرسه حاضر باشند تا معلمانی که امکان ارائه خدمت به صورت مجازی از منزل را ندارند، امکان تدریس در مدرسه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان امکان دسترسی به شاد را دارند، افزود: از حدود دو هفته قبل از همکاران خواستم برای لحظاتی که به تشخیص کمیته آلودگی هوا و استانداریهای هر استان، کلاسها غیر حضوری میشود، آمادگی داشته باشند و شاد آماده خدمت رسانی باشد. دیروز هم جلسهای دروزارت آموزش و پرورش برگزار شد؛ تا این لحظه امیدم این بوده و هست که به هیچ عنوان کلاسها تعطیل نشود.
آموزش و مدرسه تعطیل شدنی نیست
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و مدرسه تعطیل شدنی نیست، افزود: ظرفیت شاد آماده خدمت است، اگرچه در جاهایی شاید به اندازهای که مورد انتظار باشد، آماده نیست اما بیش از ۸۰ درصد کشور آماده استفاده از شاد است. در شهرهای بزرگی که تجربه آلودگی هوا دارند از قبل این را تدارک دیدیم و آن جایی که دسترسی به شاد ندارند هم عمدتا روستاها وشهرهای دور دست هستند که عمدتا درگیر آلودگی هوا نمیشوند.
صحرایی یادآور شد: طی مکاتبهای از رئیس سازمان محیط زیست خواستم تا الگوی تجربه شده آلودگی هوا را که میتوان برداشتی کلی از آن داشت را به ما بدهند تا بدانیم در چه روزهای در سالهای گذشته آلودگی هوا باعث تعطیلی مدرسه شده است؛ اینگونه برنامهریزی میکنیم و پیش پیش خودمان اعلام میکنیم اگر هوا آلوده شد فضای مجازی آماده خدمت باشد. ایشان هم با ما مکاتبه کردند که به طور کلی در چه دامنهای در پاییز و زمستان آلودگی هوا وجود داشته و تعطیلی مدارس داشتیم. از آن زمان همکاران ما تدارک این موضوع را دیدند.
هنگام آلودگی هوا، کلاسها غیرحضوری میشوند نه تعطیل
وی افزود: همچنین بخشنامهای برای این هفته ابلاغ میشود تا به هیچ عنوان در زمانی که به دلیل آلودگی هوا مدارس غیر حضوری شد، کلاسها تعطیل نشوند. اگرچه موضوع صنعت و تولید بسیار مهم است اما در بلند مدت تربیت دانش آموزان و آموزش مهمتر است؛ از این رو تعطیل کردن یا غیر فعال کردن مدرسه باید اولویت آخر و نه اول باشد. به هیچ عنوان در هیچ شرایطی رای به غیر حضوری شدن مدارس نمیدهیم و خواهشم از کمیته آلودگی هوا این است که به این سیاست راهبردی دولت را توجه کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: جایی که امکان و انتخاب بین مدارس و صنایع است حتما اولویت ما فعالیت مدارس است. صنایع مدتی خاموش شود تا آلودگی هوا برطرف شود و اگر این امکان وجود ندارد ما آماده غیرحضوری شدن مدارس هستیم اما به شرطی که از قبل به ما اعلام شود.
صحرایی همچنین خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور تاکید کرد: مدیران کل آماده باشند که اگر کمیته اضطرار تعطیلی حضوری مدارس را اعلام کرد، کلاسهای درس به صورت غیر حضوری برپا باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص اخباری که به صورت غیر رسمی درباره تعطیلی مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا در فضای مجازی دست به دست میشود، تصریح کرد: در مورد تهران تا این لحظه هیچ خبری نیست.
کلاس بدون معلم تمام شد
صحرایی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کلاسهای بدون معلم، گفت: الحمدلله کلاس بدون معلم تمام شد. البته به آن معنا کلاس بدون معلم نداشتیم چراکه همه کارکنان آموزش و پرورش، معلم هستند و اگر کلاس خالی از معلم باشد، خود وزیر و مدیران کل موظف هستند سر کلاس بروند. تعدادی از معلمان ما منتظر اعلام نتیجه آزمون استخدامی بودند. چون نتیجه با تاخیر اعلام شد، این اتفاق رخ داد.
وی با اشاره به اینکه پس از اعلام نتایج مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری و آزمون دبیری دیگر کلاس بدون معلم در کشور وجود نداشته است، تاکید کرد: ۹۳۶ هزار کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش، ۶۰۰ هزار کلاس را اداره میکنند. ممکن است یک معلمی امروز به هر دلیلی نتواند سر کلاس برود، در این شرایط کسی پیدا شود و بگوید کلاس بدون معلم است؟، نه خیر ما در طول سال دائما معلم جایگزین میکنیم.
واکنش صحرائی به بازتاب سخنانش در خصوص ایجاد تغییر در کتب درسی مبتنی بر جنسیت دانشآموزان
صحرایی در پاسخ به حواشی بازتاب سخنانش در برخی رسانههای فارسی زبان خارجی درباره ایجاد تغییر در کتب درسی مبتنی بر جنسیت دانش آموزان و بر اساس سند تحول بنیادین، توضیح داد: در سند تحول بنیادین از آموزش و پرورش خواسته شده است هم مدارس وهم کتب درسی متناسب با جنسیت و نیاز دختران و پسران ایجاد و تدوین شود. این امری تعلیمی و تربیتی و علمی است. امری تربیتی است و ربطی به نگرش و مسائل از این دست ندارد. بالاخره نیازهای اجتماعی دختر و پسر با هم فرق دارد. نیاز مدارس ما زمانی که دخترانه یا پسرانه باشد با هم فرق دارد. حتی در مواردی بحثهای مربوط به دختران و پسران در کتابهای دینی و تربیتی ما فرق دارد.
وی افزود: برخی عادت دارند غلط شماری میکنند و این یک عادت است و یا سعی آنها این است برخی از مسائلی که آرزوهای خودشان است را به نظام تعلیم و تربیت تسری دهند. نظام تعلیم و تربیت ما بر مبنای اصول و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی اداره میشود و به طور طبیعی به این مسائل نیز در آن چارچوب و تعلیم و تربیت اسلامی نگاه میکند.