به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای مادران باردار واکسنی که در سیستم بهداشتی توصیه می‌شود واکسن هلندی و فرانسوی است که به صورت رایگان درخانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی تزریق می‌شود، بقیه‌ی گروه‌ها از جمله افراد عادی، سالمندان و دارای بیماری زمینه‌ای […]

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای مادران باردار واکسنی که در سیستم بهداشتی توصیه می‌شود واکسن هلندی و فرانسوی است که به صورت رایگان درخانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی تزریق می‌شود، بقیه‌ی گروه‌ها از جمله افراد عادی، سالمندان و دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند به صورت آزاد یا با تجویز پزشک معالج این واکسن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: والدینی که دانش آموز دارند با مشورت پزشک کودکان نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند، و اگر چنانچه فرزندشان به این بیماری مبتلا شده در مدارس حضور پیدا نکند.

وی با بیان این‌که چرخش ویروس آنفلوانزا از نیمه دوم شهریورماه شروع شده و در آذر و آبان به اوج خود می‌رسد، اظهار کرد: این ویروس در افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مسن که جزو گروه سالمندان هستند بیشتر خود را نشان می‌دهد.

خیاط‌زاده ادامه داد: افرادی که به هر دلیلی مجبور به استفاده‌ از داروهای کورتون هستند سیستم ایمنی ضعیف داشته و در معرض خطر ابتلا به ویروس آنفلوانزا هستند که برخی مواقع نیاز به بستری دارند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که انواع ویروس‌هایی که آنفلوانزا را ایجاد می‌کند چهار نوع است، گفت: دو مورد آن گروه B و دو مورد دیگر گروه A می‌باشد که نسبت به گروه B بیماری شدیدتری ایجاد می‌کند.

وی یادآورشد: در سال ۲۰۰۸ ایران هم به بیماری آنفلوانزای خوکی دچار شده بود اما امروزه اسم این بیماری به آنفلوانزای فصلی نوع انسانی تغییر پیدا کرده‌است و هر چقدر چرخش آن بیشتر باشد بیماری شدیدتری ایجاد کرده و افراد زیادی را درگیر می‌کند.

وی با بیان این‌که ای کاش همان فرهنگی که در زمان کرونا بین مردم رواج پیدا کرده بود الان هم ادامه پیدا کند، گفت: امیدواریم با رعایت بهداشت فردی و تزریق واکسن آنفلوانزا شاهد اوج گیری این ویروس نباشیم.

وی با اشاره به این‌که طی سه الی چهار روز آینده حدود ۲۵درصد نمونه‌های گرفته شده مثبت است که اکثرا بستری شده‌اند، افزود: کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند با زدن ماسک، عدم حضور در تجمعات، فضای بسته، محل کار، مدارس، رعایت آداب سرفه و عطسه و … به کنترل این بیماری کمک شایانی می‌کنند.