مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز، گفت: با اجرای طرح توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز تبریز، شاهد افزایش سه و نیم متری سرانه فضای سبز این شهر خواهیم بود.

به گزارش خسروشاه نیوز، رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز روز دوشنبه در بازدید خبرنگاران از پروژه ها و طرح های این سازمان گفت: برای توسعه ۶۰۰ هکتاری فضا شهر تبریز برنامه ریزی هایی از سوی شهرداری و شورای شهر صورت گرفته است که ما نیز تلاش می کنیم سرانه فضای سبز تا ۳٫۵ متر مربع افزایش یابد.

وی افزود: پنج هکتار از باغات ضلع شمالی «ائل گلی» که سال ها به حال خود رها شده بود به فضای سبز این تفرجگاه اضافه می شود و در این راستا ۸۰ درصد از این باغات به میزان حدود چهار هکتار تملک شده و هم اکنون کف سازی، احداث آلاچیق و نصب نیمکت و چراغ های روشنایی آن در حال انجام است.

سیامک آسیابی ادامه داد: در حال حاضر طرحی در حال انجام است که تا پایان شهریور ماه ۲۰ درصد از اراضی تملک و به پارک ائل گلی الحاق می شود که در اجرای این طرح با توجه به مسائل زیست محیطی هیچ درختی قطع و یا از بین نرفته است.

وی افزود: تاکنون ۹۰ درصد از این پروژه با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال اجرا شده است. یک هکتار باقی مانده از این باغات نیز در اختیار ۲ مالک خصوصی بوده و پس از طی مراحل قانونی، تملک انجام گرفته و به این مجموعه اضافه می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در تفرجگاه ائل باغی مجموعه سورتمه سواری از جمله مجموعه های مورد استقبال مردم است که در سال ۱۳۹۰ احداث گشت و تا سال ۱۳۹۶ به فعالیت خود ادامه داد اما پس از گذشت مدتی بنا بر دلایلی فعالیت آن متوقف و سپس به حال خود رها شد.

وی افزود: با تلاش شهرداری تبریز امسال این پروژه تحویل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری شده و احیا و راه اندازی آن در برنامه این سازمان قرار دارد. ارزش کنونی دستگاه های نصب شده در این مجموعه حدود ۲ هزار میلیارد ریال است و حجم خسارتی که روی داده حدود ۲۰۰ میلیارد ریال است.

آسیابی شرح داد: هم اکنون هزینه بازسازی دستگاه های سورتمه سواری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال است در حالیکه هزینه امر از سوی شرکت های خارجی مبلغی حدود ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود که در این راستا بازسازی این دستگاه ها از سوی شرکت های داخلی در حال انجام است.

وی افزود: طول مسیر سورتمه سواری ۸۴۰ متر و تعداد کابین های مورد استفاده در آن ۲۰ دستگاه است و این دستگاه آخرین مدل سورتمه در ایران است که بر اساس آخرین تکنولوزی روز دنیا در این مجموعه نصب شده است. پس از بازسازی و بهره برداری از این مجموعه، احداث لوناپارک و شهربازی نیز از دیگر برنامه های سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در این مجموعه است.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز اظهار کرد: مراحل استانداردسازی این مجموعه در حال اتمام است که در همین راستا در فضایی به وسعت ۲۱۳ هکتار، ۱۲۰ هزار اصله درخت و درختچه از گونه های مختلف کاشته خواهند شد.

وی افزود: در این مجموعه گونه های بومی مانند سنجد، بادام و داغ داغان کاشته شده و برای حفظ سبزینگی این مجموعه در طول ۱۲ ماه از سال، از گونه های سوزنی برگ نیز استفاده شده است.

آسیابی ادامه داد: سایت یک تفرجگاه آرپا دره سی ۶۷ هکتار و سایت دوم آن ۳۹۶ هکتار مساحت دارد که هم اکنون سایت یک این تفرجگاه ۵۵ هکتار و سایت دوم آن حدود ۸۳ هکتار زیر کشت رفته است و تلاش می شود در مجموع در این تفرجگاه ۱۵۰ هکتار فضای سبز توسعه ایجاد شود.

وی افزود: اراضی این تفرجگاه از سوی منایع طبیعی و راه و شهرسازی برای حفظ اراضی ملی و درختکاری تحویل شهرداری تبریز شده است. نصب روشنایی، احداث استخر و پیاده رو سازی از جمله امورات انجام شده در این مجموعه می باشد که در آینده پارک بازی نیز در آن احداث خواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز این مجموعه از طریق تانکر تامین می شود که در آینده با اجرای طرح جامع شبکه آب خام فضای سبز تبریز این مجموعه به سیستم آبیاری قطره ای مجهز خواهد شد.

وی افزود: در فصل بهار و با آغاز سال جاری در سایت دوم این مجموعه ۲۵ هکتار درختکاری انجام گرفته و در تلاشیم تا پایان امسال توسعه فضای سبز این مجموعه به ۱۰۰ هکتار افزایش پیدا کند.

آسیابی ادامه داد: نهال ها برای کشت خریداری و چاله کنی در حال انجام است و به محض اینکه دمای هوا به حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برسد، نهال کاری انجام خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر نخاله برداری و تسطیح ۲ ضلع اتوبان شهید مهدی باکری به طول حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر انجام شده که در همین محل چاله کنی هایی برای کاشت نهال انجام گرفته است.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز اذعان داشت: امسال حدود ۲ هزار اصله در فصل بهار در این منطقه کشت شده است و حدود ۲۰ هزار اصله نیز تا پایان مهر ماه در این مسیر کشت می شود. همچنین تا پایان مهر ماه سال جاری ۲ ضلع این اتوبان نهال کاری و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت که با اجرای این طرح ۴۰ تا ۴۵ هکتار به وسعت فضای سبز شهر تبریز افزوده خواهد شد.

وی افزود: طرح تکمیل و توسعه فضای سبز بدنه اتوبان شهید کسایی تبریز در حال انجام است و باکس گذاری در شیب های تند در این مسیر نیز با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود و برای ادامه این پروژه در مناطقی که نیاز به باکس گذاری است، با شرکت خانه سازی قرارداد ۱۰۰ میلیارد ریالی منعقد شده است.

آسیابی گفت: در تلاشیم تا در بدنه اتویان شهید کسایی تبریز فضای خالی وجود نداشته باشد و فضای موجود را پوشیده از درختان و فضای سبز کنیم که در همین جهت ۷ تا ۱۰ هکتار در این منطقه درختکاری خواهد شده و تا پایان آبان ماه تکمیل و به شهروندان تحویل داده خواهد شد.