استاندار آذربایجان شرقی گفت: بارشی که در ۲۰ سال گذشته در پیرامون دریاچه ارومیه اتفاق افتاده به‌شدت کاهش یافته است، هر سال بیش از ۲ میلیارد مترمکعب تبخیر اتفاق می‌افتد که بی‌سابقه است.

به گزارش خسروشاه نیوز، عابدین خرّم در همایش سازمان‌های مردم نهاد آذربایجان شرقی گفت: در جمهوری اسلامی سازمان‌های مردم‌نهاد چکیده مردم هستند و این‌گونه نیست که زینت المجالس و یا تشریفاتی باشند.

وی با اشاره به این که این سازمان ها در نظام جمهوری اسلامی اصل و اساس بوده و یکی از ارکان اصلی و پایه‌ای در نظام همین مردم هستند، گفت: در طول ۴۴ سال هر جا به مردم تکیه کردیم و از مردم به شکل واقعی استفاده کردیم، نقطه قوت ما بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه حیات انقلاب اسلامی مرهون حضور آحاد مردم بوده و همین مردم بودند که در لحظات حساس توانستند نقش بسیار مهمی ایفا کنند، گفت: حضور مردم در حل مسائل و مشکلان بسیار حیاتی است. هر جا مردم به کمک همنوعان خودشان شتافتند آن جامعه پویا و بالنده خواهد بود.

وی ادامه داد: رویکرد دولت سیزدهم، دولت مردمی و ایران قوی است که دربردارنده این مفهوم است که اگر بخواهیم این کشور از توانایی برخوردار باشد حتماً باید مردم را به‌عنوان اصل مهم و اساسی بدانیم.

خرّم افزود: نهادهای مردمی هر جا روی پای خودشان ایستاده‌اند، سال‌ها و حتی قرن‌ها خود راه خود را ادامه داده‌اند و دولت دراین‌بین فقط نقش تسهیل‌کننده دارد و جامعه توانمند و قدرتمند با مشارکت مردم شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروز دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور به یک چالش تبدیل شده و در این موضوع یک سری عوامل طبیعی و عوامل تصنعی وجود دارد، گفت: بارشی که در ۲۰ سال گذشته در پیرامون این دریاچه اتفاق افتاده به‌شدت کاهشی یافته است. هر سال بیش از ۲ میلیارد مترمکعب تبخیر اتفاق می‌افتد که بی‌سابقه است.

وی افزایش آگاهی عمومی در مسائل مختلف، آموزش مردم، توانمندسازی و همراه‌سازی مردم با دولت، گسترش نظارت‌ها و افق دید در حوزه‌های مختلف و بسط و گسترش فرهنگ مطالبه‌گری را از دیگر کارکرد‌های سمن‌ها برشمرد و گفت: این موضوعات باید در کنار هم به پیشرفت جامعه و حل مشکلات مردم کمک کند هر چند به مذاق مسئولان هم خوش نیاید، چون جامعه بدون این‌ها به‌خصوص مطالبه‌گری، پویا و فعال نخواهد بود، ازاین‌رو دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند هر کدام به فراخور حوزه و تخصص خود، هر کمکی می‌توانند به سمن‌ها بکنند.

استاندار به کمک‌های خالصانه و بدون چشم داشت خیران و انسان‌های بزرگ و خستگی‌ناپذیر استان هم گریزی زد و گفت: این افراد در برهه‌های مختلف و رویداد‌های اجتماعی تأثیرگذار بودند و با جان‌ودل برای حل مشکلات مردم و جامعه کوشیدند.

وی افزود: نه‌تنها ظاهر جامعه باید بدون مشکل جلوه کند؛ بلکه باید باطن جامعه و لایه‌های زیرین آن هم پاک‌سازی شود و این میسر نمی‌شود مگر با کمک و همراهی روزافزون سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی هم در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد استان، نقش‌آفرینی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را در حل مشکلاتی همچون تکدی‌گری، ساماندهی کودکان کار و پاک‌سازی شهر از لوث وجود معتادان متجاهری بدیل برشمرد و گفت: هر کجا جامعه به همبستگی اجتماعی و افزایش ضریب وحدت نیاز داشته باشد، این نهاد‌های مردمی هستند که پیشران بوده و دست دولتمردان و مسئولان را به گرمی می‌فشارند تا تنش و دغدغه از جامعه زدوده شود.

در این همایش تعدادی از نمایندگان سمن‌ها هم به بیان فعالیت‌های خود و پاره‌ای مشکلات حوزه خود پرداخته و از مسئولان استان به‌خصوص استاندار آذربایجان شرقی، همکاری و همراهی بیشتر آن‌ها را خواستار شدند.

در پایان همایش از خانواده شادروان حاج سیف علی نامور، مدیرعامل مؤسسه خیریه جان‌نثاران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام تبریز و حسن روحانی‌نژاد از جهادگران و خیران تبریز تجلیل شد و به جمعی از فعالان و کارشناسان برگزیده سازمان‌های مردم‌نهاد استان لوح تقدیر و هدایایی اعطا شد.