هرچند ورزش برای مدیریت وزن سالم و تناسب اندام ضروری است، اما حضور منظم در باشگاه برای همه میسّر نیست و این موضوع کاملاً قابل درک است. در این مطلب ۸ راه برای کاهش وزن بدون ورزش به شما پیشنهاد می‌شود.

به گزارش خسروشاه نیوز، هرچند ورزش برای مدیریت وزن سالم و تناسب اندام ضروری است، اما حضور منظم در باشگاه برای همه میسّر نیست و این موضوع کاملاً قابل درک است. در این مطلب ۸ راه برای کاهش وزن بدون ورزش به شما پیشنهاد می‌شود.

دلایلی که افراد با اتکا به آن ورزش نمی‌کنند، عبارتند از: خستگی، کمبود وقت، بی‌انگیزگی، عدم توانایی مالی برای عضویت در باشگاه، خسته‌کننده بودن ورزش و خجالت از ورزش کردن در مقابل دیگران.

متخصصان تغذیه روش‌های مختلفی را برای کاهش وزن توصیه می‌کنند که علاوه بر اثربخش بودن، نیاز به هچگونه ورزش و تحرک بدنی ندارد.

۱) رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید

رژیم غذایی در کاهش وزن تأثیر بسزایی دارد، اما این بدان معنا نیست که خود را از غذا‌های خوشمزه محروم کنید یا کالری مصرفی را تا حد زیادی کاهش دهید. کاهش وزن سالم در گرو خوردن انواع مواد مغذی متراکم است که شما را بدون دریافت کالری اضافی سیر می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل می‌تواند به شما کمک کند احساس سیری و رضایت داشته باشید و در عین حال کالری دریافتی را نیز کاهش دهید.

۲) از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید

سرو کردن وعده‌های غذایی در بشقاب‌های کوچک‌تر می‌تواند به شما کمک کند میزان غذای مصرفی را کاهش دهید و عادات غذایی خود را بهبود ببخشید.

۳) غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید

به جای غذا خوردن در حین کار، تماشای فیلم یا چک کردن گوشی موبایل، سعی کنید با تمرکز حواس غذا بخورید تا شانس بیشتری برای رسیدن به اهداف کاهش وزن خود داشته باشید. غذا خوردن آگاهانه شامل آگاهی از احساسات عاطفی و فیزیکی است که هنگام غذا خوردن تجربه می‌کنید. به علائم گرسنگی بدن توجه کنید، به آرامی غذا بخورید و هر لقمه را مزه مزه کنید. این نکته به شما کمک می‌کند احساس رضایت بیشتری از غذا خوردن داشته باشید و سراغ وعده‌های اضافی نروید.

۴) آب بیشتری بنوشید

هیدراته ماندن به طرق مختلفی به کاهش وزن کمک می‌کند. نوشیدن آب می‌تواند به عنوان یک سرکوب‌کننده اشتها عمل کند، متابولیسم را تحریک کند و به بدن در فرایند چربی‌سوزی کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا باعث می‌شود وعده غذایی کمتری مصرف کنید.

۵) به اندازه کافی بخوابید

خواب بی‌کیفیت می‌تواند تولید هورمون‌هایی که گرسنگی و سیری را تنظیم می‌کنند، مختل کند و منجر به افزایش دریافت کالری شود. ۷ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت در شب را هدف قرار دهید. هم‌چنین بدن هورمون چربی‌سوز «سوماتوتروپین» را تا نیمه‌شب تولید می‌کند. برای اینکه بیشتر این هورمون چربی‌سوز را در بدن ترشح کنید، باید قبل از ساعت ۱۱ شب بخوابید.

۶) آهسته‌تر غذا بخورید

برای هر وعده غذایی حداقل ۲۰ دقیقه زمان صرف کنید. طبق تحقیقات، حداقل ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا غذای ما هضم شود. اگر بین ۵ تا ۱۰ دقیقه غذا می‌خورید، احتمال پرخوری بعد از غذا برای شما بیشتر است، زیرا به بدن زمان کافی برای تشخیص سیر بودن نمی‌دهید.

۷) استرس خود را مدیریت کنید

اگر دائما تحت استرس باشید، احتمالاً عادات غذایی‌تان آسیب خواهند دید. مدیریت هر استرسی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، راهی مؤثر برای کاهش وزن بدون ورزش است. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، استرس و خلق و خوی منفی با پرخوری و کاهش فعالیت بدنی، که دو ریسک فاکتور مهم برای افزایش وزن هستند، مرتبط است.

استرس مزمن می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و منجر به افزایش اشتها و افزایش وزن شود. برای مقابله با این اتفاق، تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن، تنفس عمیق یا یوگا را تمرین کنید.

۸) مصرف غذا‌های فرآوری‌شده را محدود کنید

بیشتر غذا‌های فرآوری‌شده (مانند غلات صبحانه، گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، آبنبات‌ها و محصولات کنسروی) دارای کالری، قند اضافه، چربی و سدیم هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد غذا‌های فرآوری‌شده، به دلیل کالری بالا و مواد مغذی کمی که دارند، باعث افزایش وزن می‌شود.

  • منبع خبر : بهداشت نیوز