حقابه دریاچه ارومیه تاکنون به صورت کامل تامین نشده است و اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند، احتمال باتلاقی شدن دریاچه در پاییز امسال وجود دارد.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از دانا؛ از زمانی که زنگ خطر خشک شدن دریاچه ارومیه به صدا درآمد، مسئولان اقداماتی را در قالب پروژه‌های گوناگون برای احیا، صرفه‌جویی در مصرف آب و انتقال آب به دریاچه ارومیه آغاز کردند؛ در حالی که دریاچه ارومیه نفس‌های آخرش را می‌کشید و اصلا حال و روز خوشی نداشت، طرح نجات و احیاء دریاچه با نگاه ویژه دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و اقدامات بسزایی حاصل شد، اما رهاسازی آب در فصول زراعی انجام نشد، چرا که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد با آغاز فصل زراعت میزان رها سازی آب کم یا قطع شد که دوباره دریاچه خشک شد.

کارشناسان بارها اعلام کردند هدف از انتقال آب، رفع شرایط بحرانی دریاچه است این در حالی است که ظرفیت احیاء کامل وجود ندارد و متاسفانه شرایط دریاچه ارومیه مانند تابستان گذشته بحرانی شده و علی‌رغم انتقال آب از تونل زاب و عدم پرداخت کامل حقابه دریاچه ارومیه، تبخیر شدید در فصل تابستان خطر خشک شدن آن در پاییز را افزایش داد.

ورود برنامه احیای دریاچه ارومیه به فاز اقدامات نرم‌افزاری

این موضوع سبب شد تا وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را از علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست جویا شویم.

سلاجقه در خصوص بحث حقابه به خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: آن زمان که دو سد رها شدند، بحث اقدامات سخت افزاری نیز تمام شد و خوشبختانه پروژه سد کانی سیب، انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز در این دولت صورت گرفت. اکنون نیز وارد فاز اقدامات نرم‌ افزاری شده‌ایم که باید مدیریت حوزه‌ی آبخیز کل دریاچه ارومیه انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اکنون فصل کشت و کار است و مردم نیاز به آب دارند، اظهار داشت: در فصول زراعی اولویت، تامین آب شرب و بعد از آن آب کشاورزی است که در صورت داشتن شرایط مطلوب و وضعیت منابع آبی، رهاسازی انجام خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه جدول تأمین حقابه تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور در اختیار وزارت نیرو قرار دارد، تصریح کرد: این جدول برای ۳ سناریوی کم‌آبی، میان آبی و پرآبی به وزارت نیرو اعلام شده است و از این وزارتخانه انتظار داریم این حقابه را در زمان و مکان مناسب و به میزان لازم و تعیین‌شده ارائه دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور افزود: در واقع حقابه تالاب‌ها باید بر اساس شرایط بارش سالانه و دبی رودخانه‌ها تخصیص یابد و چنانچه به فرض مثال در یک سال میزان بارش کشور و دبی رودخانه‌ها کاهش پیدا کرد، به همان اندازه بحث حقابه تالاب‌ها کاهش یابد، اما حتما حقابه باید ادامه داشته باشد.

سلاجقه اظهار داشت: هفته آینده از دریاچه ارومیه بازدید خواهم کرد تا وضعیت آن را ارزیابی کنیم.

طبق اعلام حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد دولت سیزدهم با پیگیری‌ و اجرای پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه، یکی از مهمترین مشکلات دریاچه یعنی کاهش میزان ورود آب را تا حدی حل کرده است.

براساس آخرین آمار از وضعیت دریاچه ارومیه تا پانزدهم خردادماه سال جاری حجم آب موجود در این دریاچه یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است. وسعت این دریاچه ۱۵۵۴ کیلومترمربع بوده و تراز سطح آب نیز ۱۲۷۰ متر و ۴۰ سانتیمتر است.

تراز دریاچه ارومیه در پایین‌ترین میزان خود طی سال‌های اخیر

این در حالی است که برخی مسئولان معتقدند؛ سطح تراز دریاچه ارومیه از خرداد ماه، ۲۴ سانتی‌متر کاهش داشته و حتی می‌توان گفت حجم آب دریاچه هم در یک سال گذشته ۰/۹۷میلیارد مترمکعب کاهش داشته است، در واقع بررسی ها نشان دهنده آن است که تراز دریاچه ارومیه به پایین‌ترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و اصلا شرایط خوبی ندارد.

محسن موسوی خوانساری کارشناس محيط زيست نیز در گفتگویی در مورد دریاچه ارومیه اظهار داشت: امسال، سال آبی در حوضه آبريز اروميه، نرمال بود و میشد که رهاسازی انجام شود.

موسوی خوانساری درباره آبگيری تالاب‌های اقماری درياچه اروميه می‌گوید: حقابه تالاب‌های اقماری درياچه حدود چند ميليون مترمکعب است که توسط وزارت نيرو تأمين شده و اکنون حيات وحش نيز در منطقه ساکن شده‌اند اما حقابه خود درياچه تأمين نشده است.

وي هشدار داد: حدود ۳ هزارو ۱۰۰ ميليارد مترمکعب حقابه درياچه اروميه است که بايد تامين شود، اما تاکنون اين اتفاق نيافتاده است و اگر شرايط به همين شکل ادامه پيدا کند، احتمال خشکی و باتلاقی شدن درياچه در پاييز امسال جود دارد.

به گزارش دانا؛ زمانی که محیطی تبدیل به پلایا می‌شود، نمی‌توان آن را به شرایط قبل بازگرداند؛ چرا که محیط رسوبی، تغییر کرده و زمان زیادی را می‌طلبد تا به تراز اکولوژی قبل بازگردد. در حال حاضر باید برای این دریاچه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که از محیط پلایایی به سمت بیابانی شدن نرود. اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند، احتمال خشکی و باتلاقی شدن دریاچه در پاییز سال جاری وجود دارد.