مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: طی ۹ سال گذشته (۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲) در مجموع هفت میلیارد مترمکعب آب از منابع آبی استان به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شده است.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی، مجید رستگاری روز شنبه با اشاره به ابلاغ سالانه برنامه مصرف در حوزه منابع آب اظهار کرد: در این مدت (۱۳۹۳ تا ۱۴۰۲) بر اساس برنامه ابلاغی باید چهار میلیارد مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شد در حالیکه سه میلیارد مترمکعب بیشتر از برنامه رها شد.

وی سامانه انتقال آب از سدکانی‌سیب از طریق تونل به رودخانه گدار و سامانه انتقال آب از سد سیلوه توسط تونل ۲۳ کیلومتری به سد چپرآباد و مدول دوم تصفیه‌خانه ارومیه و کانال انتقال پساب را سه پروژه مهم سخت‌افزاری در جهت رساندن آب به دریاچه ارومیه اعلام کرد.

رستگاری اضافه کرد: سامانه انتقال آب از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه یکی از برنامه‌های سخت‌افزاری بود که با اسفند ماه سال گذشته با حضور رییس جمهور افتتاح شد و تاکنون ۱۷۲ میلیون مترمکعب آب از این طریق به دریاچه ارومیه منتقل شده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی افتتاح خط انتقال آب از سد سیلوه، تونل و کانال ۲۳ کیلومتری سد چپرآباد و رودخانه گدار را از دیگر طرح‌های سخت‌افزاری نجات دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: با آبگیری سدچپرآباد در روزهای آتی، ۴۴ میلیون مترمکعب آب از این طریق به دریاچه می‌رسد.

وی به رها سازی پساب تصفیه‌خانه ارومیه به دریاچه ارومیه از طریق کانال انتقال اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز در راستای وعده استاندار آذربایجان غربی برای افتتاح هر سه ماه یک پروژه برای نجات دریاچه ارومیه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود.

هفت میلیارد مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رها شده است

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از لایروبی رودخانه‌ها برای جلوگیری از سیلاب و همچنین رسیدن سریع آب به دریاچه ارومیه خبر داد و یادآور شد: در همین راستا رودخانه مهاباد، گدار، زرینه‌ و سیمینه‌ و همچنین مسیر اتصال زرینه و سیمینه رود لایروبی شده‌ است.