فعال اقتصادی استان گفت: متأسفانه در کشور ما نقش و کارکرد اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار کم رنگ بوده و شاید اصلا چنین کارکردی برای دستگاه سیاست خارجی تعریف نشده بود.

به گزارش خسروشاه نیوز، توحید موسوی، مدیر عامل شرکت شمس لبن ارس با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در اقتصاد صادرات محور و ضعف های دیپلماسی اقتصادی ایران گفت: امروز در تمام کشورهای دنیا دیپلماسی اقتصادی از طرف وزارت امور خارجه هر کشور به شدت فعال است. حتی در سطح سفارتخانه های شان هم رایزن اقتصادی دارند که با شرکت ها و فعالان اقتصادی شان در هر کشور در ارتباط هستند و به آنها کمک می کنند.

موسوی صدر با بیان این مطلب افزود: متأسفانه در کشور ما نقش و کارکرد اقتصادی وزارت امور خارجه بسیار کم رنگ بوده و شاید اصلا چنین کارکردی برای دستگاه سیاست خارجی تعریف نشده بود.

وی خاطر نشان ساخت: خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد تغییراتی در این زمینه در دستگاه دیپلماسی کشور هستیم. تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه اقدام مثبت و بسیار خوبی است که انجام شده و امیدواریم دیپلماسی اقتصادی بیش از بیش فعال شود.

وی با اشاره به اینکه اخیرا شاهد تحرک خوبی از طرف معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه صورت گرفته و جلسات مرتبی با فعالان اقتصادی در این معاونت برگزار می شود گفت: بی تعارف عرض کنم که در دنیای امروز، هر نوع تغییر و تحول سیاسی و یا امنیتی، بدون لحاظ کردن دیپلماسی اقتصادی، به سختی شکل خواهد گرفت. چون دنیای امروز، دنیای اقتصاد و منافع است.

موسوی در پایان با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم در بازار بزرگ اوراسیا یا پیمان شانگهای حضور داشته باشیم باید الزامات سیاسی و اقتصادی آنها را بشناسیم و به آن عمل کنیم افزود: نمی توانیم بگوییم که فقط به دنبال روابط سیاسی هستیم و دنبال منافع اقتصادی نیستیم. نمی توان انتظار داشت که با یک کشور ارتباط سیاسی داشته باشیم ولی روابط اقتصادی برقرار نکنیم.