نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت:همواره از قره‌باغ حمایت کرده‌ایم و پشت آن ایستاده‌ایم و ارمنستان به‌عنوان کشور متجاوز و همسایه قره‌باغ را تصرف کرده بود.

به گزارش خبرنگار خسروشاه نیوز، روح اله متفکر آزاد روز جمعه در نشست صمیمی با اصحاب رسانه استان در خصوص وضعیت مجلس شورای اسلامی در طی سه سال گذشته اظهار کرد: در سه حوزه تقنین، نظارت و سبک زندگی می‌توان مجلس شورای اسلامی را ارزیابی کرد و در رابطه با این سوال که این مجلس چگونه انقلابی بودن خود را نشان می‌دهد، از این سه مصداق استفاده کردیم چراکه انقلابی بودن یک مجلس را نمایان می‌کنند.

وی ادامه داد؛ در آغاز این دوره از مجلس رهبر معظم انقلاب اولویت‌هایی را متذکر شدند که ما با برخی کارشناسان و نمایندگان جوان به جلساتی را برگزار کردیم و در خروجی این نشست‌ها، اولویت‌هایی احصا شد که منطبق با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب بودند.

وی افزود: شفافیت آرا اولین طرحی بود که در مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم اما به دلیل اینکه در اولویت‌های ده گانه نبود، در طرح عادی و بدون اولویت ثبت شد چراکه اولویت طرح‌های دولت، اقتصادی معیشتی بود اما مجدانه پیگیر آن هستیم.

متفکر آزاد با بیان اینکه حوزه مسکن یکی از اولویت‌های اصلی مجلس شورای اسلامی است، گفت: وزیر اسبق معتقد به ساخت مسکن نبود، از طرفی هم بحران مسکن نیز جدی بود، پس قانون مالیات بر خانه‌های خالی را مصوب کردیم که سال‌های سال آرزوی مردم بود و اجرای آن در دولت جدید آغاز شد که اخیراً ۸۰۰ هزار برگه مالیاتی بر خانه‌های خالی صادر شد، البته هدف‌ اصلی ما سوداگران کلان بود، نه کسانی که یکی دو مسکن در اختیار دارند.

وی، بحران‌های کشاورزی را نیز مهم عنوان کرد و یادآور شد: دو قانونی را که در این زمینه در مجلس ارائه دادیم، اثر یکی از آنها که همان خرید تضمینی محصولات کشاورزی است، کاملا مشهود بود و آن را مصوب کردیم تا شورای قیمت‌گذاری سندیکاهای کشاورزی موثر در این قیمت‌گذاری باشد و مهاجرت معکوس ایجاد شود و به حوزه امنیت غذایی نیز ورود کرده‌ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه کسب‌وکارها نیز مشکل داشتیم و صدور مجوزهای ناشی از آن هفت‌خان رستم بود و ایران رتبه مناسبی نداشت، بنابراین برای اخذ مجوز دو نوع شیوه یا ثبت‌محور یا تایید محور را تعریف کردیم که تا سه روز جواب بله یا خیر باید صادر شود و اگر بله آمد، کار را شروع کنند، مجوز تایید محور نیز باید تا سه ماه ارائه شود و یک هزار و ۲۸۰ مجوز را در اسفند سال ۱۴۰۰ وارد سامانه شده است.

روح الله متفکر آزاد نشست خبری

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره بر این‌که از اولویت‌های بعدی مجلس بحث بیکاری بود، گفت: در زیست‌بوم اشتغال، بیکاری تحصیلکرده‌ها مطرح بود که عموم مشکل ما بیکاری فارغ‌التحصیلان است و در راستای آن قانون جهش تولید را پیگیری کردیم که قانون اول سال ۱۳۸۹ صادر شده بود اما کفاف ارتقاء سیستم را نمی‌داد و در قوانین جدید مشکلات را برطرف کردیم و در شورای برنامه‌ریزی استان، سرمایه‌گذاران را ترغیب به اشتغال دانش‌پایه سوق دادیم.

وی با بیان اين‌که بانک مرکزی را قانون مدار کرده‌ایم چراکه برای کنترل تورم و خلق پول توسط بانک‌ها بدون پشتوانه بوده و برنامه جدی نداشت، افزود: در این خصوص تدابیری اندیشه شد و قانونی روی کار آمد؛ مالیات بر سوداگری و هزینه دلالی باید نسبت به هزینه تولید بیشتر شود و سود سرمایه گذاری بر تولید افزایش یابد و سرمایه‌گذاری مولد باید سود بیشتری داشته باشد که سعی می‌کنیم مجلس به‌گونه‌ای عمل کند که بر سرمایه‌های مردم مالیات نبندیم، بلکه حاشیه‌ی سود تولید افزایش یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: در سال اول تشکیل مجلس بر حوزه نظارت میدانی تمرکز بیشتری داشتیم و به دلیل اینکه سال آخر دولت بود، لازم بود که ورود میدانی مجلس بیشتر باشد، اما از سال دوم که دولت تغییر یافت، بر نظارت ستادی تمرکز کرده و از ابزارهایی مثل کمیسیون اصل ۹۰ استفاده کردیم اما سال سوم ابزار استیضاح را نیز اضافه کردیم.

متفکر آزاد ادامه داد: دولت گذشته قصد داشت، ۲۰۰ میلیون بشکه را سلف نفتی کند یعنی بدهی دولت بعدی بیش از پیش شود، که مانع آن شدیم و از جمله نظارت‌های میدانی ما است.

وی اضافه کرد: در چند مورد طرح سوال کردیم که مطابق واقعیت‌ها بود برای مثال یکی از آنها عدم وثوق آزمون تیزهوشان بود که وزیر آموزش و پرورش گفته بود دفاعی ندارم و از زیر سوال در می‌رفت؛ اما قصد ارجاع به صحن علنی و دادن کارت زرد را نداشتم و راه‌حل تغییر الگوریتم اصلاح سوالات را به‌عنوان شیوه جدید ارائه دادم که هزار و ۸۰۰ خانواده به حق و حقوق خود رسیدند، در بحث مازوت نیز چنین اتفاقی افتاد.

وی در رابطه با بودجه آذربایجان شرقی نیز متذکر شد: در طی دو سال گذشته بودجه آذربایجان شرقی از استان‌های رقیب بیشتر بود و بر خلاف سابقه تاریخی آن عمل شده است. درآمد یعنی مالیات دولت و افزایش مالیات یعنی تولید و اقتصاد در رونق است اما در تخصیص منابع به استان‌ها وضعیت ما بهتر بود.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در خصوص بحث قفقاز نیز خاطرنشان کرد: فعالیت و کنشگری من در مورد قفقاز کاهش نیافته و اظهار نظراتی هم داشته‌ام اما سعی کرده‌ام حاشیه‌ای نباشند و تقسیم کاری در بخش‌های مختلف انجام داده‌ام، شورای امنیت ملی یک سری توصیه‌هایی دارد و سیاست کنونی جمهوری اسلامی ایران کاهش تنش است و یکی از مهندسی‌های سیاست ورزی این است که به هر چیزی را که دشمن صهیونیستی در منطقه طرح کرده، تن ندهیم.

وی ضمن ارائه توضیحاتی در ارتباط با دستمزدهای کارگران، افزود: اشتباه مفهومی که در مورد افزایش دستمزد کارگران وجود دارد، این دیدگاه است که با افزایش حقوق کارگران، تعدیل نیرو و صدمه به رشد تولید بیشتر می شود، اما کالایی که به بازار می‌آید، سهم کارگر در قیمت تمام شده کالا بین ۶ تا ۱۰ درصد است درحالیکه در کل دنیا میانگین این سهم ۳۰ درصد است و سال گذشته با افزایش حقوق کارگران، تعدیل نیرو رخ نداد و در بالانس افزایش نیروی کار بیشتر بود.

وی همچنین یادآور شد: همسان سازی بازنشستگان جزو برنامه‌های مجلس بود که همه ساله رقم درشتی برای تامین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اختصاص داده‌ایم.

متفکر آزاد اظهار کرد: نماینده مجلس این توان را دارد که با وزیر و کارشناس بحث و سوال و جواب کند، او هم میان مردم زندگی می‌کند، ما هم بی‌درد نیستیم و میزان فشار وارده بر ما هم کم نیست، دولت نجابت به خرج داد و از دولت گذشته سخنی نگفت، ما هم ضعف داریم اما اینکه بگوییم همه‌ی تقصیرها بر سر این دولت است، انصاف نیست.

وی با بیان اینکه به جد به موضوع دریاچه ارومیه ورود کرده‌ایم، گفت: دریاچه ارومیه چندین مگاپروژه سازه‌ای دارد که مهمترین آن انتقال آب از کانی سیب بود که تمام شد و فقط فازهای مکمل آن باقی مانده است، پروژه انتقال کانی‌سیب آبروی کشور است اما کافی نیست و برای احیا باید گام‌های بعد را برداریم و اصل مسئله اصلاح رویه‌های کشاورزی است ولی انتقال آب از کانی‌سیب گام بزرگی بود.

وی ادامه داد: در مورد آموزش زبان ترکی نیز طرحی را ارائه کردیم و اکنون در صحنه علنی مجلس است؛ در خصوص هیأت رییسه هم نمایندگان استان اینگونه نیستند که متحد نباشند، و در بسیاری از موارد پشت یکدیگر هستیم.

این نماینده مجلس در خصوص قطار تبریز-تهران نیز گفت: قطار تبریز-تهران به زودی افتتاح می‌شود و در جذب سرمایه‌گذار به استان ورود کرده‌ایم و از سرمایه‌گذاران نیز دعوت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه‌ی انرژی طرح‌هایی در نظر داریم چراکه تولید وابسته به آن است؛ برق استان ما کم است و به دنبال رفع آن هم هستیم، در خصوص مولدسازی نیز کمیسیون‌های مربوطه در جریان تصمیمات ریز دولت هستند و این گزاره اشتباه است که می‌گویند که نمایندگان مجلس بی‌خبر می‌مانند اما هر جایی که حذف اراده مجلس اتفاق می‌افتد برخورد می‌کنیم و در قبال کاری که انجام می‌دهیم، مجوز داریم اما مصون از خطا نبوده و پاسخگو هستیم.

وی همچنین متذکر شد: اینکه می‌گویند موضوعات فیلترینگ، حجاب، صیانت و فرزندآوری و… تمام هم و غم مجلس شده اشتباه است و رسانه‌ها هم حساسیت بسیاری بر آن دارند و بیشتر می‌پردازند چراکه برخی موارد رسانه‌ای است و وضعیت صحنه‌ای مجلس نیست البته برخی نماینده‌ها سعی در حاشیه‌سازی برای مجلس را دارند.

متفکر آزاد ادامه داد: در مورد فیلترینگ باید ضابطه‌مند عمل کنیم، و پیگیر آن هستیم که ضابطه‌مند عمل شود و اگر قصد داریم مجموعه‌هایی از فضای مجازی ما استفاده کنند باید حقوق ملت ما را قبول کنند، به‌عنوان مثال وقتی به ناموس کسی در فضای مجازی تعدی می‌شود یا از کسی کلاهبرداری می‌شود چه‌کسی پاسخگو است؟؛ باید گفت که اینستاگرام از اکانت‌های جعلی پر شده است و باید متولیان آن پاسخگو باشند، اما زیر بار این امر مهم نمی‌روند البته فیلترینگ محض معقول نیست و باید آنان را مجاب به ایجاد نمایندگی در کشور کنیم.

وی در خصوص مسئله تاسیس سفارت باکو در تل‌آویو، خاطرنشان کرد: جواب روشن‌است، ما برقراری ارتباط با صهیونیسم توسط کشورهای اسلامی را خیانت به جهان اسلام و مستضعفین و کمک به غاصبین می‌دانیم. اگر قره‌باغ غصب شده، فلسطین هم غصب شده است و هر دو مظلوم هستند.

وی اظهار کرد: همواره از قره‌باغ حمایت کرده‌ایم و پشت آن ایستاده‌ایم؛ به‌عنوان مثال در اجلاس‌های بین‌المللی از مسئله قره‌باغ حمایت کرد‌ه‌ام، پس آنچنان که قره‌باغ برای ما حساس بود، همان مقدار نیز فلسطین از حساسیت برخوردار است‌، در مسئله قره‌باغ ارمنستان به‌عنوان کشور متجاوز و همسایه که قره‌باغ را تصرف کرده بود، مطرح می‌شد اما اسرائیل یک دولت جعلی است که مانند غده سرطانی ایجاد شده است.

وی با تاکید براینکه اظهار نظر نمایندگان با خروجی مجلس یکسان نبوده و پیشنهادات آن‌ها به منزله تصویب آن نیست، در خصوص وضعیت نیرو‌های شرکتی نیز گفت: از قانونی که برای نیروهای شرکتی ارائه کرده‌ایم، حمایت می‌کنیم و روی حرف خود می‌مانیم و بنده از تغییر وضعیت ایثارگران و پرستاران همواره حمایت کرده‌ام.