دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: عملیات اجرایی تونل انتقال آب به عنوان بزرگترین طرح احیاء دریاچه ارومیه اسفندماه امسال به اتمام خواهد رسید.

به گزارش خسروشاه نیوز، دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه در بازدید از عملیات اجرای ترمیم بخش های آسیب دیده تونل انتقال آب کانی سیب با اعلام این خبر گفت: طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه شامل سه بخش است که عملیات اجرای بخش نخست و سوم آن شامل سد و کانال ۱۴ کیلومتری به پایان رسیده است و در حال حاضر عملیات در بخش دوم که شامل تونل ۳۶ کیلومتری است ادامه دارد.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به تاکید ویژه رئیس جمهور بر احیاء دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: در سفر اردیبهشت ماه هئیت دولت به آذربایجان غربی اعتبارات کافی برای این طرح اختصاص داده شد و تا امروز بخش زیادی از این اعتبارت جذب شده است.

وی آسیب به ۷۵۰ متر در بخشهای آبروفتی تونل به علت فشار بالای آب را یکی از عوامل تاخیر در اتمام به موقع طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه عنوان و اضافه کرد : بلافاصله پس از بروز مشکل وزیر نیرو به استان سفر کرد و پس از بازدید و بررسی های فنی دستور ویژه عملیات ترمیم را صادر کرد.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی در ادامه از اتمام بتن ریزی کل ۷۵۰ متر از کف و ۲۰۰ متر از سقف و دیواره ها خبر داد و تصریح کرد : با ادامه روند مناسب بتن ریزی توسط مجری طرح و قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار طرح پیش بینی میشود قبل از پایان سال عملیات ترمیم به پایان برسد و با اتصال قطعه اول و دوم تونل طرح انتقال آب وارد مرحله اجرای شود و پس از سالها انتظار آب از این مسیر به پیکره دریاچه ارومیه برسد.

مجری طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه هم در این بازدید از میانگین ماهانه ۱۲۰ متری عملیات ترمیم ۷۵۰ متر بخش آسیب دیده تونل خبرداد و گفت: با تزریق اعتبارات مناسبی که صورت گرفته است بصورت شبانه روزی در دو شیفت کاری عملیات ترمیم ادامه دارد و تا اسفند ماه به پایان خواهد رسید.

حبیب الله علی اصغری افزود: با توجه به اتمام سد و کانال به محض اتمام عملیات ترمیم انتقال آب به دریاچه ارومیه انجام خواهد شد و در فاز نخست ۳۰۰ میلیون متر مکعب انتقال آب را در سال خواهیم داشت.

طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بزرگترین طرح احیای دریاچه ارومیه است که از سال ۹۲ آغاز شده است و تا کنون برای اجرای آن ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.