استاندار آذربایجان شرقی گفت: هرچه در توان داریم، باید کمک کنیم تا مدارس با تغییر اساسی نسبت به دوران شیوع ویروس کرونا آغاز شوند.

به گزارش خسروشاه نیوز، عابدین خرّم روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد ماه، در جلسه‌ی شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان آسیب رساند و باید در راستای ترمیم آنها تلاش مضاعفی شود و در حوزه‌ی عقب‌ماندگی تحصیلی و پایین بودن سطح خدمات باید اقداماتی انجام داد البته در فضای مجازی کارهای مفیدی انجام شد، اما کافی نبوده و به نوعی باید جبران کرد.

وی ادامه داد: مدارس برای بازگشایی باید آماده شوند و برنامه‌ی نظارت و کنترل آغاز شود که همکاری تمامی دستگاه‌ها در این زمینه ضروری است.

وی افزود: بیش از ۲۰ میلیارد ریال برای تجهیزات و آماده‌سازی مدارس هزینه شده است که قدم بزرگی است و با هرچهدر توان داریم، باید کمک کنیم تا مدارس با تغییر اساسی نسبت به دوران شیوع ویروس کرونا آغاز شوند.

خرّم گفت: از خیرین و تلاشگران این حوزه که در تجهیز مدارس کمک حال دولت و آموزش و پرورش بوده‌اند، تشکر می‌کنیم و در زمینه‌ی غنی‌سازی اوقات فراغت مدارس نیز از اداره کل آموزش و پرورش تشکر می‌کنیم که جزو برنامه‌های ارزشمند تربیتی بوده است.

وی در خصوص نظام رتبه‌بندی معلمان نیز خاطرنشان کرد: نظام رتبه‌بندی معلمان شروع شده و دنبال می‌شود که حرکت خوبی در آموزش و پرورش است و اندکی از مشکلات معلمین را مرتفع می‌کند همچنین بر توجه به پیشکسوتان و بازنشستگان نیز تاکید بسیاری داریم.

وی در ادامه در رابطه با نوسازی مدارس اضافه کرد: در رابطه با نوسازی مدارس نیز دولت سیزدهم گام‌های جدی برداشته و ادامه دارد تا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد و مدارسی که از لحاظ فضا و مکان وضعیت مناسبی ندارند، مناسب سازی شوند.

استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: توجه به مناطق محروم بسیار مهم است و دولت برای آموزش و توانمندسازی قشر محروم تحت حمایت نهادهای مختلف نزدیک به ۱.۵ همت هزینه کرده است و در کاریابی، آموزش و اشتغال این افراد باید تلاش کرد تا محروم نباشند و تسهیلات بانک‌ها را هم افزایش داد تا تحول اساسی در این خصوص انجام شود.

وی همچنین یادآور شد: نرخ باسوادی استان پایین است و ۸۴ درصد واجد شرایط داریم که باید ارتقاء یابد و در شهرستان خداآفرین، هشترود، چاراویماق و بستان آباد نرخ باسوادی پایین است و هرگونه اقدامی که در ارتقاء و پوشش تحصیلی باید انجام داد تا این نرخ به بالای ۹۰ درصد برسد اما نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی دارد تا بر اساس نتایج سرشماری در سال ۱۴۰۵ رتبه باسوادی استان از ۸۴ به ۹۵ برسد.

وی تاکید کرد: در زمینه‌ی بحث آب، برق و گاز مدارس هیچ فردی حق قطع کردن ندارد و باید اعلام کنند تا بدهی‌های آنها پرداخت شود و هیچ مدرسه‌ای نباید قطعی داشته باشد تا مدارس کامل و سالم بازگشایی شوند.

خرّم همچنین در ادامه در خصوص رتبه‌های برتر کنکور سراسری نیز اظهار کرد: این دانش‌آموزان آینده سازان کشور هستند و آینده این مملکت به دست آنها ساخته شده و پایدار می‌شود.

وی ادامه داد: در مکتب ما همواره علم جایگاه ویژه‌ای داشته است و افتخار می‌کنیم که در گذشته‌ نیز قله‌های علم را یکی پس از دیگری طی کرده‌ایم و بشریت به این افراد تأثیرگذار مدیون است چراکه روایت داریم هر جامعه‌ای، هر مردمانی و هر ملتی که از لحاظ علمی پیشرفت کرده باشد، قدرت و اقتدار جامعه بشریت را رقم میزند؛ بنابراین به خود افتخار می‌کنیم اما از وضع موجود رضایت نداریم.

وی افزود: باید توجه کرد که پیشرفت در عرصه علم اولین پله است و توسط استعدادهای برتر به ظهور می‌رسد و باید از طریق علم به دست نیافتنی‌ترین عرصه‌ها رسید.

خرّم خاطرنشان کرد: جوانان باید پا پس نکشند، اگرچه ایراداتی نیز وجود دارد و باید اعتراف کرد که بخش بزرگی از دانشجویان و نخبگان ما در مسیر مهاجرت قرار گرفته‌اند و دلیل عمده آن این است که از داشته‌ها و استعدادهای خود نمی‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.

وی همچنین یادآور شد: در دنیا منابع دانشگاه‌ها را دولت تأمین نمی‌کند و صرفاً بخشی از آن را بر عهده می‌گیرد؛ بنابراین باید به این موضوع به خوبی توجه کرد که از بهترین دانشجوها نهایت استفاده را در راستای تولید ثروت برای دانشگاه‌ انجام داد.

وی گفت: ارتباط میان دانشگاه و صنعت و دانشگاهی که بتواند ثروت تولید کند، مورد غفلت قرار گرفته است و این روند باید معکوس شود همچنین دومین چالش دانشگاه‌ها این است که به ماشین تولید مدرک تبدیل شده‌اند چراکه منزلت اجتماعی مدرک‌ها افزایش یافته است اما باید توجه داشت که منزلت اجتماعی افراد تنها به مدرک آنها نیست و بسیاری تولید مدرک نیز دردی از جامعه را برطرف نمی‌کند و مدارک باید در راستای رشد و تعالی جامعه مورد استفاده قرار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: مدرک زمانی مفید است که علم مربوطه آن سودمند باشد و خیر و برکت بیاورد چراکه امروز بالاترین حاکمیت‌ها در دست افرادی است که بسیار خطرناک هستند و آینده بشریت را تهدید به جنگ و کشتار می‌کنند اما در مکتب اسلام اینگونه نیست و تمام رشد، پیشرفت و تعالی باید در خدمت پاکی و طهارت جامعه باشد.

وی در ادامه بیان کرد: امام خمینی(ره) فرموده‌اند زندگی در دنیای امروز زندگی در دنیای عقیده‌ها است و سعادت و شقاوت هر انسانی بر اساس اراده او رقم می‌خورد؛ بنابراین از سه قشر که در موفقیت دانش‌آموزان ما نقش دارند از جمله مربیان و معلمان دلسوز که دست بوس آنها هستیم، پدر و مادران و از خود دانش‌آموزان برتر و تلاشگر تشکر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: از دانش‌آموزان برتری که به جد تلاش کردند، تشکر کرده و آرزوی سعادت و موفقیت داریم تا در دانشگاه نیز همچنان این رتبه را کسب کنند و امیدوارم بتوانند موفق‌ترین افراد باشند و به جامعه خدمت کنند.

در این جلسه از رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۱ شهر تبریز تجلیل شد.