استاندار آذربایجان شرقی بر پایش مستمر و منظم نانوایی‌ها و کارخانه‌های آردسازی استان تاکید کرد.

به گزارش خسروشاه نیوز، عابدین خرّم در جلسه کارگروه آرد و نان استان گفت: امیدواریم با نظارت مستمر دستگاه‌ها، مردم از نان با کیفیت برخوردار شوند و قاچاق و سوءاستفاده‌ها متوقف شود.

وی ادامه داد: تخلف در آردسازی‌ها به‌ عنوان اخلال در نظام اقتصادی محسوب و هرگونه خروج آرد از شبکه، قاچاق تلقی خواهد شد و با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

استاندار با اشاره به تصمیم دولت برای هدفمندی یارانه آرد، این اقدام را گامی برای اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از قاچاق عنوان کرد و گفت: مردم باید درباره سیاست‌های راهگشای دولت توجیه شوند و این ممکن نیست مگر آن‌که مسئولان و متولیان با مردم صحبت کنند.

خرّم با اشاره به اینکه یارانه اختصاصی به کالا‌های اساسی در کشور به اندازه یک جمعیت ۱۲۰ میلیونی است افزود: این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از این کالاها، قاچاق می‌شوند؛ ضمن اینکه کیفیت برخی از کالا‌های اساسی تولیدشده هم پایین است.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: دولت به‌ناچار برای مقابله با این بحران و برای واقعی‌سازی قیمت‌ها، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از قاچاق، تصمیم به هدفمندی یارانه آرد گرفته است و باید در مقیاس استانی، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و برای کاهش آسیب‌پذیری اقشار مردم و جلوگیری از سوءاستفاده‌ فرصت طلبان، اقدامات اساسی و مقابله‌ای انجام گیرد.

وی افزود: عدالت اجتماعی ایجاب می‌کند واحد‌هایی که آرد یارانه‌ای یا نیمه یارانه‌ای دریافت می‌کنند، خدمات لازم را متناسب با ذائقه و نیاز مردم استان ارائه کنند که در این خصوص نظارت جدی اتحادیه‌ها ضروری است.

خرّم با اشاره به اینکه تجمع مقابل نانوایی‌ها بعد از ماه مبارک رمضان افزایش یافته و این به دلیل عدم فعالیت کافی برخی نانوایی‌ها است ادامه داد: اتحادیه‌ها باید همکاری کنند تا تشویق به کار به اوج خود برسد؛ از مردم شریف استان نیز درخواست داریم تا نظارت عمومی خود را بر نانوایی‌ها افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: اختصاص یارانه به کالا‌های اساسی موجب رانت و قاچاق می‌شود و در شرایط حساس جنگ اقتصادی که احتمال اخلال در بازار وجود دارد، باید راهکار‌های جدی و عملیاتی در پیش گرفته و نظارت‌های میدانی را هم افزایش دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی نیز به همراه صداوسیما از مراکز و واحد‌های مختلف بازدید کرده و نتایج را به روش‌های گوناگون رسانه‌ای به اطلاع مردم برسانند.

اعضای جلسه و مدیران دستگاه‌‎های اجرایی استان هم در این جلسه نظرات کارشناسی خود را در خصوص مدیریت مطلوب وضعیت آرد و نان و قیمت‌ها ارائه کرده و تصمیمات لازم را برای افزایش نظارت‌ها و مساعدت‌های لازم اتخاذ کردند.