رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی گفت: در سال 1400 و در مقایسه با سال قبل جرایم فضای مجازی 15 درصد در استان افزایش یافته و در مقابل شاهد کشف 95 درصدی جرایم فضای مجازی در استان هستیم

به گزارش خسروشاه نیوز ، سرهنگ “محسن محمودی” در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرایم سایبری یکی از اولویت های مهم پلیس فتاست، علت اصلی افرایش وقوع جرایم در فضای مجازی بخصوص در حوزه کلاهبرداری اینترنتی، بی توجهی کاربران به هشدارها و نبود سواد سایبری و همچنین بهره مندی مجرمان سایبری از شگردهای نوین کلاهبرداری است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ وقوع جرایم سایبری در استان نسبت به سال ۹۹، پانزده درصد افزایش داشته است. همچنین در مقابل شاهد کشف ۹۵ درصدی جرایم فضای مجازی در استان هستیم که نسبت به سال قبل ۱۶درصد افزایش داشته است.

سرهنگ “محمودی” با اشاره به ۵ جرم اولویت دار استان در سال ۱۴۰۰ افزود: بیشترین پرونده ها به ترتیب به برداشت اینترنتی غیر مجاز وجه(۲۳ درصد)، کلاهبرداری رایانه ای(۲۱ درصد)، نشر اکاذیب(۱۷ درصد)، کلاهبرداری اینترنتی (۷ درصد) و مزاحمت اینترنتی(۴ درصد) اختصاص دارد.

رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی گفت: با همکاری و تعامل سازنده اصحاب رسانه به عنوان افسران جنگ نرم در بحث فرهنگ سازی و آگاهسازی اقشار جامعه قدم های موثری برداشته شده و تقوای دیجیتال ،امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی ، مفاهیم جهاد تببین که از سال ۹۵ در بیانات مقام معظم رهبری بود و همچنین پس از دیدار ایشان با دانشجویان که فرمان جهاد تببین صادر شد پلیس فتا به همراه کارشناسان به صورت جدی ورود کرده و با همکاری رسانه ها این محتواهای مهم را گفتمان سازی نموده است و در رزمایش بصیر سال ۱۴۰۰ در تببین گام دوم انقلاب و مکتب حاج قاسم در فضای مجازی تعامل و همکاری خوبی با رسانه های استان داشتیم . و در مقابل کسانی که دم از آزادی بیان می زنند و تاب و تحمل عکس سردار دلها را ندارند عکسش را بایکوت می کنند و این اوج وقاحت غرب و فکاهی بودن نگرش هاس غربی است و خط بطلانی بر تئوری ها و نظریه های خودشان میباشد .

این مقام انتظامی بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۵۷ حساب مسدود و ۶۱ میلیارد ریال توسط مرکز فوریت های سایبری و همچنین برابر شکوائیه های واصله به پلیس فتا استان مقدار ۳۲ میلیارد ریال توسط اداره مبارزه پلیس فتا به مالباختگان استرداد شده است و در این مدت ۲۶ هزار نفر مراجعه کننده حضوری به پلیس فتا و تعداد ۲۳۹۴۵ تماس تلفنی شهروندان و ۳۵۱۵ پیام به صورت آنلاین پاسخ داده شده است. لذا به شهروندان توصیه میشود که اگر در فضای مجازی به مشکلی برخورد کردند به صورت ۲۴ ساعته با مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس حاصل نمایند.

وی همچنن با اعلام اینکه مرکز فوریت های سایبری برای اولین بار در آذربایجان شرقی راه اندازی شده گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴ هزار تماس با مرکز فوریت های سایبری برقرار شده که از این تعداد تماس بیشترین جرایم مربوط به کلاهبرداری اینترنتی(۹ هزار تماس)، برداشت غیرمجاز(۳ هزار تماس)، کلاهبرداری تلفنی() و کلاهبرداری پیامکی( تماس۳۵۰۰) است.

این مقام خاطر نشان کرد: پلیس فتا استان آذربایجان شرقی در سال گذشته رتبه اول در شناسایی اراذل و اوباش را داشته است وی ضمن هشدار به مخلان امنیت سایبری گفت: هر گونه اقدام غیرقانونی که امنیت سایبری کاربران را تهدید کند با واکنش پلیس فتا روبرو خواهد شد و دستبند قانون به دستان مجرمانه اخلال گران زده می شود.و با افردی که در فضای مجازی اقدام به قدرت نمایی یا نوچه پروری نمانید از چشم قانون دور نخواهد ماند و به جدیت برخورد خواهد شد .

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به کاربران شبکه های اجتماعی هشدار داد: هیچوقت تصاویر و اطلاعات محرمانه و شخصی خود را در گوشی های تلفن همراه و رایانه های متصل به اینترنت ذخیره نکنند و هر خبر و شایعه را در فضای مجازی منتشر نکنند.

همچنین سرهنگ محمودی نسبت به کلاهبرداری اینترنتی از طریق فیشینگ و پیامک های جعلی هشدار داد و گفت: ارسال پیامک هایی با سرشماره شخصی مبنی بر ابلاغیه دادسرا که دارای لینک بوده قطعا کلاهبرداری است و نباید به آن اعتماد کرد و لازم به پرداخت هیچ مبلغی نیست .

این مقام انتظامی نسبت به تولید طنزهای سخیف در فضای مجازی انتقاد کرده و گفت: متولیان امر باید نسبت به اصلاح این رویه اقدام کنند و هنرمندان متعهد نیز در این خصوص کنش های لازم را داشته باشند.

رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی گفت: در ۹ شهرستان مرند، میانه، شبستر، اهر، جلفا، اسکو، ملکان و سراب دفتر پلیس فتا راه اندازی شده و دستور تشکیل دفتر در ۴ شهرستان دیگر هم صادر شده است.

سرهنگ “محمودی” با انتقاد از انتشار طنزهای سخبف و هنجار شکن گفت: پلیس فتا با این افراد برخورد خواهد کرد و از متولیان مربوطه می خواهد در زمینه فرهنگ سازی و نظارت بر اینگونه موارد دقت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه متولی فضای مجازی در استان باید مشخص شود گفت: پلیس فتا هیچگونه مجوزی برای هیچ فرد حقیقی و حقوقی برای هر نوع فعالیتی صادر نکرده است.

این مقام انتظامی به کلاهبردارن فضای مجازی هشدار داد و گفت : پلیس فتا به صورت شبانه روزی آماده، بیدار، هوشمند و همیشه در حال پایش و رصد فضای مجازی است چنانچه افرادی که بخواهند با امنیت سایبری شهروندان را به خطر بیاندازند پلیس فتا با همکاری دستگاه قضائی با این افراد در چهارچوب قانون برخورد خواهد کرد.

رئیس پلیس فتا استان در پایان به جوانان توصیه کرد در سایت های شرط بندی عضو نشوند و از والدین درخواست کرد: بر رفتار و عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی نظارت داشته و تا حد ممکن سواد سایبری خود را افزایش داده تا در دام کلاهبردان و مجرمان فضای مجازی گرفتار نشوند