معاون اقتصادی رئیس جمهور صبح امروز در نخستین برنامه سفر خود به تبریز، از ایستگاه راه‌آهن خاوران بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت اجرای خط‌آهن بستان‌آباد- تبریز قرار گرفت.

به گزارش خسروشاه نیوز، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور صبح امروز از راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز و ایستگاه راه‌آهن خاوران بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت اجرای خط‌آهن بستان‌آباد- تبریز قرار گرفت.

محسن رضایی در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: بخش عمده کار انجام شده و نیاز به پرداخت بدهی و تأمین مقداری منابع جدید است تا سیستم داده و اطلاعاتی ایستگاه تکمیل شود.

وی افزود: با پیگیری استاندار، راه‌حل‌های تأمین مالی را در دستور کار قرار می‌دهیم تا پروژه در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم در این بازدید گزارشی از سابقه این پروژه و مزیت‌های آن ازجمله کاهش ۱۱۴ کیلومتری فاصله ریلی تهران تا تبریز و افزایش سرعت تردد در این مسیر ارائه کرد و گفت: تمام مراحل طراحی، تملک و آغاز اجرای مسیر بستان‌آباد تا تبریز در ۱.۵ سال گذشته طی شده و کار بسیار سنگینی انجام گرفته است.

سیدمیعاد صالحی افزود: عملیات اجرایی زیرساخت‌ها تقریبا تمام شده و در بخش ایستگاه تمام تلاش ما این است که پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی پروژه به ۱۰۰ درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: ۵۷۰ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داریم و نزدیک ۱۰۰ میلیارد تومان هم به منبع جدید جهت اقدامات پایانی نیاز داریم.

راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می‌رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

میان‌بری که در پروژه راه‌آهن تبریز-میانه ایجاد شده، نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر از مسیر تبریز- تهران کمتر کرده و زمان سفر از تبریز به تهران را نیز حدود ۴ تا ۵ ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر ریلی جدید میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر آذرماه سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و هم اکنون عملیات ریل‌گذاری در حدفاصل بستان‌آباد تا خاوران در حال انجام است.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.