رییس مرکز جهاد کشاورزی خسروشاه از کلزا به عنوان سودآورترین و مناسب ترین محصول کشاورزی سازگار با اقلیم و منابع آبی آذربایجان شرقی یاد کرد.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از ایانا محمدحسن علیپور ضمن اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود، کشت کلزا به عنوان یک گیاه دانه روغنی با ۴۰- ۴۸ درصد روغن و دارا بودن کنجاله حاوی ۳۵- ۴۰ درصد پروتئین می تواند سودآوری بسیار بالایی داشته و مورد توجه زارعین قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود منابع آبی محدود و قرار گرفتن در حوضه دریاچه ارومیه و در راستای اصلاح الگوی کشت، لزوم کشت محصولات کم آب بر به جای محصولات با نیاز آبی بیشتر، همچون سبزی و صیفی، پیاز و … ،کشت کلزا از چندین سال قبل در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

رییس مرکز جهاد کشاورزی خسروشاه افزود: سطح زیر کشت کلزا در بخش خسروشاه در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، در حدود ۴۱۸٫۷ هکتار است و ارقام مورد کشت عمدتاً اکاپی، نپتون ، هیدرومیل و روحان می باشد که پیش بینی می شود از مجموع کل سطح زیر کشت، حدود ۸۰۰ تن بذر کلزا استحصال گردد.

علیپور اظهار داشت: با تلاش همه همکاران مرکز و برگزاری کلاسهای آموزشی – ترویجی در روستاهای تحت پوشش مکان یابی و نظارت بر کشت، پایش علفهای هرز، بررسی آفات و بیماریهای شایع کلزا به صورت مرتب و دوره ای صورت گرفته و توصیه های فنی لازم انجام گرفته است.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: که با کشت این محصول راهبردی و استراتژیک در تناوب با محصول گندم می توان شاهد پایداری کشت و تولید گندم در منطقه بود.