مجتبی تفکری خسروشاهی دانش آموخته دانشگاه تبریز، بر این باور است که خسروشاه می تواند به عنوان اولین شهر هوشمند پیشگام باشد.

خسروشاه نیوز – به بهانه رونمایی از سیستم هوشمند هیپو در دانشگاه تبریز، گفتگویی ترتیب داده ایم با مجتبی تفکری خسروشاهی سازنده این سیستم هوشمند

لطفا در خصوص این سیستم و کاربرد آن توضیح دهید.

این سامانه در واقع متشکل از چند سامانه مختلف می باشد که در یک سامانه جمع بندی شده و ارائه می گردد.
سامانه های متشکل در این سیستم عبارتند از:
سیستم هوشمند کنترل گرمایش
سیستم هوشمند کنترل سرمایش
سیستم کنترل از راه دور رله
سیستم هوشمند اعلام حریق ادرس پذیر
این سامانه از دو قسمت پنل مرکزی و پنل های جانبی تشکیل شده است که از طریق پروتکل RS485 به یکدیگر متصل می شوند.هر پنل مرکزی قابلیت مدیریت ۱۲۸ پنل جانبی را می تواند داشته باشد.پنل مرکزی سیمکارت خور بوده و از دو روش اینترنت و پیامک و توسط اپلیکیشن مخصوص خود قابلیت کنترل از هر فاصله ای و از هر نقطه ای از جهان  را دارد.از طریق نصب این سیستم در ساختمان های مسکونی ۲۰ الی ۴۰ درصد و در ساختمان های غیرمسکونی ۴۰ الی ۷۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی شده و حاشیه امنیت برای اعضای ساختمان فراهم می آورد.

هزینه طرح اجرا شده چقدر بوده است؟

هزینه طرح بستگی به موقعیت و امکانات درخواستی کاربران دارد.ولی در کل هزینه چندانی ندارد، چون هزینه سیستم در حدود یکسال از محل صرفه جویی تامین می گردد.

تعداد پروژه های اجرا شده چقدر است؟

یک نمونه از پروژه های اجرا شده در شرکت عمران شهر جدید سهند می باشد که باعث کاهش هزینه های انرژی این شرکت شده است.همچنین در شهر خودمان می توان به مسجد امیرالمومنین (ع) محله بازار اشاره کرد که میتوان گفت اولین مسجد شهرمان هست که دارای موتورخانه هوشمند می باشد.در حال حاضر در حال رایزنی برا نصب این سیستم در چند ساختمان دیگر می باشیم.

این سیستمی که طراحی و ساخته اید نمونه خارجی دارد؟

خیر.چنین سیستم جامعی طراحی نشده است.سیستم هایی که قبلا طراحی شده است جامع نبوده و دارای هزینه های هنگفتی بوده است و اغلب امکان دسترسی به اینترنت را ندارند.

مسئولین خسروشاه چه میزان از شما حمایت کرده اند؟ حامیان اصلی شما چه کسانی بودند؟

حمایت اصلی بنده توسط خانواده ام بوده است و هم چنین از مسئولین محترم مسجد امیرالمومنین (ع) محله بازار که بنده را مورد حمایت قرار دادند تقدیر وتشکر می کنم.
تاکنون صحبتی با مسئولین عزیز خسروشاه نداشته ام. ولی با حسن نیتی که از مسئولین بزرگوار شهرمان دارم مطمئن هستم که از طرف مسئولین مورد حمایت قرار خواهم گرفت.
تا جایی که بنده اطلاع دارم شهر جدید سهند در نظر دارد خود را به عنوان اولین شهر هوشمند کشور معرفی کند، اما می توان با تلاش شهر خسروشاه را به عنوان اولین شهر هوشمند معرفی کرد که لازمه این کار نصب چنین سیستم های هوشمند که در حوزه IOT هستند را می باشد.

آیا طرح های دیگری هم د دست مطالعه یا ساخت دارید؟

بله در حال حاضر در حال طراحی و ساخت پروژه دزدگیر هوشمند برای منازل، بانک ها و… به همراه برادرم علی تفکری خسروشاهی می باشم که به محض اتمام اطلاع رسانی های مربوطه انجام خواهد شد.

در آخر سخن پایانی؟

این سیستم یا هر سیستمی که بنده طراحی میکنم با حمایت خانواده ام بوده است که جاد دارد از ایشان تقدیر و تشکر را کنم. همچنین از برادر عزیزم علی تفکری خسروشاهی که در هر پروژه به عنوان برنامه نویس کامپیوتر بنده را یاری می کند قدردانی می کنم. از مسئولین مسجد امیرالمومنین (ع) محله بازار بی نهایت تقدیر و تشکر دارم.
و در آخر:
به پایان امد این دفتر حکایت همچنان باقی است.

  • نویسنده : سعید خسروشاهی