سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری ایران در هرات باز و فعال هستند.

به گزارش خسروشاه نیوز به نقل از فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) درباره باز بودن سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و همچنین سرکنسولگری کشورمان در هرات اعلام کرد که هم سفارت در کابل و هم سرکنسولگری در هرات کاملا باز و فعال هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۴ مرداد ماه ضمن تشریح وضعیت پنج نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، گفته بود: در سفارت در کابل تقلیل نیروها صورت گرفته و تا جایی که فعالیت‌های ضروری سفارت مختل نشود، همکاران برگشته‌اند.

خطیب‌زاده در مورد سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات نیز اظهار داشته بود: دیپلمات‌های ما در سلامت بوده و مشکلی برای رفت و آمد به ایران ندارند، اما به جهت اطمینان ترجیح داده شده که فعلا در محل نمایندگی باقی بمانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این ضمن ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها در افغانستان، بر توجه جدی طالبان در تامین امنیت و سلامت کامل دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک در هرات تأکید کرده بود.

خطیب‌زاده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار توجه جدی به مصونیت دیپلمات‌ها واماکن دیپلماتیک در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده و بر لزوم سلامت دیپلمات‌ها و تامین امنیت این اماکن تاکید می‌کند. بدیهی است وزارت امور خارجه به طور مستمر با کادر دیپلماتیک مستقر در سفارت و کنسولگری خود در کابل و هرات در تماس بوده و بطور مداوم تحولات را رصد می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: متاسفانه افزایش خشونت‌ها و ناآرامی‌های اخیر موج جدیدی از بی‌جاشدگان را به دنبال داشته است. ما امیدواریم است جامعه و نهادهای مسئول بین‌المللی نسبت به این مسئله توجه جدی نشان داده و به ویژه در شرایط شیوع کرونا، بدون فوت وقت به وظایف ذاتی خود در کمک به این بی‌جاشدگان بشتابند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است همه طرف‌ها از طریق گفت‌وگو و مفاهمه سیاسی مشکلات موجود را حل کنند. در این راستا، ایران بار دیگر آمادگی خود را جهت تسهیل حل موضوعات افغانستان از طریق گفت‌وگوهای بین الافغانی و با مالکیت افغان‌ها و همچنین کمک به اجماع منطقه‌ای در موضوع افغانستان اعلام می‌دارد. در همین چارچوب است که ما از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از طریق شورای راهبری متشکل از رهبران بزرگ و سرشناس افغانستان استقبال می‌کنیم.