رئیس‌جمهور گفت: دریاچه ارومیه یکی از مسائل بسیار مهم زیست محیطی ماست و اگر با همان روند قبل سال ۹۲ ادامه پیدا می کرد و در آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمی‌شد، امروز به یک محیط خشک پر از نمک تبدیل می‌شد

به گزارش خسروشاه نیوز، روحانی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه یکی از مسائل بسیار مهم زیست محیطی ماست، عنوان کرد: کسی دریاچه ارومیه را با تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر مقایسه نکند. به برخی از استان‌ها در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم رفتیم و آنجا معترض بودند که چرا آنقدر به دریاچه ارومیه تاکید دارید. علت اینکه از روز آغاز دولت به فکر دریاچه ارومیه بودیم و امروز در روزهای پایانی هم به فکر آن هستیم این است که اطراف دریاچه ارومیه صدها کیلومتر تحت تأثیر خشک شدن دریاچه ارومیه قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر دریاچه ارومیه با همان روند قبل سال ۹۲ ادامه پیدا می کرد و در آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نمی‌شد، امروز به یک محیط خشک پر از نمک تبدیل می‌شد که هر گرد و غبار و هر وزش بادی، تمام شهرها، باغ‌ها، مزارع، مراتع و درختان و حیات را در منطقه از بین می‌برد. یعنی یک جمعیت عظیم ۱۴، ۱۵ میلیون نفری تحت تاثیر دریاچه ارومیه هستند و وقتی دریاچه ارومیه نباشد خطرات بسیار زیادی برای جامعه دارد.

روحانی اظهار داشت: از اول برای دریاچه ارومیه تلاش شد و مسئولیت آن به دکتر کلانتری داده شد و همچنان این مسئولیت ادامه داشته است. مردم عزیز بدانند در دولت یازدهم و دوازدهم پانزده هزار میلیارد تومان اعتبار برای دریاچه ارومیه هزینه شده و کارهای بسیار عظیم و بزرگی در آن انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: در اطراف دریاچه ارومیه برای اینکه جلوی گرد و غبار گرفته شود، بوته کاری شده است و کانال ها و مسیرها برای اینکه از سیمینه رود و زرینه رود تغذیه کند، لایروبی شده است.‌ از کشاورزان عزیز خواهش شده است که از مصرف آب بکاهند. البته با وجود اینکه ۴۰ درصد از آب را کاهش دادیم از مقدار محصول کاسته نشده و ۱۷ درصد افزایش داشته است.

رئیس جمهور بیان کرد: دریاچه ارومیه تقریبا از چند سال پیش در مسیر احیا قرار گرفت و سطح و عمق دریاچه و آب بیشتر شد. تلاش های زیادی صورت گرفت که این آب وارد دریاچه شود. یک رقمی حدود یک میلیارد متر مکعب آب طراحی شد که از اطراف وارد دریاچه ارومیه شود تا بتواند احیا شود و روی پای خود بایستد. ۶۰۰ میلیون متر مکعب از این میزان از سد کانی سیب است.

روحانی ادامه داد: این سد ساخته شد و آن را در دی‌ماه افتتاح کردیم و آماده است. حالا وقتی آب از سد می خواهد به دریاچه ارومیه برسد نیاز به یک تونل حدودا ۳۶ کیلومتری داریم. این مسیر تونل به جاهایی رسید که با مشکلات مواجه شد و بخاطر شرایط زمین دچار مشکل شد و کار آن به تعویق افتاد اما ۳۵ کیلومتر این تونل ساخته شده و حدود ۷۰۰ متر آن باقی مانده است که در زمان کوتاهی تکمیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تونل، کانال‌های انتقال آب به دریاچه و خود سد به اتمام رسیده اند. بنا شده است فاضلابی که از تبریز تکمیل می‌شود، پس‌آبش وارد دریاچه ارومیه شود که این هم ۱۲۲ میلیون متر مکعب در سال است. ۵۱ میلیون متر مکعب هم پس آب از ارومیه وارد دریاچه می شود و همه اینها آماده است که ظرف حدود دو ماه و نیم آینده تکمیل شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به دلیل لایروبی های انجام شده ۱۴۶ میلیون مترمکعب ورودی به دریاچه افزایش یافته است، گفت: حدود ۵ هزار حلقه چاه بسته شد و ۶ هزار حلقه چاه کنترل شده که از آن آب اضافه برداشت نشود.‌ یکی، دو سد دیگر در حال تکمیل است. سد «چراغ ویس» به زودی تکمیل می شود که با تکمیل آن آب سد بوکان برای این دریاچه رها می‌شود، سد سیلوه و چپرآباد هم در حال تکمیل هستند.

روحانی با بیان این امیدواری که ان شاءالله همه این طرح‌ها در زمان کوتاهی تا پایان تابستان و اوایل پاییز افتتاح و عملیاتی شود و شاهد دریاچه ارومیه ای باشیم که در مسیر سلامت قرار می‌گیرد، عنوان کرد: البته همانطور که گفتند اگر دریاچه بخواهد به سطح اکولوژیکی که مورد انتظار است یعنی ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع برسد، چند سال طول می کشد اما مسیر هموار شده است.

وی افتتاح مرکز آینده پژوهی دریاچه را جزء اقدامات ماندگار دولت یازدهم و دوازدهم دانست و تاکید کرد: اگر این اهتمام و تلاش در این هشت سال نمی‌شد، تونل‌ها ساخته نمی شد، کانال‌ها لایروبی نمی شد، سدها ساخته نمی شد، چاهای غیرمجاز بسته نمی شد و کشاورزی‌ها اصلاح نمی شد امروز دریاچه ارومیه خشک شده بود.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه در مسیر احیای کامل دریاچه ارومیه هستیم، گفت: این طرح ‌ا به اتمام می‌رسند و مردم ارومیه، آذربایجان و استانهای همجوار در بهره‌گیری از دریاچه ارومیه متنعم خواهند شد.