قطعی برق در کشور همچنان ادامه دارد، اما خاموشی‌ها دیگر مختص پایتخت نیست و دیگر شهرهای کشور نیز در ساعاتی از شبانه‌روز، قطعی برق را تجربه می‌کنند.

به گزارش خسروشاه نیوز، گرچه قطعی برق بیشتر در فصل تابستان با توجه به استفاده مردم از وسایل سرمایشی مانند کولر رخ می‌داد، ولی این بار در فصل زمستان، شاهد خاموشی‌های ادامه‌دار در تبریز و برخی کلانشهرها هستیم.

اغلب نقاط کشور در روزهای ابتدایی زمستان با کاهش دما روبرو شدند. امری که موجب افزایش مصرف گاز خانگی و در پی آن افت فشار گاز و در نتیجه قطع گاز در برخی نیروگاه‌های تولید برق شد. نیروگاه‌ها به سراغ سوخت جایگزین(مازوت) برای تولید برق رفتند و همین موضوع نفس بسیاری از شهروندان شهرهای بزرگ را تنگ کرد.

رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به آلودگی هوای کلانشهر ها با مازوت گفته است: روزی دو ساعت برق نداشته باشیم تا بتوانیم از مازوت استفاده نکنیم.

 کلانتری حتی از نسخه عریان برای صرفه جویی در انرژی هم رونمایی کرد!

او گفت: «مردم می‌توانند در رختخواب لخت شوند اما در اتاق نشیمن لباس بپوشند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود!».

اما با این حال، به نظر می‌رسد دلیل خاموشی‌ها را باید در جای دیگری جستجو کرد.

سخنگوی صنعت برق با اذعان به اینکه مصرف غیرمجاز برق توسط استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور است، گفته: بیش از ۳۰۰ مگاوات برق غیر مجاز توسط استخراج کنندگان ارزهای مجازی مصرف می‌شود!

در عین حال، معاون وزیر ارتباطات هم، راه اندازی مزرعه های بیت کوین توسط چینی ها در ایران را تایید کرده است.

حالا این روزها در میانه زمستان استفاده‌های غیرمجاز از شبکه برق باعث افت ولتاژ شبکه‌های توزیع شده و احتمال آسیب دیدن وسایل برقی مردم را افزایش داده است.

باید دید راهکار مسوولان برای عدم قطع برق در شرایط فعلی که مشکلات عدیده ای برای بخش خانگی به وجود آورده است چیست؟

  • نویسنده : سعید خسروشاهی