عرضه اینترنت ماهواره‌ای، به گفته مسئولان شرکت استارلینک در ماه سپتامبر میلادی (بین شهریور تا مهر شمسی) جهانی می‌شود. این به معنی آماده بودن ارائه سرویس و شبکه این شرکت پرسروصدای ایلان ماسک است.

به گزارش خسروشاه نیوز، تقریبا برای بسیاری مشخص بود که اینترنت استارلینک برای سرویس‌دهی عمومی آماده است و تست‌های اولیه کاربرانی که نخستین دسترسی به این اینترنت را تجربه کرده بودند هم نشان می‌داد سرعت اینترنت در این شبکه حتی از آنچه مسئولان آن وعده داده‌اند هم بیشتر است.

حالا Gwynne Shotwel رئیس هیات‌مدیره استارلینک گفته است در پاییز امسال شاهد ارائه این سرویس در کشورهای مختلف خواهیم بود و البته این شرکت باید نظر مساعد نهاد سیاستگذار مقررات و استانداردهای مربوط به ارائه سرویس را در کشورهای مختلف جلب کند.

اینترنت ماهواره‌ای پاییز می‌آید

خانم Shotwel که در یک کنفرانس از طریق وب‌کست با حاضران سخن می‌گفت اعلام کرد که این شرکت ۱۸۰۰ ماهواره متعلق به شبکه را در مدار زمین قرار داده و به محض اینکه همه این ماهواره‌ها به مدار عملیاتی وارد شوند پوشش سراسری استارلینک کامل خواهد شد و این اتفاق در ماه سپتامبر می‌افتد. به گفته وی این شرکت پس از این به‌دنبال فرآیندهای حقوقی ارائه اینترنت ماهواره‌ای و خدمات مخابراتی در کشورهای مختلف خواهد رفت.

استارلینک قرار است ۱۲ هزار ماهواره را با هزینه‌ ۱۰ میلیارد دلار به فضا بفرستد و هم‌اکنون نیز نسخه بتای این سرویس در ۱۱ کشور جهان برقرار است.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در سال جاری پیشنهاد استارلینک برای استقرار ماهواره‌های بیشتر در مدار پایینی زمین را جهت ارائه خدمات اینترنت پرسرعت تصویب کرد. این خدمات در آمریکا و برخی از کشورهای دیگر احتمالا در مناطقی بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت که دسترسی به اینترنت پرسرعت در آنجا محدود باشد.

چالش‌ها در راه هستند

هرچند ارائه سرویس اینترنت ما‌هواره‌ای ممکن است بسیار جذاب به نظر برسد، اما ارائه سرویسی با ترکیب زیرساخت‌های فضایی و زمینی و استفاده از فرکانس کم نیست.

در اردیبهشت، ایلان ماسک اعلام کرد که ۵۰۰ هزار پیش‌سفارش برای این سرویس دریافت شده و تاکنون کسانی که نسخه بتای آن را استفاده کرده‌اند هیچ مشکل فنی برای آن گزارش نداده‌اند.

به گفته ماسک تنها محدودیت این سرویس تعداد بالای کاربران در مناطق شهری است. به گفته ایلان ماسک با اضافه شدن میلیون‌ها کاربر به این سرویس باید منتظر برخی چالش‌های جدید بود.

موضوع دیگر این است که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از نوع اینترنت ثابت است. به این معنی که این سرویس نیاز به یک‌بار خرید روتر و دیش و همچنین اشتراک ماهانه ۹۹ دلاری دارد.

ماسک می‌گوید که شرکت استارلینک در هنگام فروش سرویس سطح خدمات‌ (کیفیت) آن را تضمین نمی‌کند، اما قادر به بازپرداخت کل پول دریافت شده به کاربران در صورت نارضایتی آنهاست.

ایلان ماسک احتمالا و با راه‌اندازی این سرویس به‌شدت مورد قضاوت کاربران قرار خواهد گرفت و از این جهت کیفیت این سرویس رابطه مستقیمی با محبوبیت این چهره جنجالی حوزه تکنولوژی هم دارد.

اخیرا یک گزارش جدید از سوی Ars Technica‌ منتشر شده که نشان می‌دهد وقتی دیش‌های ماهواره استارلینک به دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسند به‌طور خودکار (برای محافظت از دستگاه) از کار می‌افتد.

انتشار این خبر که از سوی یک کاربر نسخه بتای استارلینک صورت گرفت انتقادهایی را نسبت به این سرویس برانگیخت با این حال بعضی معتقدند این سرویس فعلا در حالت بتاست و ممکن است چنین مشکلاتی ناشی از آن باشد.

در این میان حرف و حدیث‌های دیگری هم پیرامون استارلینک مطرح شده است از جمله آنها این است که افزایش تعداد پرتاب‌ها و ماهواره‌ها به فضا نگرانی‌های اخترشناسان را در زمینه رصد ستارگان و فضا برانگیخته است. همچنین اتفاقات عجیب دیگری هم رخ داده است: فوربس گزارش داده که میزان دیده شدن بشقاب‌های پرنده در سراسر جهان رو به گسترش است آیا این به‌خاطر افزایش پرتاب ماهواره‌های استارلینک و فعالیت‌های فضایی ناشی از آن است؟