رئیس‌جمهور با بیان اینکه پنجشنبه‌های افتتاح در سال ۹۹ ضربه سنگینی بر کمر آمریکا بود، گفت: مدام می‌گفت ایران را از بین بردیم اما پنجشنبه می‌شد و یک افتتاح صورت می‌گرفت.

به گزارش خسروشاه نیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: ماه خرداد اساساً ماه امام (ره) است و در نیمه خرداد هم قیام ۱۵ خرداد و هم رحلت امام (ره) را داریم، اما این ایام در سال جاری ویژگی خاصی دارد زیرا برای یک انتخابات بسیار مهم آماده می‌شویم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: البته انتخابات شوراها هم بسیار حائز اهمیت است، منتهی انتخابات ریاست جمهوری از لحاظ جهانی و بین المللی مورد توجه همه خواهد بود. ۲۸ خرداد روز انتخابات است، چشم‌های همه دنیا به ایران دوخته شده است.

وی با بیان اینکه در قدم اول انتخابات شاهد حضور و هیجان خوب و مناسبی بوده ایم، تصریح کرد: کاندیدا ها از جناح‌ها، احزاب و تفکرات مختلف برای ثبت نام در انتخابات حضور قابل توجهی داشتند. قدم دوم را که در روزهای آینده شاهد هستیم و آن اعلام شورای محترم نگهبان است که بسیار مهم است این اعلام تشویق کننده جامعه به انتخابات باشد یا خدای ناکرده کُند کننده حرکت باشد.

روحانی ادامه داد: امیدوارم این قدم دوم هم به خوبی در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد ترکیب بسیار خوب و مناسبی از نامزدهای انتخابات باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند. قدم سوم که بسیار مهم است دوران تبلیغات است که هفته آینده آغاز می شود. حضور مردم پای صندوق مهم‌ترین قدم است.

رئیس جمهور تاکید کرد: قدم سوم بسیار مهم است. اولاً ما نباید غش در معامله انجام دهیم. یعنی اگر در حضور مردم می رویم و کالایی به آنها عرضه می‌کنیم که این کالا یا برنامه است یا نقد از گذشته و یا وصف شرایط حال، باید منطبق با واقعیت باشد و اگر خدایی ناکرده با دروغ تهمت و اقدامات غیراخلاقی توام باشد، برای مردم قابل قبول نیست که کسی که آمده برای اینکه سنگین‌ترین بار اجرایی را بر دوش بگیرد بخواهد از یک مسیر ناصواب به یک هدف بلند برسد.

وی ادامه داد: در قدیم عده‌ای می گفتند هدف وسیله را توجیه می‌کند و آدمی که هدف خوبی دارد از هر وسیله ای می‌تواند استفاده کند. ما مسلمانان با این شعار همیشه مخالفت کردیم و آن را خلاف اخلاق و اصول می‌دانستیم. هم مسیر، هم هدف و وسیله باید درست و قابل قبول باشد.

روحانی گفت: دولت دوازدهم در شرایطی پیچیده و مشکل مسئولیت را بر دوش داشت که حداقل در یکصد سال گذشته مشابه آن را نمی‌بینیم. یعنی وقتی جنگ اقتصادی را با کرونا در کنار هم ضمیمه کنیم، می‌بینیم آنچنان شرایط برای اداره کشور پیچیده بود که با هیچ زمان دیگری قابل مقایسه نیست. ما باید ظرف زمانی را درست شرح دهیم.

وی ادامه داد: باید بگوییم این دولت و این اقدامات در چه زمان و چه شرایطی بوده است. اگر شرایط را نگوییم تاریخ را تحریف کرده ایم و واقعیت‌ها را به خوبی بیان نکرده ایم. خیلی مهم است که دولتی در طول سه سال و نیم گذشته با کمترین حضور نفت در بودجه و با کمترین استفاده از درآمد های نفتی، بودجه کشور را اداره کرده است.

رئیس جمهور بیان کرد: اینکه بودجه کشور بدون نفت در سال‌های گذشته بسته و اداره شده جزء تصوراتی در گذشته است که کسی فکر نمی‌کرد محقق شود. می‌گفتند بودجه بی‌نفت آرزوی بلند مدت است و ۲۰ یا ۳۰ سال دیگر به آن می رسیم اما این دولت بودجه بدون نفت را اداره کرد. چگونه؟ درآمدهای جدیدی را برای کشور به وجود آورد. این مهم است که به این پرداخته شود که کشور در این سه سال و نیم و چهار سال که تمام منابع آن را قطع کردند چطور اداره شد؟

روحانی خاطرنشان کرد: کشوری که اتکای به بودجه اش همیشه در تاریخ از زمان کشف نفت، به نفت بوده است و حالا نفت با مشکلات روبرو است، چگونه اداره شده است؟ دولت صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کرد و این کار آسانی نبود. عمده‌ترین صادرات غیرنفتی که در سال‌های اخیر ما را یاری کرد، صادرات فراورده های نفتی، پتروشیمی و فولاد بوده است. البته موارد دیگر هم داریم اما این سه عمده است و بار سنگین را به دوش گرفته برای اینکه جای نفت را پر کند.

وی افزود: شما می دانید صادرات غیرنفتی با واردات ما تقریباً کنار هم هستند، در این شرایط کرونایی بسیار سخت است. صادرات غیرنفتی ما حدوداً ۴۰ میلیارد دلار و واردات ما ۴۲ میلیارد دلار است. اداره کشور خیلی مهم است. می گوییم کشور اداره شد، چگونه؟ چه کسانی فولاد، پتروشیمی و فراورده را به اینجا رساندند؟

روحانی گفت: حتی در مخیله آنانی که ما را تحریم کردند هم خطور نمی‌کرد که ما در منطقه صادر کننده بنزین شویم. یکی از مقامات آمریکایی گفته بود ما فکر نمی‌کردیم ایران را تحریم کنیم و صادرات بنزین داشته باشد و می‌گفتند جلوی واردات بنزین به ایران را می‌گیریم چون ما وارد کننده بنزین بودیم اما امروز صادر کننده بنزین، برق و گاز هستیم.

وی ادامه داد: پیش از این عمده کالای صادراتی کشور نفت بود، امروز صادرات گاز، فرآورده های نفتی و برق هم وجود دارد و تحول بزرگی به وجود آمده است، افرادی که در صنایع معدنی ما در این مدت ۴ سال فعال بودند بار سنگینی بر دوش گرفتند. اینکه صادرات شمش فولاد ما در سال ۹۲، ۲۰۰ هزار تن است و صادرات شمش فولاد یکباره ۶ و نیم تن می شود، نشان می دهد، تحول عظیم و بزرگی در کشور رخ داده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: کسی نمی آید بگوید این تحول چگونه رخ داد و چقدر روی آن سرمایه گذاری و کار شد و چگونه زنجیره فولاد را در مراحل مختلف طی کردیم تا به شمش برسیم. اینها یا گفته نمی شود یا کمتر گفته می شود یا مردم مطلع نیستند. اینکه دولت یازدهم و دوازدهم یک دفعه تصمیم می‌گیرد تولید پتروشیمی را از تولید ۵۶ میلیون تن در سال، به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ افزایش دهد، شوخی نیست.

روحانی گفت: مگر می‌شود دولت در طول ۸ سال تولیدات پتروشیمی را دو برابر کند؟ اما این دولت این کار را آن هم در شرایط تحریم و سخت انجام داد. علت اینکه آمریکا شکست خورد و در هم ریخت برای این نبود که در دوران تحریم کشور را اداره کردیم بلکه این بود که حرکت خود را در تولید ادامه داده و در سال ۹۹ شاهد جهش تولید در ایران بودیم.

وی با تاکید براینکه جهش تولیدی که مقام معظم رهبری گفتند یک شعار نبود، گفت: ایشان اعلام فرمودند و ما عمل کردیم. پنجشنبه‌های افتتاح در سال ۹۹ ضربه سنگینی بر کمر آمریکا بود. مدام می‌گفت ایران را از بین بردیم و پنجشنبه می‌شد و یک افتتاح صورت می‌گرفت؛ همه دنیا به آنها می‌خندیدند که شما گفتید ایران را از بین می‌بریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برای مثال عظیم ترین اتوبانی که شمال را به جنوب کشور متصل می‌کند در دوره تحریم افتتاح شد و تحول بزرگی در منطقه بود. بخش بزرگی از جاده شمال در همین دوران انجام گرفت.

روحانی اضافه کرد: بخش بزرگی از جاده پیچیده شمال در همین دولت افتتاح شد. جاده ای که ۱۳ سال مانده بود و در این همه سال ۱۷ درصد اجرا کردند و هشتاد و چند درصد آن در این دولت اجرا شد. اینکه قادر هستیم افتتاح ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر راه آهن را در یک‌سال به ۹۰۰ کیلومتر در سال برسانیم، یعنی ۶ برابر آنکه معمول آن بود و در همه مراحل ببینید چه تحول بزرگی انجام شده است.

وی با بیان اینکه، عده ای به دنبال مرثیه خوانی آن هم زمانی که به دنبال رفع تحریم ها هستیم، هستند گفت: نمی شود که آدم هم به فکر مردم باشد، هم زمان برداشتن تحریم‌ها گریه و زاری کند. مرثیه خوانی برای زندگی مردم توام با روضه خوانی برای برداشتن تحریم قابل جمع نیست.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر شما به فکر مردم هستید، خوب است که ما تحریم را بر می‌داریم پس چرا آنقدر شما ناراحت هستید؟! چرا از وین ناراحت هستید؟ وین یک شهر و کشور دیگر است. می‌گویند چرا وین را رها نمی‌کنید. وین مرکزی هست که در آنجا مذاکره می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه چه بخواهند و چه نخواهند، این دولت در هشت سال مذاکره ای نکرد الا اینکه موفق بیرون آمد، اظهار داشت: این دولت با شرایط قبل فرق می‌کند. بعضی‌ها بودند نرفتند در مذاکره‌ای، مگر آنکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند و آمدند.

وی تصریح کرد: ما هیچ مذاکره ای انجام ندادیم مگر این‌که پایانش پیروزی بود. به ملت قول می‌دهم پایان مذاکرات وین، پیروزی ملت ایران است و همین امروز هم قدم‌های بسیار بزرگی برداشتیم.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که اگر معیار، معیشت و زندگی مردم است چطور می‌شود کشور را اداره کرد؟ افزود: شما اگر می‌خواهید در بازار، مردم راحت تر به ارزاق عمومی دست پیدا کنند باید ممنوعیت واردات ۲۰۰۰ قلم جنس برداشته شود و کالاها باید بیاید.

روحانی تاکید کرد: اگر می خواهند مردم راحت و آزاد باشند، برای صادرات و واردات نباید مشکلی پیش پای آنها [مردم] باشد. مشکلات واردات و صادرات را برداریم، ناراحت و عصبانی می شوید؛ اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشت و دنبال منافع جناحی و حزبی رفت به مردم خیانت کرده است. برای ما منافع و مصالح ملی و زندگی مردم اصل است.

وی تصریح کرد: ما دشمن را واردار کردیم، بگوید اشتباه کرده است. دولت جدید آمریکا چند بار باید بگوید فشار حداکثری و جنگ با ایران غلط بوده و جواب نداده است؟ پیروزی بالاتر از این؟ دشمن ما شکست را قبول کرده است. دشمن ما مُصر بوده است که ما پای میز مذاکره برویم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنابراین مسیر ما درست بوده است، اظهار داشت: البته اینکه گفته شود رسیدن شما به این مسیر برای صبر مردم بوده است، کاملاً درست است. بخاطر صبر و مقاومت مردم بوده است. اگر مردم نباشند، دولت چیزی نیست. دولت نماینده مردم است و آنهایی که به دولت توهین می کنند نمی دانند به ملت توهین می کنند. ما جز رای و اعتماد مردم هیچ نداریم.

روحانی با بیان اینکه ممکن است کسی بگوید در این موفقیت‌ها رهبری از شما حمایت کرده است، گفت: البته که، این‌چنین است و همیشه رهبری کمک و حمایت کرده‌اند. در برجام هم اگر موفق بودیم اینجور بوده است. قدم به قدم هر مقطعی که رسیدیم خدمت آقا رفتیم. روسای سه قوه هم بودند و ایشان نصیحت و ارشاد کردند؛ تمام دستورات کتبی ایشان در مورد برجام مرحله به مرحله هست. حالا هم دستورات ایشان در مورد وین است.

وی اضافه کرد: ایشان چند هفته پیش در مورد وین دستوری دادند که آنرا ابلاغ کردم. ما یک رهبر و یک کشور داریم و همه با هم هستیم و بدون وحدت و اتحاد پیش نمی رویم. اما این بی انصافی است، اقدامات دولت در ایام کرونا و تحریم دیده نشود.

رئیس‌جمهور گفت: در همین دوران کرونا، همسان‌سازی حقوق را انجام دادیم و حداقل حقوق کارگران را در عرض ۱۳ یا ۱۴ ماه، دو و نیم برابر کردیم.

روحانی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد سهام عدالت را در همین دوران کرونا آزاد کردیم، افزود: بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم، بازار سرمایه مخصوص عده‌ای از شرکت‌ها بود که در یک گوشه‌ای کار می‌کردند. بازار سرمایه‌ای که همه مردم حضور پیدا کنند، ۵، ۱۰ و ۱۵ میلیون نفر در آن فعال هستند، ما بازار سرمایه‌ای با این قدرت نداشتیم که اکنون بسیاری از پروژه‌های مهم و بزرگ را به جای بانک، بازار سرمایه به میدان می‌آید.

وی تاکید کرد: البته بازار سرمایه، فراز و نشیبی هم دارد و دولت فقط باید یاری و کمک کند و هیچ وقت در این بازار مداخله نمی‌کند، بازار سرمایه به ما مربوط نیست، یک بازار آزاد است و مربوط به شرکت‌ها و مردم است. همین دیروز در هیئت امنا تصمیمی برای کمک به بازار سرمایه اتخاذ کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما همیشه کمک را انجام می دهیم، تصریح کرد: می خواهم جمله ای بگویم که آن را این مدت فاکتور می گرفتیم. قبل از این دولت، حدود یک سال و نیم نفت ما دچار تحریم شد. البته نه تحریم به معنای امروز؛ ناچار بودند نفت را به طرق دیگری بفروشند. ببینید چه فسادی در آن یک سال رخ داد و یک نمونه آن موردی است که خبر دارید، میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز معلوم نیست کجاست.

روحانی گفت: ما اصرار کردیم و نامه نوشتم این آقا را در اختیار وزارت اطلاعات بگذارید تا مشخص شود پول را کجا برده است، گفتند خودمان مشخص می کنیم.

وی تاکید کرد: ما هم در این سه سال و نیم تحریم را دور زدیم، بیشتر هم دور زدیم البته کار خوبی انجام دادیم، هر کسی تحریم را دور زده، باید دست او را بوسید. دور زدن تحریم یعنی مخالفت کردن با ظلم، یعنی مبارزه کردن با جلاد و ظالم که کار بسیار خوبی است. در این مدت طولانی هیچ فسادی هم نبود با آنکه پیچیده‌تر و سخت‌تر هم بود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: اینکه یک دولتی در شرایط سخت بدون مسائل و حاشیه‌هایی که در سال‌های قبل بوده، اقتصاد را سالم پیش می‌برد، این برای ملت ما افتخار است. همین امروز آماری به دست من رسید؛ پیش بینی اولیه رشد اقتصادی زمستان پارسال در شرایط کرونا بود. براساس این گزارش در سه ماهه آخر سال گذشته رشد گروه کشاورزی ۶.۵، گروه صنایع و معادن ۷ و نیم، و گروه خدمات هم در کمال ناباوری، مثبت شده و یک است. گروه خدمات بسیار مهم است، چرا این گروه در کرونا همه فعالیت‌هایش محدود و جلوی آن گرفته شد.

روحانی با بیان اینکه رشد محصول ناخالص ما در فصل آخر پارسال، ۴ درصد است، افزود: آیا این برای کشور افتخار ندارد؟ آیا این فخر کشور نیست که در تحریم اقتصادی، در کرونا با این شدتِ مشکلات، با این فراز و نشیب، که چهار موج بزرگ را در کرونا پشت سر گذراندیم. ما در کرونا هم افتخار داریم و قدم‌های خیلی مهمی برداشتیم، از مدافعان سلامت که واقعاً کار بزرگ و عظیمی انجام دادند و در برابرهمه آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم.

وی ضمن تشکر از همکاری مردم و کسبه در ایام کرونا، افزود: مردم و کسبه چقدر کمک کردند. با وجود سخت بودن زندگی، هر جا که گفتیم بسته شود، مردم آنجا را بستند و بخش حمل و نقل و بسیاری از مراکز اقتصادی که تعطیل شد، مردم صبر کردند تا اینکه موج چهارم را از نقطه اوج و پیک آن رد شدیم و در همه جا طبق بررسی دیروز به سمت سراشیبی رفتن هستیم و باید مراقبت کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کار بزرگ دیگر، واکسیناسیون است، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون به خوبی در سراسر کشور آغاز شده است. گروه‌های سنی مختلف و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و پرخطر در حال دریافت واکسن هستند. اینکه چند واکسن و کجا و در کدام روستا، زده شده در سامانه وزارت بهداشت لحظه به لحظه مشخص است.

روحانی اضافه کرد: عده‌ای روز اول گفتند از فلان جا واکسن می‌خواهید بیاورید، من نمی‌زنم و برای تشویش اذهان مردم و ایجاد شبهه می‌گفتند فلان واکسن معتبر نیست. ما گوش نکردیم و به آنچه مصلحت مردم بود عمل کردیم. الحمدلله واکسن به خوبی وارد و تزریق می‌شود و پیش می‌رویم و در داخل هم با تمام توان منتظر هستیم واکسن تولیدی داخل تا تیر وارد بازار شود و واکسیناسیون را آغاز کنیم و بتوانیم از این خطر عبور کنیم.

وی تاکید کرد: به مردم قول دادم و از چند ماه پیش گفتم که دولت برای رفع تحریم و شکستن کمر کرونا تمام توان خود را به کار می‌گیرد و کار می‌کند که فکر می کنم تا امروز موفق بوده‌ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: خدمت مردم عرض می کنم از روز اول جنگ اقتصادی یعنی اردیبهشت سال ۹۷ تا امروز نه خسته شده‌ایم، نه تردید و شک کردیم و نه لحظه‌ای استراحت کردیم. دولت با همه توان ایستاد تا دشمن را بشکند و حداقل زندگی مردم را تامین کند و اینکه حرکت تولید متوقف نشود و پیش برود.

روحانی افزود: همزمان در کرونا هم تلاش کردیم سلامت مردم را حفظ کنیم. امروز برای اینکه از پیک موج چهارم عبور کردیم، جمعیت زیادی از مردم واکسینه شدند و میلیون‌ها نفر دیگر هم در اردیبهشت و خرداد واکسینه خواهند شد، روز خوبی داریم. البته همه باید برای انتخابات حواسمان جمع باشد. ضمن اینکه هم مشارکت حداکثری و هم سلامت را توامان می خواهیم.

وی با تاکید براینکه مشارکت حداکثری و سلامت مردم باهم در تضاد نیستند، گفت: اگر در این هفته‌ها سلامت را خوب حفظ نکنیم، مشارکت کاهش می‌یابد و از بین می رود و اگر در هفته اول و دوم خرداد، مراقبت نکنیم خدایی ناکرده ممکن است دچار موج پنجم شویم و مشارکت مردم خراب می شود-مشارکت پایین می‌آید- اما اگر ابتلاها کاهش یافت مردم راحت‌تر پای صندوق‌ها می‌آیند و رای می‌دهند و در این شرایط، افتخار مشارکت حداکثری نصیب ما می‌شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: مردم عزیز، انتخابات مال خودمان است و صندوق آرا افتخار جمهوری اسلامی ایران است و جمهوریت ما در سایه حضور در پای صندوق‌های رای است.

روحانی با بیان اینکه نظام ما دو پایه اسلامیت و جمهوریت را دارد، گفت: خدای ناکرده اگر دروغ و تهمت رواج یافت که اسلامیت و اگر مشارکت کاهش یافت، جمهوریت صدمه می خورد. همه جا شاهد راست‌گویی، گزارش با دقت و بدون تحریف باشیم و برنامه را به مردم ارائه دهیم. فحش که برنامه نمی‌شود. آدم از اول تا آخر شروع به فحاشی کند! یکی همیشه فحش می‌گوید و اگر از او فحش را بگیری خلع سلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم امروز از کاندیداها برنامه می‌خواهند، افزود: نامزدها برنامه خودشان را شرح دهند. ما امسال دچار خشکسالی هستیم کاندیداها برنامه خود را برای خشکسالی بگویند، ما هنوز با تحریم مواجه هستیم و این گام‌ها باید تکمیل شود و باید برنامه خود را در دوران تحریم بگوید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: کاندیداها استراتژی خود را برای مردم بیان کنند تا مردم بفهمند که این نامزد انتخابات، تعاملی یا تقابلی است. مردم باید بفهمند این آقا دنبال تعامل یا دعوا با جهان است.

روحانی با تاکید براینکه استراتژی و راهبرد مهم است، گفت: هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم با رای مردم است. نامزدی امروز می‌گوید فضای مجازی عالی است و اما فردا که انتخابات تمام شد دنبال فیلتر با دست و پا می‌گردیم. باید بگوییم دنبال چه چیزی هستیم. بگوییم که افراط گریم یا اعتدال گرا. این بسیار مهم است که راهبرد و اصولمان را توضیح دهیم و برنامه را ارائه کنیم و دلسوزی خود را نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما در این صورت احساس می‌کنند کاندیداهایی توانمند آمده‌اند که دارای اصول و استراتژی هستند و قرار است دولتی توانمندتر و با برنامه‌تر از دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شود و بهتر کشور را اداره کند. این آرزوی همه ماست که دولت بعدی دولت بسیار قوی و و توانمند باشد و کشور را در این شرایط بسیار سخت تحریم به نقطه نهایی برساند.

وی گفت: ان شاءالله کشورهای اسلامی تلاش خود را انجام دهند و در کنار هم برای نجات مردم فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی خود را هماهنگ کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: می‌بینیم که سازمان ملل، شورای همکاری و اتحادیه عرب اقدامی انجام نمی‌دهند و اینجاست که آدم خود باید توانمند باشد و در روز وانفسا اگر خودمان توانمند نباشیم کسی از ما دفاع نمی‌کند. امروز وظیفه ما این است از مردم فلسطین دفاع کنیم و تردید نداریم پیروزی نهایی با مردم فلسطین در نهایت خواهد بود.