نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: برای تحقق شعار سال جدید، دولت باید با مجلس همدل باشد.

به گزارش خسروشاه نیوز، احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با  خبرنگار ایسنا در تشریح مهمترین موانع و مشکلات تولید اظهارکرد: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل ما نقش مستقیم دولت در اقتصاد است و اساساً احساس تولیدکننده این است که دولت برای ثروت و اندوخته‌ی او نقشه کشیده‌است.

وی ادامه داد: به‌جای این‌که دولت داور باشد، به‌عنوان بازیکن عمل می‌کند و در کنار سایر بازیکنان به رقابت می‌پردازد و طبیعی است که منافع دولت مزاحم منافع سایر تولید کنندگان می‌شود و با توجه به اینکه نمی‌توان با دولت رقابت کرد، این‌موضوع باعث می‌شود که هیچ فعالیت اقتصادی دوام پیدا نکند مگر اینکه توام با رانت و ‌فساد باشد.

وی با تاکید بر خروج دولت از اقتصاد، اضافه کرد: اگر دولت را از اقتصاد خارج کنیم و ثروت را به مردم بازگردانیم، مردم می‌توانند در بین خود رقابت کنند و اگر قصد حمایت از تولید وجود داشته باشد، باید به‌جای دادن رانت و امتیاز، دولت را از اقتصاد خارج و از این طریق مردم را توانمند کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال دولت که خود تولیدکننده‌ی خودرو است و فروش خودرو برایش منفعت دارد، تعرفه‌های سنگینی برای واردات خودرو تعیین می‌کند و یا به سازمان استاندارد ابلاغ می‌کند که از کم‌وکاستی‌های خودروهای تولید داخل چشم‌پوشی کند و به بانک‌ها نیز می‌گوید برای خریداران خودرو ۴۰ میلیون تومان وام بدهد و مردم در مقام انتخاب نیز ناچاراً این طریق را انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: طبیعتاً در این وضعیت زمینه‌ی رقابت به وجود نمی‌آید و به‌جای این‌که حق مردم را به قصاب‌ها و نانواها بدهیم و به مردم بگوییم که بروید در صف بایستید و حق خود را بگیرید، حق مردم را به خودشان بازگردانیم.

وی در خصوص مشکلات بخش کشاورزی نیز گفت: گندم تولید شده توسط کشاورزان به قیمت ۴۵۰۰ تومان خریداری می‌شود در حالی‌که قیمت جهانی گندم ۲۵۰ دلار است که هر کیلو تقریباً ۲۵ سنت می‌شود اما این رقم به کشاورزان ما داده نمی‌شود و گندم را بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌کنیم و در نتیجه کشاورز رغبتی به فروش گندم به دولت ندارد و محصولش را در خارج از مرزها به دلالان می‌فروشد و ما نیز ناچار می‌شویم گندم را از خارج وارد می‌کنیم.

بیگی، مهمترین راه تحقق شعار سال را همدل بودن دولت و مجلس برشمرد و تاکید کرد: سایر دستگاه‌ها هر آنچه را که دولت و مجلس تصویب کند، اجرا خواهند کرد و غیر از این چاره‌ای ندارند ولی دولت باید همت کند تا اقتصاد کشور را به سمت واقعی شدن ببرد یعنی مال و ثروت مردم را به خودشان بازگرداند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم مردم را به حال خود رها کنیم ما باید مردم را توانمند کرده و ثروت را به مردم بازگردانیم چون ارباب واقعی کسی است که پول در اختیارش باشد و تا وقتی‌که تمامی پول، ثروت و قدرت در اختیار دولت باشد، دولت ارباب است.

وی متذکر شد: در این شرایط هر چقدر بگوییم «مردم ولی‌نعمتان ما هستند»، شعاری بیش نخواهد بود. ولی‌نعمت واقعی کسی است که پول، ثروت و قدرت در اختیارش باشد و لذا ما باید ثروت مردم را به خودشان بدهیم و این دولت است که باید در مقابل مردم تواضع داشته و طلب پول کند و مردم نیز به دولت پول دهند و دولت باید به‌صورت مداوم به مردم گزارش دهد که پول آنها را در کجا خرج کرده است.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در خصوص نقش قوه قضائیه در تحقق شعار سال جدید نیز اظهار کرد: قوه قضائیه نقش پسینی دارد، یعنی اگر این فرآیند گفته‌شده پیاده شود و بازهم فساد وجود داشت، قوه قضاییه با شمشیر خود می‌تواند فساد را جراحی کرده و عفونت را بیرون بکشد.

وی ادامه داد: تا زمانی‌که کالبد روابط، جرم‌زا و فساد زا باشد، قوه قضائیه مدام درگیر این معلول‌ها خواهد بود و طبیعی است که اگر این روند اصلاح شود، وظیفه قوه قضاییه کمتر می‌شود اما درعین‌حال برخورد با مفسدین عبرت‌آموز خواهد بود.

وی اضافه کرد: تا زمانی‌که فرایند اقتصاد کشور اصلاح نشود، قوه قضائیه همواره درگیر انبوهی از پرونده‌ها خواهد بود.

بیگی در پایان در رابطه با عملکرد دولت در خصوص میزان تحقق شعار سال قبل نیز گفت: نقش دولت باید در عمل ظهور و بروز پیدا کند و نباید صرفا در دادن شعار خلاصه شود در حالیکه تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، بیکار شدن کارگران و… نشان می‌دهد که مبنای سیاست‌گذاری دولت نگاه به بیرون است و هیچ همتی از سوی دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی و تکیه‌ بر ظرفیت داخلی وجود ندارد.

  • منبع خبر : ایسنا