رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امضای سند همکاری ایران و چین هشدار مهمی به آمریکاست تا بفهمد که مناسبات بین المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو، برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.

به گزارش خسروشاه نیوز، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در اولین نطق خود در سال ۱۴۰۰ ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و اعیاد شعبانیه اظهار کرد: امیدوارم سال پیش رو با نقش آفرینی عمومی مردم سال پیشرفت اقتصادی ایران عزیز و سال عبور از چالش ها باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به سخنان رهبری در روز اول فروردین ۱۴۰۰ گفت: ایشان محور نامگذاری سال را تقویت تولید قرار دادند. ما به مردم ایران تعهد می دهیم که در عمل به وظیفه تقویت تولید به جای شعار، گزارش عملکرد دهیم و به جای ادعا، عمل کنیم. در سال گذشته مجلس شورای اسلامی گامی عملیاتی برای برداشتن موانع تولید برداشت که بازتاب چندانی در رسانه ها نداشت. موادی از قانون اجرای سیاست های اصل کلی ۴۴ قانون اساسی با موافقت نمایندگان اصلاح شد تا زمینه های قانونی رفع مجوزهای دست و پاگیر راه اندازی کسب و کار برداشته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس مدعی شد: مردم در حال حاضر بدون پوشیدن کفش آهنی یا داشتن پارتی کسب و کار خود را صرفا با اطلاع رسانی در سامانه مربوطه آغاز می کنند. گام دیگر برای لبیک به امر تقویت تولید آن است که مجلس در سال ۱۴۰۰ به سرعت طرح جهش مسکن را تصویب خواهد کرد. انتظار می رود با این تصمیم تحول ساز، تولید مسکن در کشور جهش پیدا کند تا مردم در بازار آشفته مسکن بالاخره نفس راحتی بکشند.

وی با بیان اینکه این قانون با حمایت ویژه از رونق تولید صنعت مسکن چند صدهزار شغل ایجاد خواهد کرد، گفت: در صورت همت دولتمردان ثمره این قانون می تواند به سرعت کام مردم را در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید شیرین کند. مجلس در گام های بعدی با همکاری کمیسیون های مختلف طرح های در دست اقدام را که برای مانع زدایی و پشتیبانی از تولید است در اولویت قرار خواهد داد.

قالیباف با اشاره به تصویب بودجه ۱۴۰۰ در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در قانون بودجه نیز تصمیمات مهم و موثری در راستای حمایت از تولید و اشتغال گرفته است که برای مثال می توان به کاهش ۲۰ درصدی مالیات از واحدهای تولید و اصناف کشور و اختصاص ۳۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه اشتغال با اولویت مناطق محروم اشاره کرد. همچنین قانون قیمت گذاری محصولات کشاورزی در مجلس یازدهم تصویب شد که براساس آن در سال ۱۴۰۰ کشاورزان نباید منتظر بمانند تا دولت روی دسترنج شان قیمت بگذارد. قانون مصوب مجلس پس از سال ها بالاخره نمایندگان کشاورزان و تشکلات صنفی کشاورزی را وارد چرخه قیمت گذاری کرده است.

قالیباف با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع «مبارزه با فساد» اظهار کرد: تبیین ایشان از مبارزه با فساد بستن کانال ها و مجاری فساد مثل اصلاح نظام بانکی و گمرکی است. از آنجا که این رویکرد مبنایی در مبارزه با فساد، کار ویژه مجلس و دستگاه های اجرایی است، مجلس به نوبه خود وظیفه دارد در این زمینه فعالانه عمل کند مخصوصا اصلاح ساختار بودجه و دقت در تنظیم احکام برنامه هفتم توسعه. بنابراین مرکز پژوهش های مجلس، دیوان محاسبات و کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه موظف هستند تا این مسئله را در اولویت کاری خود قرار دهند و اقدامات تقنینی و نظارتی را در دستور کار قرار داده و گزارش تصمیم ها و اقدامات خود را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مواجهه ایران با دولت جدید آمریکا گفت: خوشبختانه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها قفل های صنعت هسته ای را باز کرد و سمت وسوی بازی یک طرفه را تغییر داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ایران شود به گونه ای که اگر گذشت زمان به معنای پابرجا ماندن تحریم ها همزمان با تعطیل ماندن صنعت هسته ای بود، اکنون گذشت زمان مساوی با پیشرفت صنعت هسته ای است. از طرف دیگر دشمنان در قبال تاخیر باید هزینه بدهند. همین روند که بسیار پرمنفعت و با هزینه ای تقریبا مساوی صفر بوده، گشایش هایی در امر دیپلماسی ایجاد کرده اما این گشایش ها باید با اهتمام دستگاه دیپلماسی در عمل به رفع کامل تحریم ها و حصول منافع واقعی اقتصادی برای ملت ایران منجر شود.

قالیباف خطاب به مقامات آمریکایی گفت: ایران برای رفع تحریم ها راهبرد اصلی خود را بی اثر کردن تحریم ها قرار داده و با فعال کردن صنعت هسته ای، این آمریکایی ها هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریم های ایران را به طور کامل و به شکل عملی رفع کنند و وعده کاغذی یا ناقص رفع تحریم ها پاسخگوی مطالبه مردم ایران نیست.

وی افزود: مردم و مسئولان ایران در صدایی واحد منتظر اقدام عملی طرف مقابل در رفع تحریم ها به صورت موثر برای اقتصاد ایران هستند. بارها اعلام کرده ایم که ایران بعد از راستی آزمایی و اطمینان از کاغذی نبودن رفع تحریم ها تعهدات خود را مطابق برجام اجرا خواهد کرد.

قالیباف به سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کرد و گفت: درباره سندِ برنامه‌ی همکاریِ جامعِ ایران و چین نیز تصریح می کنیم که ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده قرن آسیاست، یک گام راهبردی محسوب خواهد شد. همچنین، امضای این سند هشدار مهمی به آمریکاست تا بفهمد که مناسبات بین المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو، برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.

رئیس مجلس گفت: البته این سند می توانست زودتر امضا شود چرا که ما عقیده داریم که زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاری های واقعی اقتصادی و سیاسی و مقابله موثر با فشارهای ظالمانه آمریکا در نظر گرفته شود از دست رفته است. با این حال باید فرصت را مغتنم شمرد و این سند را با حفظ منافع ملی بدل به پروژه ها و برنامه ها و همکاری های اقتصادی و سیاسی کرد و ثانیا مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی، باید با کشورهای دیگر بویژه همسایگان نیز طراحی و به سرعت اجرا شود.

قالیباف در پایان سخنان خود سند همکاری ایران و چین را «یک نقشه راه کلی بر روابط ایران و چین» نامید و گفت: باید هدف های کلی که در این موضوع وجود دارد را دقت کنیم و اراده و برنامه های لازم برای تبدیل به همکاری های ملموس به ویژه در حوزه اقتصادی را عملیاتی کنیم. روشن است مجلس نظارت خواهد کرد تا هنگامی که برای اجرایی شدن این سند، عهدنامه ها، قراردادها و موافقت های همکاری بین دو کشور در دستور کار دولت قرار گیرد، به وظیفه خود در زمینه رسیدگی دقیق و به تصویب رساندن آنها مطابق منافع ملی عمل کند و مردم را نیز در جریان همه‌ی ابعاد ماجرا قرار خواهد داد.