جرم می تواند باعث تحلیل لثه، و تخریب استخوان های نگه دارنده دندان ها شود و اگر جرم گیری انجام نشود منجر به لقی دندان ها، تحلیل لثه ها و حتی منجر به کشیدن دندان ها می شود.

به گزارش خسروشاه نیوز، «افشین تبریزی»، دندانپزشک در گفتگو با رادیو سلامت با بیان اینکه باقی مانده مواد غذایی، کلیسم بزاق، باکتری های موجود در دهان جرم را می سازند، گفت: باقی مانده های ریزدهان، کلیسم بزاق و باکتری ها روی دندان ها می نشینند و تشکیل پلاک می دهند، اگر این پلاک را مسواک و تمیز کردیم که هیچ؛ اما اگر تمیز و مسواک نکردیم جرم تشکیل می شود. جرم می تواند باعث تحلیل لثه، و تخریب استخوان های نگه دارنده دندان ها شود و اگر جرم گیری انجام نشود منجر به لقی دندان ها، تحلیل لثه ها و حتی منجر به کشیدن دندان ها می شود.

وی با بیان اینکه میزان جرم گرفتن دندان ها در افراد مختلف متفاوت است، ادامه داد: این می تواند شامل بهداشت دهان، باکتری های دهان و نحوه چیدمان دندان ها باشد که به نسبت آنها، جرم گیری بیش تر می شود؛ ولی بعضی افراد این شرایط را ندارند و ممکن است هر چند سال یک بار هم به جرم گیری نیاز پیدا نکنند.

تبریزی با بیان اینکه فردی که به صورت ژنتیک، بیماری لثه ای دارد باید بهداشت دهان و دندانش را رعایت و کنترل کند، گفت: بعضی اوقات خودِ فرد هم می بیند که پشت لثه اش جرم می گیرد؛ اما در نهایت باید دکتر تشخیص دهد که آیا باعث تحلیل لثه شود یا خیر؟ اما افراد خودشان هم متوجه می شوند که روی دندان هایشان یک لایه ضخیم نشسته است، یا بعضی افراد درست مسواک نمی کنند یا بیماری دارند که لایه ای را روی دندان هایشان احساس می کنند و آن همان پلاک است که اگر به دادش نرسند، تبدیل به جرم می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی چای یا قهوه مصرف می کنیم رنگی که روی دندان ها ایجاد می شود همان جرم است یا خیر؟، افزود: یکی از عواملی که می تواند باعث جرم شود مصرف کافئین و تئین است، یکی از عوامل دیگر آن، سیگار و قلیان است؛ اما تنها عامل های جرم نیستند. هرچه چای رقیق تری مصرف کنیم کمک کننده هم ممکن است که باشد؛ ولی بهتر است، بیشتر از سه فنجان چای در طول روز مصرف نکنیم. این نکته را هم اضافه کنم که تغییر رنگ الزاما برای جرم نیست زیرا که تغییر رنگ را با یک برساژ هم می توان برطرف کرد.

این دانپزشک با تاکید بر اینکه دندان هایی که کامپوزیت شده اند هم نیاز به جرم گیری دارند، گفت: کامپوزیت یک تکنیک زیبایی است اما اینکه جرم گیری لازم دارند یا خیر؟ بله صد درصد باید جرم گیری شود و هرچند وقت یک بار باید پولیش شوند. پولیش را معمولا زمانی که لبه دندان ها و لثه ها قهوه ای یا زرد رنگ شد باید انجام دهند و این در افراد باز متفاوت است .

وی در خصوص طریقه مصرف دهان شویه های ادامه داد: الزاما همه دهان شویه ها باعث تغییر رنگ نمی شوند. دهان شویه کلرهگزیدین، دهان شویه دارویی است معمولا برای دو هفته توصیه می کنیم، مصرف شود و بعد از دو هفته قطع می شود. اگر لازم بود دو سه هفته استفاده نشود و دوباره استفاده شود .بقیه دهان شویه روزانه هم هستند و می شود روزانه استفاده شود .

تبریزی در پاسخ به این پرسش که جرم گیری باعث ضعیف شدن و لق شدن دندان ها می شود ؟، گفت: خیر به هیچ وجه، خود جرم باعث ضعیف شدن و تحلیل لثه ها و در نتیجه لق شدن دندان ها می شود ولی جرم گیری درمانی است برای کمتر کردن این وضعیت.