معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گفت: بیش از 500 برنامه به مناسبت گرامیداشت هفته جوان در سراسر استان در زمینه های ورزشی، فرهنگی، گفتگو، تجلیل از جوانان نمونه، برگزار می شود

به گزارش عصرتبریز، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در نشست خبری تخصصی حوزه امور جوانان از برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره استانی حضرت علی اکبر(ع) با حضور استاندار محترم، کارگاه های رایگان آموزشی قبل از ازدواج، نشست صمیمی با جوانان و دیگر برنامه های متنوع توسط سازمان‌های مردم نهاد جوانان در سطح استان به مناسبت هفته “جوان” خبرداد.

تقی زاده در ادامه به برنامه‌های هفته جوان اشاره کرده و گفت: برگزاری جشنواره تجلیل از ۱۲ جوان نمونه، برگزاری کارگاه آموزشی قبل از ازدواج، برگزاری نشست صمیمی با جوانان، برگزاری برنامه‌ توسط سازمان‌های مردم نهاد شهرستان‌ها و … برپا خواهد شد. همچنین از ۱۳ جوان مدافع امنیت تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده گفت: تعداد مراکز مشاوره ویژه ازدواج و خانواده که از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت کرده اند به ۲۷ مورد رسیده که پیش بینی می شود امسال به ۳۰ مرکز افزایش یابد.
تقی زاده در ادامه به آموزش های قبل از ازدواج اشاره کرد و افزود: آموزش های پیش از ازدواج در سال ۱۴۰۱ با قدرت انجام و بیش از ۱۳۹۳۵ هزار نفر تحت این اموزش ها قرار گرفته اند که پیش بینی می شود به ۱۵هزار نفر برسد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل خاطر نشان کرد: تعداد خانه های جوان در سطح استان ۲ خانه است که سال آینده نظر داریم در سطح شهرستانهای بزرگ این خانه پی گیری و ایجاد گردد.

وی در ادامه نقش سمن های جوانان را در جامعه نقشی کلیدی عنوان کرد و گفت: تعداد سمن های جوانان استان تا پایان سال ۱۴۰۱ به تعداد ۳۰۷ سمن رسید که حدودا بیش از دویست و پنجاه هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان ادامه داد: بیش از ۵۰۰ برنامه به مناسبت گرامیداشت هفته جوان در سراسر استان در زمینه های ورزشی، فرهنگی، گفتگو، تجلیل از جوانان نمونه، دیدار پیش بینی می شود.

تقی زاده در ادامه تبیین مهم ترین برنامه های هفته جوان گفت: برگزاری سیزدهمین جشنواره استانی حضرت علی اکبر(ع) و هفتمین دوره جشنواره استانی سرباز جوان و تجلیل از سربازان نمونه و فعال از دیگر برنامه های مهم هفته جوان در سال ۱۴۰۱ است.

وی به برگزاری ۲۱ جشنواره شهرستانی اشاره کرد و گفت: ۲۱ جشنواره شهرستانی ایران زمین (حضرت علی اکبر(ع)) ویژه شناسایی و تجلیل از جوانان نمونه و برتر برگزار می شود که پیش بینی می شود از ۲۶۵ نفر از جوانان نام آور استان آذربایجان شرقی در ۱۳ محور در زمینه فعالیت های هنری، دانش بنیان، ورزشی، اجتماعی، کسب و کار، ایثار و شجاعت و توانایی خاص تجلیل شود.

وی با اشاره به طرح‌هایی مانند رویداد جامعه پرداز گفت: این طرح توسط یکی از سازمان‌های مردم نهاد در راستای شناسایی افراد فعال در حوزه ازدواج و فرزندآوری در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

وی در خصوص عملکرد معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: خوشبختانه برای ششمین سال پی در پی معاونت فرهنگی و امور جوانان استان در کشور رتبه اول را کسب کرده است.
تقی‌زاده افزود: همچنین در طول هفته جوان برابر با ضوابط برای سربازانی که در این هفته ازدواج می‌کنند هم در نیمه اول این هفته و هم در نیمه دوم مرخصی اعطا خواهد شد.
وی در ادامه به نقش اصحاب رسانه نسبت به وضعیت جوانان در جامعه اشاره کرد و افزود: در بسیاری موارد کار وجود دارد اما کسی مایل به انجام آن کار نیست زیرا با وضعیت اقتصادی همه می‌خواهند یک شبه درآمد داشته باشند و یا اعتماد به نفس برای شروع کار جدید وجود ندارد که انتظار داریم اصحاب رسانه برای تغییر این دیدگاه‌ کمک حال ما باشند.
امیر تقی‌زاده در ادامه گفت: یک میلیون و ۳۰۴ هزار جمعیت جوان استان است که از این آمار ۶۴۴ هزار و ۲۸۱ نفر دختر و ۶۶ هزار و ۹۵ نفر پسر هستند.

در ادامه سعید همتی، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال استان هم در این جلسه اظهار داشت: در سال ۹۵ بیش از ۷ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال بودند که بر همین اساس رتبه ششم پیری جمعیت را داشته‌ایم.
وی ادامه داد: بر اساس همان آمار جمعیت سنی ۱۵ تا ۶۵ سال در استان ۷۰ درصد بود که جمعیت فعال محسوب می‌شدند و در حال حاضر فعالترین جمعیت را داریم اما جمعیت پیری ما نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و این یک زنگ خطر بزرگ است.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال استان با بیان اینکه در ۹ ماهه اول امسال ۲۰ هزار و ۴۴۵ ازدواج ثبت شده عنوان کرد: آمار ازدواج ۱۰.۱ درصد کاهش داشته است و همچنین ۷ هزار و ۴۸۲ طلاق در استان داشته‌ایم که ۸.۳ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: میانگین سن ازدواج مردان در استان ۳۰ سال و میانگین سن زنان ۲۴.۸ سال، میانگین سن طلاق در مردان ۳۸ سال و میانگین سن زنان ۳۲ سال است. ۹.۴ طلاق‌ها مربوط به سال اول زندگی و حدود ۴۰.۵ درصد زیر ۵ سال است.